Ostrołęka. W czwartek decyzja o bezpłatnej komunikacji miejskiej

red
Radni w czwartek 5 października zadecydują, czy będziemy jeździć za darmo w Ostrołęce miejskimi autobusami.

O pomyśle związanym z bezpłatną komunikacją miejską w Ostrołęce pisaliśmy tutaj: Prezydent: Chcemy wprowadzić bezpłatną komunikację miejską. Na pikniku MZK informację o możliwych zmianach przekazał prezydent Ostrołęki Janusz Kotowski:

- Teraz przyszedł taki czas, że spółka (Miejski Zakład Komunikacji - red.) stoi na mocnych podstawach i dużo pieniędzy wpłynęło do Ostrołęki od rządu polskiego i innych podmiotów - mówił wówczas. - Dzięki temu możemy taką usługę zaproponować. Najbardziej ucieszą się uczniowie i osoby starsze, ale myślę, że wielu z nas tez będzie chciało częściej skorzystać z autobusów. Ta propozycja wiąże się też z prośbą o to, żeby trochę mniej używać na terenie miasta samochodów - zwłaszcza, że niedługo ruszą duże inwestycje i może być trochę trudniej w ruchu drogowym.

Prezydent tłumaczył też, że wkrótce do rady miasta wpłynie projekt uchwały. Jak obiecał, tak zrobił: w czwartek 5 października zbiera się sesja rady miasta, podczas której radni będą głosować w tej sprawie.

W uzasadnieniu projektu uchwały czytamy:

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym przedkładam projekt uchwały, znoszący opłaty za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym w gminnych przewozach pasażerskich. Komunikacja miejska w Ostrołęce w ciągu ostatnich lat dynamicznie się rozwija. Przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę przyniosło wiele korzyści, m.in zapewniło możliwość ubiegania się o środki zewnętrzne na infrastrukturę komunikacyjną oraz nowe autobusy. Spółka w latach 2009 - 2015 przy współudziale Miasta zrealizowała dwa projekty ze środków z UE (...) Dzięki temu komunikacja miejska stała się bardziej atrakcyjna, nowoczesna, komfortowa i bezpieczna.
W ostatnich miesiącach pozytywnie zweryfikowany został również kolejny projekt Miasta, dzięki któremu będą środki finansowe na nowe pojazdy, ścieżki rowerowe i inne elementy infrastruktury. Budżet Miasta otrzymał również ze strony Polskiego Rządu, spółek Skarbu Państwa oraz UE olbrzymie wsparcie finansowe na przebudowę mostu, na drogi, Muzeum Żołnierzy Wyklętych itp. W związku z gotowością Energi i Enei do budowy nowej elektrowni spodziewać się można w najbliższych latach w naszym mieście i regionie wyjątkowego ożywienia gospodarczego.
Wobec powyższych faktów przedkładam propozycję bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską. Jest to propozycja skierowana przede wszystkim do mniej zamożnej części społeczeństwa, gdyż z komunikacji miejskiej korzystają głównie osoby starsze i ucząca się młodzież. Jednakże nie mniej ważnym argumentem, przemawiającym za tym rozwiązaniem, jest też aspekt ekologiczny. Mamy nadzieję, że część mieszkańców zrezygnuje z przejazdów własnym samochodem ze względów ekonomicznych i praktycznych (utrudnienia w ruchu ) na rzecz środków komunikacji zbiorowej.
Wpłynie to na mniejsze zanieczyszczenie powietrza, ograniczenie hałasu i mniejsze uciążliwości w ruchu drogowym. Jest to nie bez znaczenia w perspektywie utrudnień związanych z remontem starego mostu i licznymi inwestycjami drogowymi, na które podpisaliśmy już umowy wykonawcze.
Wraz z wprowadzeniem bezpłatnej komunikacji miejskiej MZK Sp. z o.o. w Ostrołęce planuje dokonać kompleksowej reorganizacji linii komunikacyjnych, tak aby połączenia były bardziej dogodne dla pasażerów. Centralnym punktem, gdzie zbiegać się będą wszystkie linie komunikacyjne będzie Dworzec PKS. Takie rozwiązanie spowoduje, że połączenia będą krótsze, linie autobusowe nie będą się na siebie nakładały. Będzie to więc również rozwiązanie bardziej ekonomiczne. Oszczędności w funkcjonowaniu komunikacji przyniesie także likwidacja biletów, wyeliminuje to koszty ich produkcji, dystrybucji i kontroli.
Samorząd Miasta podjął też rozmowy z samorządami gmin ościennych w kwestii organizacji i finansowania komunikacji na ich obszarze. Dlatego też ostateczne skutki finansowe dla Budżetu Miasta Ostrołęki, związane z wprowadzeniem bezpłatnej komunikacji miejskiej, będzie można określić po ostatecznym zatwierdzeniu nowego rozkładu jazdy i zakończeniu negocjacji z gminami.

Jeśli radni zgodzą się na bezpłatną komunikację miejską, to podjęta uchwała wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie