Małkinia Górna. Most kolejowy będzie miał drugą nitkę. Prace już trwają, przeprawa będzie gotowa na wiosnę

Mieczysław Bubrzycki
Mieczysław Bubrzycki
Zaktualizowano 
Małkinia Górna. Most kolejowy będzie miał drugą nitkę, już trwa budowa rail-baltica
Małkinia Górna. Most kolejowy będzie miał drugą nitkę, już trwa budowa. Pierwszą oddano do użytku w marcu. Dzięki nowej nitce zwiększy się przepustowość linii kolejowej Warszawa - Białystok

Stacja w Małkini leży na modernizowanej właśnie linii kolejowej, która jest fragmentem Rail Baltiki. To transeuropejski korytarz transportowy, łączący Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki[1]. Planowana Rail Baltica w Polsce to 374 km trasy kolejowej. Pociągi będą mogły jeździć tą trasą z prędkością 160 km/h.

Informowaliśmy już o trwającej modernizacji tej linii na Mazowszu i Podlasiu. Dobiega końca przebudowa stacji kolejowej w Małkini, a kilka miesięcy temu oddano do użytku nowy most kolejowy w okolicach Małkini, na Bugu. Na nowym moście jest jedna nitka torów.

Będzie druga nitka

Obok nowego mostu na Bugu, budowana jest bliźniacza konstrukcja dla drugiego toru. Trwa już montaż podpór i przyczółków nowej przeprawy. Dzięki budowie nowego mostu i toru możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów z Warszawy do Białegostoku. Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach prac na odcinku Sadowne – Czyżew, które kosztować będą 569 mln zł.

Budowa drugiej nitki mostu na Bugu to jeden z najważniejszych elementów modernizacji odcinka Sadowne-Czyżew. Od marca br. pociągi dalekobieżne i regionalne pokonują Bug nowym, 300 metrowym mostem o wadze 3000 ton. Obiekt ma pięć 60-metrowych przęseł o wysokości dźwigarów ponad 12 m. To najdłuższy obiekt inżynieryjny na linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku. Teraz obok nowego mostu powstaje bliźniacza konstrukcja dla drugiego toru. Dzięki inwestycji zniknie tzw. wąskie gardło na jednotorowej dotąd przeprawie przez rzekę, dzięki temu możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów.

Nowy most łukowy przejął ruch pociągów odbywający się dotychczas po starym obiekcie, który już został rozebrany. Obecnie trwa budowa podpór i przyczółków nowej konstrukcji. To wyjątkowo skomplikowana operacja. Prace związane z wykonywaniem podpór znajdujących się w nurcie rzeki są szczególnie trudne m.in. ze względu na warunki gruntowe. Na placu budowy widoczne są już nowe przęsła, które zostaną nasunięte na wybudowane filary. Zakończenie budowy drugiej nitki mostu planowane jest w kwietniu 2020 r.

Co da nowy most

Powstający 300-metrowy obiekt umożliwi przejazd większej liczby pociągów pasażerskich. Zapewnione będzie sprawne kursowanie cięższych niż dotychczas składów towarowych o nacisku 221 ton/oś.  

Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Sadowne-Czyżew pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h, co skróci czas przejazdu z Mazowsza na Podlasie.

Budowa mostów nad rzeką Bug, to jedno z najbardziej skomplikowanych technicznie zadań na modernizowanej linii kolejowej Warszawa - Białystok. Przy budowie uwzględniono wymogi ochrony środowiska. Zapewnione będzie pod torami przejście dla zwierząt.

Lepsze podróże między Warszawą a Białymstokiem

Odcinek Sadowne–Czyżew to kolejny modernizowany fragment na linii z Warszawy do Białegostoku (Rail Baltica).
Podróżni korzystają już z efektów prowadzonych robót. Na 35 km odcinku pociągi kursują nowym torem, m.in. po nowych mostach na Bugu, Bojewce i Nowej Treblince, a lepszą obsługę pasażerów zapewniają nowoczesne i komfortowo wyposażone perony na stacjach Sadowne i Małkinia oraz przystankach Prostyń, Zaręby Kościelne, Kietlanka i Szulborze Wielkie.

W marcu br. roboty przeniesiono na drugą stronę linii kolejowej. Zakończenie wszystkich prac na odcinku zaplanowano w II kwartale 2020 r.

Zobacz inne materiały

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3