Ostrów Mazowiecka. Czytelniczka pyta: Dlaczego muszę płacić więcej za wodę? Odpowiada prezes spółdzielni mieszkaniowej

Mieczysław Bubrzycki
Mieczysław Bubrzycki
naszemiasto.pl
Ostrów Mazowiecka. Czytelniczka poprosiła nas o wyjaśnienie, dlaczego spółdzielnia nalicza mieszkańcom dodatkowe kwoty za wodę?

Skontaktowała się z nami mieszkanka Ostrowi Mazowiecka, lokatorka bloku spółdzielczego, która niedawno otrzymała ze spółdzielni „Nasz Dom” rachunek na dopłatę ponad 30 zł do wody w węźle.

Na rachunku jest informacja, że to dopłata za pół roku.

- Nie jest to jakaś wielka kwota, ale w mojej klatce schodowej jest 30 mieszkań, więc uzbiera się z tego spora suma – zauważa czytelniczka.

Czytelniczka jest pewna, że sprawa dotyczy wielu mieszkańców Ostrowi, więc zwróciła się do nas, abyśmy na łamach TO wyjaśnili, o co chodzi?

Podstawą jest umowa

Jak nam wyjaśnił Jerzy Pawluczuk, prezes zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „Nasz Dom”, dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym ( ZGK Sp. zo.o. w Ostrowi Maz.) a odbiorcą usług ( SML-W "Nasz Dom" w Ostrowi Maz.).

Z przepisów ogólnych wynika, że w sytuacji, gdy odbiorcą wody jest spółdzielnia mieszkaniowa, dostawca wody obciąża ją na podstawie wskazań licznika głównego znajdującego się na wejściu przewodu zimnej wody do budynku czyli węzła, a rozliczenie za usługi świadczone przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odbywa się na postawie określonych w taryfie cen i stawek opłat za wodę i ścieki oraz abonamentu za wodomierz główny i przyłącze kanalizacyjne.

- Zarząd spółdzielni jest zobowiązany do rozliczenia poszczególnych właścicieli czy użytkowników lokali – wyjaśnia prezes Jerzy Pawluczuk. - Szczegółowe zasady tego rozliczenia ustala się, wprowadzając regulamin rozliczania kosztów zużytej wody i odprowadzonych ścieków. W przypadku opomiarowania lokali mieszkalnych, właściciele i użytkownicy lokali ponoszą koszty według wskazań liczników w lokalach oraz dodatkowo koszty związane z różnicą w odczytach między licznikiem głównym a licznikami w lokalach.

Różnica, poza drobnymi wyciekami i sporadycznymi awariami, wynika głównie z faktu, że liczniki główne są licznikami wysokiej klasy, więc bardzo dokładne i wychwytują najdrobniejsze przepływy, a liczniki montowane w lokalach wręcz przeciwnie

- mówi prezes Jerzy Pawluczuk.

Jak dzielić?

Tę sprawę regulują przepisy. Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, to spółdzielnia mieszkaniowa dokonuje wyboru metody rozliczania kosztów różnicy wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych wody w poszczególnych lokalach.

- Za najbardziej sprawiedliwy uważa się podział różnicy wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy zainstalowanych w lokalach proporcjonalnie do zużycia wody w poszczególnych lokalach – informuje Jerzy Pawluczuk. - I taki sposób podziału różnic obowiązuje w spółdzielni "Nasz Dom". Różnica podlegająca rozliczeniu wynika głównie z niedokładności wskazań liczników lokalowych w stosunku do licznika głównego (przy właściwym montażu producent zakłada dokładność wskazań +/- 10 %  przy małych przepływach oraz +/- 4 % przy dużych). Oczywiste jest więc, że przyjęcie w takim wypadku innego podziału, np. równo na każdy lokal czy jakiejś innej metody, będzie mniej sprawiedliwe. W takiej sytuacji ci, którzy zużywają mniej wody, zapłaciliby częściowo za tych, którzy zużywają jej więcej.

Dlaczego wodomierze są niższej klasy?

Dlaczego więc wodomierze montowane w lokalach są niższej klasy niż wodomierze główne?

- Nie bez znaczenia jest znaczna różnica w cenach – wyjaśnia Jerzy Pawluczuk. - Zasadnicze znaczenie mają jednak gabaryty wodomierzy wysokiej klasy, co powoduje, że nie mieszczą się one w bardzo ograniczonej przestrzeni pozostawionej w zabudowach wykonanych przez właścicieli (użytkowników) lokali. Ta ograniczona przestrzeń powoduje ponadto bardzo często konieczność zamontowania wodomierzy w innej pozycji niż zalecana przez producenta, co dodatkowo pogarsza ich dokładność. Przy niewłaściwym montażu dokładność jest jeszcze mniejsza. Jednak poprawa dokładności opomiarowania wiązałaby się ze zwiększeniem kosztów zakupu wodomierzy i dewastacją łazienek lokatorskich, bo trzeba by rozkuć istniejące zabudowy, na co mieszkańcy nie wyrażają zgody. 

W tej sytuacji – podsumowuje prezes Pawluczuk - jak w większości spółdzielni instalujemy wodomierze lokalowe powszechnie stosowane w budynkach wielorodzinnych, ale musimy liczyć się z pewną tolerancją w rozliczeniach. Nie zwalnia to nas z obowiązku analizowania różnic wynikających z rozliczenia wody dostarczonej z sieci i pobranej przez mieszkańców, a wszystkie przypadki odbiegające od normy są przez nas szczegółowo analizowane w celu ich wyeliminowania.

Czytaj także

Home office? Sporo Polaków przeniosło się pracować zdalnie z...Turcji

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3