Ostrołęka. Spękania na jezdni mostu zastępczego: miasto wyjaśnia [ZDJĘCIA]

redZaktualizowano 
Urząd Miasta Ostrołęki opublikował rozmowę z dyrektorem miejskiego wydziału inwestycji miejskich. Temat: spękania asfaltu na moście zastępczym.

Przypomnijmy: na czas remontu starego mostu przygotowano przeprawę zastępczą przez Narew. Jej konstrukcję przywiozło ze sobą wojsko - ono też zajęło się jej montażem. Dojazdy do przeprawy wybudowała ostrołęcka Ostrada, ona też położyła warstwę asfaltu na moście zastępczym.

2 stycznia przeprawę otwarto dla samochodów. Po zaledwie trzech tygodniach jej użytkowania na asfalcie pojawiły się spękania.

Na stronie Urzędu Miasta opublikowano wywiad z dyrektorem wydziału inwestycji miejskich Radosławem Parzychem, który tłumaczy dlaczego nawierzchnia tak szybko się zużyła i co miasto w tej sprawie ma zamiar zrobić. Poniżej publikujemy całą rozmowę, która ukazała się na stronie ratusza:

W związku z doniesieniami o stanie nawierzchni mostu wyjaśnień szukamy u źródeł, pytając dyrektora WIM UM. Panie dyrektorze, dlaczego na powierzchni przeprawy tymczasowej pojawiają się spękania, czy to wadliwe wykonanie nawierzchni?

Radosław Parzych: Odpowiedź wymaga pewnego wprowadzenia. Po pierwsze: jest to przeprawa tymczasowa oparta na gotowej konstrukcji mostu DMS 65, która w podstawowej wersji zakłada przejazd po płytach mostowych, ułożonych na wspornikach kratownicy mostu. Efektem takiego rozwiązania jest duży hałas podczas przejazdu samochodów oraz tzw. „klawiszowanie” płyt – ponieważ każda z nich reaguje na najazd kół. W związku z tym poprosiliśmy inżynierów o wyciszenie przejazdu żeby hałas nie był uciążliwy dla okolicznych mieszkańców. Projektant zdecydował o ułożeniu dodatkowo na przeprawie nawierzchni bitumicznej z betonu asfaltowego, przyjmując, jest to rozwiązanie możliwe, jednak nie idealne, ponieważ z charakteru konstrukcji wynika, że występują w niej takie naprężenia i drgania, które prowadzą do pękania nawierzchni. Jest to niestety w pewnym sensie naturalny proces, który będzie zachodził podczas eksploatacji obiektu, szczególnie w początkowym okresie.

Czy nie da się tego uniknąć?

Występujące uszkodzenia nawierzchni ujawniające się na konstrukcji mostu przeprawy tymczasowej wynikają z jego specyfiki. Konstrukcja składa się z wielu elementów skręcanych, luźno ze sobą połączonych, „pracujących”. Na konstrukcjach stalowych typu DMS – 65 nie występują optymalne rozwiązania w zakresie trwałej nawierzchni, co potwierdzali przedstawiciele Wojskowej Akademii Technicznej, z którymi rozmawialiśmy. Przed oddaniem przeprawy tymczasowej do użytku wykonawca wykonał w nawierzchni dylatacje w celu ograniczania uszkodzeń. W wyniku ruchu pojazdów powstają jednak spękania poprzeczne i siatkowe, głównie w miejscach krawędzi płyt pomostu. Będą one usuwane przez wykonawcę robót w sprzyjających warunkach pogodowych. Przy dużej degradacji nawierzchni zostanie ona całkowicie wymieniona, co zostało już wcześniej przewidziane.

Czy zatem nie warto wrócić do podstawowego rozwiązania i przejazdu po płytach mostowych, bez warstwy asfaltowej?

Oczywiście zawsze możemy to zrobić, podobnie jak alternatywnie ułożyć nawierzchnię drewnianą. Jednak opinie inżynierów wskazują, że i tak nie będzie to rozwiązanie satysfakcjonujące i trwałe, a dodatkowo powodować będzie znaczny hałas. Wrócę do początku swojej wypowiedzi – most zastępczy nie jest rozwiązaniem docelowym i idealnym, bo niesie za sobą także niedogodności eksploatacyjne - i to w każdym z wariantów. Powinniśmy to rozumieć. Czasowo tylko zastępuje nam „prawdziwy” stary most na okres jego remontu. Zapewniam jednak, że przeprawa jest pod stałą kontrolą.

Źródło: Urząd Miasta Ostrołęki

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3