Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy zakochali się w parkach handlowych. Ile obiektów jest obecnie w budowie? Nawet niewielkie miasta chcą mieć takie punkty

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Parki handlowe sprawdzają się jako miejsca sprzedaży w wielu niewielkich miastach w Polsce.
Parki handlowe sprawdzają się jako miejsca sprzedaży w wielu niewielkich miastach w Polsce. Andrzej Banas / Polska Press
Gdzie najlepiej wybrać się na zakupy? Chętnie kupujemy w miejscach, gdzie możemy załatwić jednocześnie wiele różnych spraw za jednym razem. Super- i hipermarkety, centra, pasaże i galerie handlowe dają taką możliwość. Powstaje ich coraz więcej. W połowie tego roku w budowie pozostawało prawie pół miliona metrów powierzchni handlowych. W planach jest budowa kolejnych.

Spis treści

Centrum handlowe, park i pasaż – czym się różnią od galerii?

Pasaż handlowy zwykle nie jest zbyt wielki. Można by rzec, że to rodzaj „korytarza” ze sklepami lub niewielkich rozmiarów hala. W takim miejscu znajduje się wiele sklepów i punktów usługowych. W galerii handlowej znajdziemy także gastronomię i kina. Każdy z tych punktów ma własną markę, podobnie jak cała galeria ma nazwę, pod którą się promuje.

Galerie rozwinęły się z niewielkich, kilkusklepowych pasaży przylegających do hipermarketów. W pewnym momencie hipermarkety zaczęły być wypierane przez znacznie mniejsze supermarkety oraz dodawano więcej sklepów. Z czasem pojawiły się także inne części, np. gastronomiczna i rozrywkowa.

Park handlowy również jest obiektem z dużą liczbą sklepów. Różni się jednak od galerii, która zwykle jest kilkupiętrowa oraz posiada znacznie większą przestrzeń. Jak wynika z raportu CBRE – większość obecnie nowo powstających obiektów to właśnie parki handlowe.

Wiele sklepów w jednym miejscu, czyli parki handlowe

– Największą aktywność inwestorów w sektorze handlowym obserwować możemy przede wszystkim w segmencie parków handlowych i centrów zakupów codziennych, co wynika z zapotrzebowania rynku na niewielkie, lokalne obiekty handlowe typu convenience store. W najbliższych latach głównym rozgrywającym w tym sektorze nadal będą parki handlowe, bo w wielu obszarach kraju brakuje wciąż nowoczesnego handlu – mówi Agata Karolina Lasota, dyrektor zarządzająca LBC Invest.

Jak zaznacza, do takich miejsc będą napływać nowi najemcy i chętnie wchodzić globalne marki. Dealz na przykład planuje ekspansję obliczoną na podwojenie liczby placówek w Polsce.

– Wiosną na naszym rynku zadebiutowała niemiecka sieć dyskontów Woolworth. Działalność na polskim rynku zaczynają rozwijać również nowe koncepty z krajów bałtyckich i Ukrainy – dodaje Lasota.

Nowe centra handlowe w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców

Według danych firmy, w pierwszym półroczu 2023 roku w Polsce oddano około 150 tys. mkw. powierzchni handlowych, głównie w ramach parków handlowych. To o 40 proc. więcej niż w tym samym okresie w roku ubiegłym. Prawie 70 proc. nowej powierzchni dostarczyły debiutujące parki handlowe, oddawane przeważnie w miejscowościach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców.

Ponadto, po rewitalizacji otwarte zostały również trzy większe obiekty, tj. Fort Wola (22 tys. mkw.) i galeria Atrium Promenada (rozbudowa o 12,6 tys. mkw., łącznie 63 tys. mkw.) w Warszawie oraz Bawełnianka w Bełchatowie (33 tys. mkw.), która od lat stała pusta.

Popyt na parki handlowe. Z czego to wynika?

W połowie tego roku w budowie pozostawało prawie 470 tys. mkw. powierzchni handlowych. W realizacji jest ponad 30 nowych parków handlowych i kilka obiektów jest rozbudowywanych. Trwają także prace nad rewitalizacją Bonarki City Center w Krakowie i Galerii Wołomin oraz łódzkiej Sukcesji. Przebudowywane są również kolejne hale po hipermarketach Tesco, w Opolu, Bytomiu i Bielsku-Białej.

– Parki handlowe to jeden z najintensywniej rozwijających się segmentów na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce. Inwestycje w tego typu projekty nie są tak wymagające i czasochłonne, jak budowa dużych kompleksów zakupowych. Także ich utrzymanie jest znacznie łatwiejsze. Dodatkowo umowy zawierane z najemcami są zwykle dłuższe niż w dużych centrach i standardowo już wyrażane w euro – informuje Agata Karolina Lasota.

Jak dodaje, czasami kontrakty podpisywane są nawet na 10 lat.

– Parki handlowe oferują znacznie niższe czynsze i opłaty eksploatacyjne w porównaniu z tradycyjnymi centrami, dlatego chętnych do lokowania w nich biznesu nie brakuje. Dla konsumentów są natomiast atrakcyjne z uwagi na to, że zakupy codziennej potrzeby można w nich zrobić szybko, wchodząc do sklepów wprost z parkingu. Popularność formatu podbijają placówki gastronomiczne znanych, sieciowych marek oraz coraz liczniej pojawiające się w nich dyskontowe sklepy przemysłowe i spożywcze oraz sklepy off-price, co pozwala nabywcom zaoszczędzić – zaznacza ekspertka LBC Invest.

W Polsce nasycenie powierzchnią handlową w centrach zakupowych jest nadal dużo niższe niż w krajach Europy Zachodniej, kształtuje się obecnie średnio na poziomie 330 mkw. na 1 tys. mieszkańców. Inwestorzy wciąż intensywnie poszukują działek pod nowe projekty, najczęściej w mniejszych miejscowościach atrakcyjnie zlokalizowanych pod względem komunikacyjnym i gruntów na obrzeżach największych miast.

Największe obiekty handlowe, które są obecnie w budowie

Zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynoszą 16 mln mkw. Około 20 proc. z tej powierzchni mieści się w coraz gęściej rozsianych w całej Polsce parkach handlowych. Parki tworzą coraz bardziej rozbudowaną sieć i otwierane są blisko klientów. Nowe obiekty rosną, zarówno w dużych i średnich miastach, jak i w niewielkich miejscowościach, liczących 10 tys. mieszkańców, którym dostarczają ofertę dostępną wcześniej tylko w dużych miastach, gdzie stawki czynszowe za wynajem są nieporównywalnie wyższe.

W najlepszych centrach handlowych w Warszawie trzeba się liczyć z opłatami w wysokości 100-130 euro za metr kw. miesięcznie, w innych, największych miastach w Polsce wynajem kosztuje 40-60 euro za mkw. za miesiąc. W parkach handlowych czynsze kształtują się natomiast w przedziale 9-12 euro /mkw./m-c.

Zgodnie z zapowiedziami inwestorów, do końca 2023 roku zasoby rynku powierzchni handlowych w kraju mają szansę powiększyć się o kolejne 300 tys. mkw. powierzchni najmu. Wśród największych obiektów pozostających w budowie znajdują się:

  • Koszalin Power Center (38 tys. mkw.),
  • Karuzela w Białej Podlaskiej (28 tys. mkw.)
  • Gorzów Power Center (25 tys. mkw.),
  • Nowa Sukcesja w Łodzi (22 tys. mkw.),
  • Galeria Goplana w Lesznie (15 tys. mkw.).

Warto pamiętać, że w Polsce również zamykane są galerie handlowe. Taki los spotkał Galerię Malta w Poznaniu (wybudowaną w 2009 r.) Teren wg planu zagospodarowania przestrzennego miałby zostać przeznaczony pod zabudowę usługową lub bloki mieszkalne. Rozebrana została już krakowska Plaza (budowana w latach 2001-2002).

W miejscu, gdzie kiedyś na Kabatach w Warszawie stał hipermarket Tesco, dziś jest miejsce przeznaczone pod budowę budynków mieszkalnych. Podobny los ma podzielić miejsce po Centrum Handlowym Land na Służewie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy zakochali się w parkach handlowych. Ile obiektów jest obecnie w budowie? Nawet niewielkie miasta chcą mieć takie punkty - Strefa Biznesu

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki