Ostrołęka. Szybka kolej. Do Warszawy w godzinę i pięć minut, do Łomży w 18 minut, do Giżycka w półtorej godziny. Kiedy?

Paula Gałązka
Wicemarszałek senatu Adam Bielan i wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild zapewniają, że do 2027 roku powstanie nowa linia kolejowa na Mazury przez Ostrołękę.
Wicemarszałek senatu Adam Bielan i wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild zapewniają, że do 2027 roku powstanie nowa linia kolejowa na Mazury przez Ostrołękę. PG
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Ostrołęka. Szybka kolej do Warszawy i Łomży. Kiedy? - Nasz region jest upośledzony kolejowo – mówił Adam Bielan, wicemarszałek senatu. Wspólnie z Mikołajem Wildem, wiceministrem infrastruktury zapewniał, że do 2027 roku powstanie nowe, szybsze połączenie z Warszawą w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Pod koniec marca 2019 Centralny Port Komunikacyjny opublikował mapę tzw. „10 szprych do lotniska” w gminie Baranów (województwo mazowieckie). Wśród zatwierdzonych linii kolejowych znalazła się trasa z Warszawy do Giżycka przez Ostrołękę, Łomżę i Pisz.

Będą modernizowane nie tylko stare połączenia, ale budowane nowe. Po roku 1989 rozebrano ponad 5 tys. km torów, a wybudowano zaledwie 50 km nowych. Ostrołęka zyska chyba najbardziej w Polsce

– przekonywał Adam Bielan.

- Podczas poprzedniej wizyty zapowiadaliśmy, że trasa przez Ostrołękę jest brana pod uwagę przy projektowaniu CPK. Dzisiaj jesteśmy o krok dalej. Dosłownie kilka dni temu rząd przyjął masterplan dla sieci kolejowej. Obejmuje on budowę całkowicie nowej trasy kolejowej do Giżycka.

Dla Ostrołęki oznacza to dwukrotne przyspieszenie dojazdu do Warszawy. Jest to też bardzo istotne zbliżenie z Łomżą. Oba miasta mają ponad 100 tys. mieszkańców, co jest istotną bazą pod rozwój

– podkreślał Mikołaj Wild.

Do 2027 roku wbudowanych ma zostać 139 km torów, które umożliwią dojazd do Warszawy (1 godz. 5 minut), Łomży (18 minut), Pisza (40 minut) i Giżycka (1 godz. 38 minut). Pociągi będą mogły rozpędzać się od 160 do 250 km/h. Fragment ten zrealizuje powołana przez CPK spółka. Pierwsze przetargi mają zostać ogłoszone jeszcze w tym roku. Rząd chce zabezpieczyć pieniądze w budżecie Unii Europejskiej.

Ostrołęka. Szybka kolej, także na Mazury

Łomżyński poseł na sejm RP, Lech Antoni Kołakowski już przygotował swój przebieg “Rail Mazury”. Według jego projektu trasa na łomżyńskim odcinku powinna biec częściowo wzdłuż Via Baltiki, ale jej nie przecinać, bo niesie to ze sobą zbyt duże koszty. Zaproponował wariant pięciu odcinków realizacyjnych, według których pociągi jechałyby z Ostrołęki do Łomży przez Rzekuń, Kurpie Dworskie, okolice Tarnowa do Sierzput, gdzie mogłaby powstać stacja Łomża. Dalej do miejscowości Pęza tory biegłyby wzdłuż ekspresówki, a następnie odbijałyby do Małego Płocka i wzdłuż DK 63 do Kolna. Stamtąd linia mijała by Wincentę, Jeże, Pisz, Snopki, Orzysz, aż połączyłaby się w miejscowości Grajwo z linią do Giżycka.

Oto szczegółowy projekt przebiegu linii kolejowej Ostrołęka-Giżycko:

Odcinek 1: Ostrołęka - Łomża
Proponuje się, aby od Rzekunia (Ostrołęki) nowa linia przez ok. 7 km biegła śladem istniejącej linii kolejowej nr 36 Ostrołęka-Łapy. Początek nowej linii kolejowej proponuje się zlokalizować na wysokości miejscowości Kurpie Dworskie. Dalej linia prowadzi w okolicach miejscowości Tarnowo. W okolicach miejscowości Sierzputy Stare linia kolejowa będzie przecinała drogę nr 61 i będzie dochodziła do projektowanej (w fazie realizacji) drogi ekspresowej S61 tzw. Via Baltica. W tym miejscu w okolicach miejscowości Sierzputy Młode proponuje się zlokalizować Dworzec Kolejowy Łomża. Odległość Łomży od dworca kolejowego wyniesie ok. 3 km do rogatek miasta i około 7 km do centrum Łomży. Taka lokalizacja dworca kolejowego będzie wysoce zadowalająca zarówno z punktu widzenia możliwie najkrótszego przebiegu nowej linii kolejowej, jak i mieszkańców Łomży i okolic. Dworzec Kolejowy Łomża pełnił będzie rolę centrum przesiadkowego, gdyż w pobliżu zlokalizowany będzie węzeł drogi ekspresowej S61 tzw. Via Baltica.

Odcinek 2: Łomża – Kolno
Na odcinku od miejscowości Sierzputy Stare do miejscowości Pęza linia kolejowa będzie przebiegała równolegle do przebiegu nowej drogi ekspresowej S61 (obwodnica Łomży). Wariant ten, z przejściem przez rzekę Narew został uznany za najmniej szkodliwy z punktu widzenia uwarunkowań środowiskowych. Następnie linia kolejowa na wysokość miejscowości Pęza będzie odbijała w kierunku miejscowości Mały Płock, przecinając drogę krajową nr 63 i omijając Mały Płock w odległości ok. 4 km od strony wschodniej. Dalej linia będzie przebiegała wzdłuż DK 63, dochodząc do 5 km na wschód od Kolna.

Odcinek 3: Kolno – Jeże
Linia kolejowa będzie wg załączonych planów mijała Kolno od strony wschodniej. W Kolnie proponuje się zlokalizować dworzec kolejowy, co przyczyni się do obsłużenia większej populacji oraz wzmocni atrakcyjność miasta z punktów widzenia inwestorów. Dalej linia kolejowa biegnie w kierunku miejscowości Wincenta.

Odcinek 4: Jeże – Pisz
Od miejscowości Wincenta na historycznej granicy z Prusami Wschodnimi, proponuję, aby nowa linia kolejowa przebiegała w korytarzu zlikwidowanej w 1945 r. linii kolejowej Jeże – Pisz. Przebieg linii jest równoległy do DK nr 63 i przebiega w jej pobliżu. Starym śladem linia powinna przebiegać do okolic miejscowości Pisz, gdzie po przecięciu drogi nr 58 połączy się z istniejącą linią kolejową Olsztyn-Ełk.

Odcinek 5: Pisz – Orzysz
W Piszu obecnie jest modernizowana linia kolejowa oraz dworzec, co przyczyni się do ograniczenia wydatków finansowych w ramach projektu. Dalej linia będzie przecinała ponownie drogę nr 58 w okolicach miejscowości Snopki i dalej będzie biegła w korytarzu zlikwidowanej w 1945 r. linii kolejowej Pisz - Orzysz. Przebieg linii jest równoległy do DK nr 63 i przebiega w jej pobliżu. Starym śladem linia powinna przebiegać do samego Orzysza.

Odcinek 6: Orzysz – Giżycko
W Orzyszu modernizacji wymagał będzie istniejący dworzec kolejowy. Dalej linia będzie przecinała drogę nr 16, zaś następnie w okolicach miejscowości Grądy będzie odbijała w kierunku miejscowości Pianki i dalej biegła w korytarzu zlikwidowanej po II Wojnie Światowej linii kolejowej Orzysz - Giżycko. W okolicach miejscowości Grajwo linia kolejowa będzie łączyła się z istniejącym śladem kolejowym i biegła w kierunku Dworca Kolejowego Giżycko.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
pnmnr
Z perspektywy pociągu przynajmniej inne widoki niż z drogi, gdzie jak to w Polsce ogrom rażących płacht reklamowych i zaniedbane często zabytkowe obiekty. Tandety mamy ogrom w widokach miasteczek.
G
Gość
"Wicemarszałek infrastruktury", Baranów w woj. łódzkim ?! Ręce opadają ;(
Dodaj ogłoszenie