Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

S61. Ponowny przetarg na strategiczny odcinek S61 Suwałki – granica państwa. Wkrótce szybciej dojedziemy na Litwę

Aleksandra Zdanowicz
Aleksandra Zdanowicz
S61. Ponowny przetarg na strategiczny odcinek S61 Suwałki – granica państwa
S61. Ponowny przetarg na strategiczny odcinek S61 Suwałki – granica państwa GDDKiA
Realizacja drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie – łącząc się z drogą ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. To właśnie odcinek S61 Suwałki – Budzisko bezpośrednio łączy polską sieć dróg ekspresowych z siecią dróg państw nadbałtyckich. Kiedy możemy spodziewać się otwarcia tego odcinka dla kierowców?

Niespełna dwa miesiące po odstąpieniu od umowy GDDKiA wybiera nowego wykonawcę, który zaprojektuje i wybuduje 24-kilometrowy odcinek S61 od końca obwodnicy Suwałk do Budziska (granica z Litwą). Wkrótce ponowny przetarg na drugi odcinek S61, pomiędzy węzłami Podborze – Śniadowo, na którym rozwiązano umowę z wykonawcą.

Dokumentacja przetargowa trafiła już do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, co oznacza, że postępowanie zostanie wszczęte najprawdopodobniej jeszcze w pierwszej połowie sierpnia 2019. Zadaniem nowego wykonawcy będzie dokończenie projektowania (optymalizacja), a jeśli zajdzie taka konieczność – również zmiana decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wybudowanie drogi ekspresowej wraz z całą infrastrukturą, uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie do użytku nowej drogi.

Dlaczego doszło do powtórzenia przetargu

Inwestycja prowadzona była przez włoską firmę Impresa Pizzarotti w systemie „Projektuj i Buduj” od połowy 2017 r. Dotychczasowy wykonawca opracował dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji ZRID i Wojewoda Podlaski taką decyzję wydał 20 maja bieżącego roku.

Jednak mimo upływu czasu, po stronie wykonawcy, nie było właściwej mobilizacji w zakresie przygotowania do prowadzenia robót budowlanych - m.in. nie zostały zgłoszone listy podwykonawców na usługi i roboty. Niedokończone zostały też projekty wykonawcze, a przedłożony projekt czasowej organizacji ruchu, który powinien umożliwić bezpieczne prowadzenie budowy, nie miał wszystkich wymaganych prawem opinii, w tym m.in. Policji

- mówi Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Upływ czasu przewidziany w umowie na realizację całego kontraktu, czyli wykonanie projektu i budowy, sięgał ok. 70%, podczas gdy zaawansowanie finansowe (na koniec maja br.) wynosiło zaledwie 2,42%. W tej sytuacji podjęta została odpowiedzialna i uzasadniona decyzja o odstąpieniu od umowy z winy dotychczasowego wykonawcy - dodaje Krynicki.

Odcinek S61. Terminy

W nowym przetargu GDDKiA wymaga, aby prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 26 miesięcy od daty zawarcia umowy i nie krótszym niż 24 miesiące od tej daty.

Kryterium ceny wynosi 60 proc., kryteria pozacenowe (gwarancja, terminy, kompetencje lub uprawnienia do prowadzenia określonej działalności zawodowej itd.) – 40 proc. GDDKiA zakłada, że przetarg zostanie rozstrzygnięty do końca bieżącego roku.

Zobacz inne materiały

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki