Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Powiat ostrowski. Ranking zamożności samorządów. Jak wypadł powiat ostrowski i miasta i gminy z naszego regionu?

Piotr Ossowski
Piotr Ossowski
Powiat ostrowski. Ranking zamożności samorządów.
Powiat ostrowski. Ranking zamożności samorządów. 123rf
Powiat ostrowski. Ranking zamożności samorządów. Czy mieszkasz w zamożnej gminie? Ten ranking daje odpowiedź.

Ranking zamożności samorządów publikuje corocznie pismo samorządowe „Wspólnota”. To ciekawe zestawienie, zwłaszcza, że ten akurat ranking jest bardzo wymierny, nie ma tu żadnych wskaźników ocennych. Zasada jest prosta – twórcy rankingu podzielili dochody samorządów przez liczbę mieszkańców (z niewielkimi zastrzeżeniami, o których niżej). I taki dochód per capita jest podstawą rankingu „Wspólnoty”. Najnowszy ranking został przygotowany na podstawie danych ze sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego za 2018 rok.

Ranking zamożności – powiaty

Powiat ostrowski należy do tych mniej zamożnych w kraju. W rankingu „Wspólnoty” został sklasyfikowany na 221. miejscu na 314 powiatów. Z dochodem per capita - 697,01 zł. W stosunku do poprzedniego rankingu (dane z 2017 roku) powiat ostrowski zanotował mały awans – z 236. miejsca.

A jakie są najbogatsze powiaty w Polsce? Oto czołówka rankingu:

  • człuchowski (pomorskie) - 1455,44 zł
  • przysuski (mazowieckie) - 1374,80 zł
  • opatowski (świętokrzyskie) - 1266,82 zł
  • gryficki (zachodniopomorskie) - 1197,40 zł
  • węgorzewski (warmińsko-mazurskie) - 1148,11 zł
  • giżycki (warmińsko-mazurskie) - 1125,61 zł
  • pułtuski (mazowieckie) - 1106,90 zł
  • świdwiński (zachodniopomorskie) - 1103,80 zł
  • głubczycki (opolskie) - 1056,18 zł
  • malborski (pomorskie) - 1049,57 zł

Ranking zamożności – gminy

W rankingu „Wspólnoty” sklasyfikowano też wszystkie polskie gminy wiejskie (1548). Spośród gmin powiatu ostrowskiego najzamożniejsza jest gmina Stary Lubotyń; najbiedniejsza – gmina Szulborze Wielkie.

Gminy wiejskie powiatu ostrowskiego w rankingu zamożności samorządówkolejno: miejsce w rankingu – nazwa – dochód per capita (miejsce w zeszłorocznym rankingu)

  • 595 - Stary Lubotyń - 3048,19 zł (543)
  • 732 - Ostrów Mazowiecka - 2977,48 zł (693)
  • 790 - Wąsewo - 2950,50 zł (839)
  • 879 - Andrzejewo - 2908,69 zł (874)
  • 925 - Małkinia Górna - 2888,21 zł (754)
  • 1130 - Nur - 2796,88 zł (1072)
  • 1231 - Zaręby Kościelne - 2746,21 zł (971)
  • 1305 - Boguty-Pianki - 2707,77 zł (933)
  • 1321 - Szulborze Wielkie - 2697,71 zł (1310)

Ranking zamożności – miasta powiatowe

Ostrów Mazowiecka została w rankingu „Wspólnoty” sklasyfikowana w kategorii „miasta powiatowe”. Znalazło się w nim 267 takich miast. Ostrów Mazowiecka na 149. miejscu, z dochodem per capita 2921,09 zł. W stosunku do rankingu z zeszłego roku Ostrów Mazowiecka zanotowała spadek – ze 127. pozycji.

Ranking zamożności – miasta inne

W rankingu pisma „Wspólnota” znajdziemy także Brok. Samorząd ten został sklasyfikowany w kategorii „miasta inne”. Ujęto w niej 597 miast. Brok znalazł się na 203. pozycji – z dochodem per capita na poziomie 3182,94 zł. Warto jednak zauważyć, że Brok – w stosunku do zeszłorocznego zestawienia – odnotował duży awans. Rom temu był sklasyfikowany na 445. miejscu.

O metodologii rankingu:Zastosowana metoda obliczania wskaźnika użytego w rankingu jest identyczna jak w ubiegłych latach. Pominięte zostały wpływy z dotacji celowych. Zwłaszcza w okresie intensywnego korzystania z funduszy unijnych mają one chwilowy, ale bardzo silny wpływ na wielkość dochodów. Wpływ wielkiej dotacji inwestycyjnej potrafi wywindować samorząd bardzo wysoko w rankingu. Jest to awans chwilowy (incydentalny) i nie ma związku z trwałym wzrostem zamożności budżetu. Wydaje się więc, że uwzględnienie tylko dochodów własnych i otrzymywanych subwencji lepiej oddaje hasło naszego rankingu (zamożność).
Tak jak w ubiegłych latach wpływające do budżetu dochody zostały skorygowane na dwa sposoby. Po pierwsze, odjęliśmy składki przekazywane przez samorządy w związku z subwencją równoważącą (regionalną w przypadku województw) – tak zwany w środowiskach samorządowych podatek janosikowy. Po drugie, do faktycznie zebranych dochodów dodaliśmy skutki zmniejszenia stawek, ulg i zwolnień w podatkach lokalnych (chodzi o to, by porównywać faktyczną zamożność, a nie skutki podejmowanych w gminach autonomicznych decyzji odnoszących się do polityki fiskalnej). Ta poprawka odnosi się wyłącznie do samorządów gminnych, bo powiaty i województwa nie podejmują żadnych decyzji odnoszących się do podatków. Skorygowane w ten sposób dochody podzieliliśmy przez liczbę ludności każdej jednostki samorządowej.

Zobacz inne materiały

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki