W piątek 6 lipca, w Ostrowi Mazowieckiej, można było darmowo zbadać swoje znamiona na skórze. Robił to specjalista, RackTRACK zatrzymał się na 5 godzin obok ratusza.
RakTRACK – mobilny punkt bezpłatnego badania znamion, rozpoczął swój rajd po Polsce 29 czerwca, kiedy zatrzymał się w Gdyni. To nowa akcja profilaktyczna „UVaga – wyprzedź czerniaka!” organizowana przez zespół kampanii Rakoobrona. Specjalny bus odwiedzi każde województwo, od morza aż po góry. Zatrzyma się w 20 miastach, 6 lipca zajechał do Ostrowi Mazowieckiej, skąd pojechał do Łomży. Z konsultacji z dermatologami mógł skorzystać każdy – za darmo, bez skierowania i wcześniejszej rejestracji. Z tej okazji skorzystało przez kilka godzin kilkuset mieszkańców Ostrowi i okolic.
To najlepsza pora na takie badania, bo w ciepłe dni chętnie wystawiamy ciało na działanie promieni słonecznych. Zapominamy, że słońce nie tylko pomaga w produkcji witaminy D, ale także jest źródłem promieniowania UV, które może stać się przyczyną powstawania nowotworów skóry, w tym czerniaka. Rocznie zapada na niego około 2,5 tys. Polaków. A wczesne wykrycie czerniaka daje 90 proc. szans na jego wyleczenie.
Fundacja Rosa i Fundacja Sensoria od czterech lat – w ramach kampanii Rakoobrona – prowadzą akcje bezpłatnego badania znamion. Podczas czterech edycji Letniej Akcji Edukacyjnej – w charakterystycznym czarnym namiocie RKBN – oraz przez cały rok - w trzech gabinetach Rakoobrony w Gdyni, Łodzi i we Wrocławiu – przebadało się już ponad 10 tysięcy osób.
Projekt „UVaga – wyprzedź czerniaka! Wpadnij do RakTRACKA” to ich nowa inicjatywa. Nazwa mobilnego punktu badania znamion to wynik gry słów: w języku angielskim „truck” jest określeniem busa, a „track” oznacza śledzić. RakTRACK ma zatem podwójne znaczenie: to bus, który śledzi raka, a przede wszystkim go wyprzedza!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?