Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Protest przewoźników w Ostrołęce na rondzie Siemowita III, 15.09.2023

Beata Dzwonkowska
Beata Dzwonkowska
Wideo
od 16 lat
Przypomnijmy, że od roku obowiązuje w Ostrołęce ograniczenie ruchu samochodów ciężarowych w godzinach 15.00-17.00 na drogach wlotowych do miasta. Pomysł ten wprowadził ratusz. Od początku nie zgadzali się z takim rozwiązaniem przewoźnicy, którzy uważają, że zakaz jest dla nich krzywdzący. Pomimo wielu wysyłanych do prezydenta miasta pism - przewoźnicy nie zostali wysłuchani, ani nie otrzymali odpowiedzi. Zorganizowali więc protest.

W związku z brakiem reakcji Urzędu Miasta na cofnięcie zakazu dla przejazdu samochodów ciężarowych powyżej 12 ton przez most w Ostrołęce Zrzeszenie Przewoźników Drogowych w Ostrołęce zaplanowało protest, który odbył się 15.09.2023 między 15.00-17.00.

Sytuacja komunikacyjna, która jest obecnie na rondzie Siemowita III trwa od kilkudziesięciu lat. Ze względu na to, że ten układ komunikacyjny nie ma takich rozwiązań, które by upłynniły silne natężenie ruchu drogowego- powoduje to gigantyczne korki w naszym mieście. Jednym z rozwiązań, jakie wprowadziło miasto jest zakaz wjeżdżania do miasta od strony mostów dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony w godzinach 15.00-17.00. My jako branża transportowa się nie zgadzamy. Protest ten nie jest organizowany przeciwko komuś, przede wszystkim przeciwko naszym mieszkańcom. Nie mamy na celu utrudniać życia mieszkańcom naszego miasta i innym użytkownikom drogi- mówił Mirosław Szczepankowski, prezes Zrzeszenia Przewoźników Drogowych w Ostrołęce.

Przedstawił też dwa postulaty:

  1. Udrożnienie płynności ruchu komunikacyjnego na rondzie Siemowita III
  2. Zwolnienie z zakazu ostrołęckiego transportu na czas doprowadzenia normalnej płynności w tym miejscu.

Nasze działania w Urzędzie Miasta mają bogatą historię. Wielokrotnie pisaliśmy pisma, uczestniczyliśmy w posiedzeniach komisji. Co więcej radni podjęli uchwałę na komisji, w której jednogłośnie zwrócono się do prezydenta, aby zwolnić ostrołęcki tabor z tego zakazu. Niestety prezydent nie zgodził się na to. W ostatnim tygodniu dostaliśmy pismo, że zmian w tym zakresie miasto nie zamierza wprowadzić. Zostaliśmy więc przymuszeni do wyrażenia swojego niezadowolenia w ten właśnie sposób- dodał Mirosław Szczepankowski.

W spotkaniu uczestniczył także poseł Arkadiusz Czartoryski, który podkreślał kiepską współpracę z prezydentem miasta.

W 2018 roku do Ostrołęki w związku z tymi korkami przyjechał premier Mateusz Morawiecki, który na konferencji prasowej zaproponował tymczasowe rozwiązanie w postaci budowy estakady, który by od tego wyremontowanego mostu przechodziła na drogę Księcia Siemowita III. Ta oferta została przez obecnego prezydenta niepodjęta. Natomiast nie można powiedzieć, że nic się nie wydarzyło od tego czasu. 29 maja tego roku została podpisana umowa między miastem a ministrem Rafałem Weberem, która zawiera w swojej treści dofinansowanie w wysokości 60 mln zł na budowę mostu do ronda Łupaszki, czyli przedłużenie małej obwodnicy. Druga informacja jest taka, że kilka lat temu rozpoczęliśmy rozmowy o drugim moście- w Teodorowie. Te dwa mosty mają docelowo rozwiązać ten problem. 100 mln zł trafiło do starosty, rozpoczęła się budowa. Trzecia rzecz, o której chciałem powiedzieć to ulica Słoneczna. Zjazd z tej ulicy na Łęg utrudnia płynność ruchu. 25 maja została podpisana umowa na dofinansowanie 2,2 mln zł dla miasta przebudowę tego skrzyżowania. Od pięciu lat nie dostałem żadnego zaproszenia z ratusza. Więc nie wiem co się dzieje z tymi pieniędzmi, na jakim jest etapie

- mówił Arkadiusz Czartoryski.

Obecny był radny miejski, Stanisław Szatanek, który odpierał ataki posła.

Miasto ogłasza trzeci przetarg na przebudowę ronda Siemowita III. To nie jest wina prezydenta, że oferty wpływają na wysokie kwoty. Jedna oferta wpłynęła na kwotę 9 mln zł. Odpowiedzialny prezydent nie może sobie pozwolić, aby rozpoczynać inwestycje za takie pieniądze. Jeżeli mówimy o ulicy Słonecznej, to oczywiście też jest już przetarg ogłoszony. Będzie też zbudowany most i obwodnica. Jesteśmy na etapie projektowania obwodnicy, zbieramy potrzebną dokumentację

- mówił radny.

Kierowcy także zabrali głos. Apelują, aby z zakazu zwolnić ostrołęckie firmy.

-W Łomży kierowcy z miasta są zwolnieni z zakazu, podobnie sytuacja wygląda w Warszawie, dlaczego Ostrołęka nie zrobi podobnie?- pytał jeden z kierowców.

Radny Szatanek przyznał rację kierowcom, jednak ostateczna decyzja należała do prezydenta, który nie zmienił zdania dotyczącego zakazu. Zaproponował dalsze rozmowy z prezydentem.

Przez miasto przejeżdżają kierowcy jadący przykładowo do Warszawy lub na Mazury. W czym jest gorszy mój pracownik, który po tygodniu pracy chce wjechać do Ostrołęki. Ja płacę podatki w tym mieście, ale nie mam prawa do niego wjechać? Warszawiak złotówki tutaj nie zostawi, ale przejeżdża bezproblemowo przez miasto. Kto tak naprawdę tworzy korki? Transport czy kierowcy, którzy na przykład akurat o 15.00 jadą na zakupy do miasta, mimo że mogą jechać w innym terminie?

- irytował się właściciel firmy transportowej.

Pytania jednak pozostały bez odpowiedzi.

Następnie protestujący rotacyjnie przechodzili przez jezdnię na przejściu dla pieszych z przerwami 20-minutowymi.

Były obawy, że z powodu protestu zakorkowane będzie i miasto, i drogi dojazdowe. Najwyraźniej jednak kierowcy wzięli sobie do serca publikowane od dwóch dni informacje o ewentualnych utrudnieniach. W efekcie do godz. 16.00 większych problemów komunikacyjnych nie było.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki