Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

​Ostrołęka. Uwaga na oszustów internetowych. Policja apeluje o ostrożność

Mieczysław Bubrzycki
Mieczysław Bubrzycki
sxc.hu
​Ostrołęka. Mężczyzna oszukany w internecie. Policja radzi, co robić, żeby tego uniknąć

26 lutego 2020 r., w Ostrołęce do dyżurnego komendy policji zgłosił się mieszkaniec powiatu i poinformował o oszustwie podczas internetowych zakupów.

Mężczyzna powiedział, że 14 grudnia ubiegłego roku za pośrednictwem jednego z popularnych portali postanowił kupić okleiny na motocykl za 650 złotych. W tym celu nawiązał kontakt ze sprzedającym. 

Tego samego dnia kupujący przelał ustaloną kwotę na wskazane przez sprzedającego konto, ale do dziś nie otrzymał zamówionego towaru, ani zwrotu pieniędzy.

Dalsze postępowanie w tej sprawie prowadzą policjanci z wydziału do walki z przestępczością gospodarczą i korupcją KMP.

Policja radzi

Prosimy, aby kupując przez Internet zachować zdrowy rozsądek, nie dać się ponieść emocjom związanym z tzw. okazją cenową oraz zachować przynajmniej podstawowe środki ostrożności:

1. Nie reaguj na tzw. super okazje.
Jeżeli cena towaru jest rażąco niższa od jego ceny na innych aukcjach czy w sklepach, należy  zachować ostrożność. Zbyt niska cena może sugerować ryzyko oszustwa.

2. Nie kupuj poza aukcją.
Nie należy dokonywać transakcji przez tzw. „kupowanie poza aukcją”. Oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny jako sposób pozyskania ofiary. Przestępca proponuje nieświadomej zagrożenia osobie zakup po niższej cenie, ale bez pośrednictwa serwisu – choćby po to, by uniknąć opłat pobieranych przez serwis aukcyjny. Należy wziąć pod uwagę, że późniejsze dochodzenie swoich roszczeń, jak i postępowanie dowodowe jest bardzo utrudnione.

3. Zmieniaj hasła dostępu.
Zmieniając hasło, które wprowadzamy logując się do serwisu internetowego, minimalizujemy ryzyko włamania się na konto i długotrwałego wykorzystania hasła przez osobę, która się pod nas podszywa.

4. Sprawdź komentarze.
Kupując na aukcji internetowej sprawdźmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność, choć i tu należy zachować ostrożność ponieważ komentarze mogą być generowane przez samego sprzedającego.

5. Sprawdź sprzedającego.
Zwróć uwagę, jakie dane kontaktowe podał sprzedawca. Skontaktuj się z nim, zajrzyj na podaną stronę internetową. Należy pamiętać, że sklep internetowy, jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego oraz adres i inne dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Taką firmę można sprawdzić on-line, np. na stronach: cidg.gov.pl (portal nadzorowany przez Ministerstwo Rozwoju) czy krs-online.com.pl. Popytaj też znajomych i zasięgnij opinii na forach internetowych.

6. Zanim wpłacisz na konto, zastanów się nad płatnością przy odbiorze.
Przed dokonaniem przedpłaty na konto, należy bezwzględnie skontaktować się ze sprzedawcą, celem zweryfikowania i potwierdzenia danych niezbędnych do przeprowadzenia przelewu. Przy płaceniu kartą płatniczą zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Korzystajmy z uznanych portali płatniczych, a przed potwierdzeniem przelewu upewnijmy się, czy ten sam numer rachunku widnieje na zamówieniu. Zwróćmy też uwagę, w jakim banku znajduje się numer konta podany przez sprzedającego, bo jeżeli jest to bank zagraniczny – wówczas obcy system prawny może narazić nas na problemy proceduralne związane z odzyskaniem pieniędzy, jak również wpłynąć na całe ewentualnie prowadzone postępowanie. Bezpieczną formą płatności jest płatność przy odbiorze. Wówczas możemy sprawdzić przesyłkę przy kurierze, a w przypadku ujawnienia oszustwa spisać protokół i zawiadomić policję.

7. Jeżeli sprzedajesz, poczekaj aż pieniądze wpłyną na konto.
Sprzedawca nie powinien sugerować się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może on być sfałszowany. Najlepiej poczekać aż pieniądze wpłyną na konto i wówczas wysłać kupującemu przesyłkę z zamówionym towarem.

Jeśli mimo zachowania środków ostrożności, nie dostaniemy zamówionego towaru lub otrzymamy towar jest niezgodny z zamówieniem, należy:

  1. Jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu.
  2. Zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, jak również całą korespondencję ze sprzedawcą.
  3. Zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.

Zobacz inne materiały

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki