Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z Ostrołęki do Warszawy jest jeden bezpośredni pociąg. Powinno być więcej - uważa fundacja Nowe Spojrzenie i apeluje do samorządu Mazowsza

redakcja TO
Archiwum TO
Fundacja Nowe Spojrzenie apeluje do samorządu Mazowsza o większą liczbę połączeń bezpośrednich między Ostrołęką a Warszawą.

W tej chwili pasażerowie mają do dyspozycji jedną parę bezpośrednich pociągów (z Ostrołęki odjeżdża o godz. 4.53). Pozostałe wymagają przesiadki w Tłuszczu - najczęściej na pociągi docierające do Warszawy Wileńskiej (bezpośredni pociąg dociera do Warszawy Śródmieście). Czas na przesiadkę w drodze do Warszawy nie przekracza zwykle pięciu minut. Trochę gorzej jest z powrotami z Warszawy.

Działacze fundacji (działa od 2017 roku, ma siedzibę w Warszawie), piszą:
Samorząd Mazowsza uruchamia zaledwie jedną parę bezpośrednich pociągów Ostrołęka – Warszawa. Z pozostałych połączeń trzeba przesiadać się w Tłuszczu. To irytuje pasażerów, którzy w podróży do Warszawy wybierają bezpośrednie autobusy. Na dwudziestolecie samorządu Mazowsza oraz piętnastolecie wojewódzkiego przewoźnika – spółki Koleje Mazowieckie, nadszedł najwyższy czas na zmianę rozkładu jazdy pociągów do Ostrołęki.

List do marszałka

Fundacja Nowe Spojrzenie interweniowała w tej sprawie u marszałka Adama Struzika. Napisali m.in.
Uruchamianie jednej pary bezpośrednich pociągów do miasta na prawach powiatu – stolicy subregionu, jest przejawem skrajnej i nieuzasadnionej dyskryminacji mieszkańców Ostrołęki. Konieczność przesiadki w podróżach do Warszawy na stacji Tłuszcz, z pozostałych pociągów odjeżdżających z Ostrołęki, obniża jakość usług, a także niepotrzebnie wydłuża czas przejazdu. Ustalony rozkład jazdy pociągów jest na tyle uciążliwy, że znaczna część pasażerów, która mogłaby korzystać z usług Kolei Mazowieckich, wybiera liczne bezpośrednie połączenia autobusowe. Przygnębiający jest fakt, że najbogatszy region w Polsce, szukając pozornych oszczędności, w sposób przemyślany zniechęca pasażerów do podróży koleją.

Temat podjął portal rynek-kolejowy.pl

- Bezpośrednie połączenia Warszawy z Ostrołęką muszą być realizowane w zestawieniu co najmniej 2 elektrycznych zespołów trakcyjnych, tak aby obsługiwać przede wszystkim ruch pasażerów generowany na odcinku Warszawa Wileńska – Wołomin Słoneczna - wyjaśnia portalowi rzeczniczka urzędu marszałkowskiego Marta Milewska.

Podaje też, że pociągiem z Ostrołęki do Warszawy jeździ średnio 30 osób (rano i po południu więcej, ok. 100).

- Taki poziom zapełnienia powoduje, że do obsługi większości połączeń w relacji Tłuszcz – Ostrołęka zadysponowane są pojazdy niskopojemnościowe (jednoczłonowe autobusy szynowe typu VT627) - mówi dla portalu rynek-kolejowy.pl rzeczniczka.

Połączenie bezpośrednie Warszawa - Ostrołęka przywrócono w 2016 roku.

Zobacz także

- Poprawę sytuacji przewozowej mieszkańców Ostrołęki, w tym zwiększenia ilości bezpośrednich pociągów z Warszawą, Samorząd Województwa Mazowieckiego upatruje w modernizacji linii kolejowej nr 29, w tym dobudowy (przynajmniej na odcinku Tłuszcz – Wyszków) dodatkowego toru umożliwiającego sprawne prowadzenie ruchu kolejowego. Za realizację tej inwestycji odpowiedzialne są PKP PLK - dodaje jeszcze Marta Milewska.

Ceny biletów

Fundacja Nowe Spojrzenie zwraca też uwagę na dużą dysproporcję cen biletów dla odcinka Warszawa – Ostrołęka w porównaniu do trasy Warszawa – Płock.

Przejazd Kolejami Mazowieckimi 107 km do Ostrołęki kosztuje 24,50 zł, za bilet na przejazd 178 km z Warszawy do Płocka pasażer płaci jedynie 19,50 zł. Dobrze byłoby aby koniecznym zmianom rozkładu jazdy na trasie Ostrołęka – Warszawa, towarzyszyła również modyfikacja cennika - piszą społecznicy.

Co z remontem linii?

Jeśli chodzi o modernizację linii nr 29, to od wielu lat jest ona zapisana w Kontrakcie Terytorialnym województwa. PLK prowadzi obecnie remonty kolejnych odcinków linii nr 29 z własnych środków.
Zmodernizowany zostanie na razie dalszy... odcinek połączenia z Warszawy na Mazury - w lipcu PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały ze swoją spółką córką umowę na modernizację nieczynnego od 18 lat odcinka linii 35 Ostrołęka – Chorzele.

Zobacz także

Autorzy programu CPK uznają linię nr 29 za jedną z kluczowych tzw. "szprych" (nr 3). W programie zapisano modernizację tej linii, by skrócić czas przejazdu z Ostrołęki do Warszawy (do 1 godziny ekspresem regionalnym), a nawet jej przedłużenie w kierunku Pisza.

Temat był podnoszony m.in. w maju 2019 roku w Ostrołęce.

Zobacz także

Weź udział w naszej sondzie:

Trwa głosowanie...

Czy uważasz, że bezpośrednich pociągów z Ostrołęki do Warszawy powinno być więcej?

Tygodnik Ostrołęki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki