MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Honda Legend - bez ekstrawagancji

T. Kutkiewicz
Legend jest typową, luksusową, znakomicie wyposażoną limuzyną o sportowym zacięciu. Na co postawił koncern? Przede wszystkim na technologię, przekładającą się głównie na bezpieczeństwo!
Legend jest typową, luksusową, znakomicie wyposażoną limuzyną o sportowym zacięciu. Na co postawił koncern? Przede wszystkim na technologię, przekładającą się głównie na bezpieczeństwo! Fot. Archiwum
W przeciwieństwie do ekstrawaganckiego Civica, czy nie mniej rewolucyjnej Hondy CR-V, Legend jest typowym przedstawicielem klasyki.

Elegancka linia nadwozia, z mocno pochyloną maską ciągnie się aż do agresywnej przedniej części nadwozia z reflektorami o ostrych krawędziach, pięcioboczną osłoną chłodnicy i eleganckimi dolotami powietrza umieszczonymi poniżej. Pięknie biegnące boczne linie, wydłużającymi zarys okien i krótka pokrywa bagażnika - wszystko to tworzy charakterystyczny, klinowaty kształt. Ten "klin" zapewnia doskonałą aerodynamikę, niski współczynnik oporów powietrza (dzięki niskiemu nadwoziu 1,45 m wysokości) i wyjątkową stabilność jazdy. Taki kształt ma wpływ nie tylko na opór powietrza, ale i na obniżenie zużycia paliwa przy dużych prędkościach, jak również i na zredukowanie szumów powietrza opływającego karoserię. W środku samochodu panuje cisza.

W porównaniu do poprzedniej wersji, Legend urósł o 20 mm i poszerzył się o 25 mm. Jednocześnie jednak jest o 38 mm krótszy, a rozstaw osi zmniejszył się aż o 110 mm. Jak w sumie zmniejszone auto może w środku być większe? Kabina pasażerska wydłużyła się o 30 mm oraz jest wyższa o 40 mm - niby nic, ale kto jeździ samochodami wie, że każdy centymetr jest znaczący.

Wnętrze jest po prostu eleganckie. Szczególny nacisk położono na jakość materiałów wykończeniowych. Ergonomiczne, świetnie wyprofilowane fotele pokryte perforowaną skórą tworzą sportową i jednocześnie ekskluzywną atmosferę. Regulowane elektrycznie w ośmiu kierunkach, włączając w to regulację części lędźwiowej. Z ciekawostek - fotele są nie tylko ogrzewane, ale i wentylowane. Co to oznacza? W upalne dni mogą chłodzić.

Zestaw wskaźników ozdabiają wstawki z drewna klonowego, a centralną konsolę z panelami sterowania systemem audio, klimatyzacją i nawigacją wykończono satynowo-metalowymi elementami, które nadają wnętrzu futurystyczny wygląd. Co prawda mnie samego raził panel audio, któy nie za bardzo pasował do stylowego wnętrza, ale to kwestia gustu. Przy skórze i drewnie sprawiał wrażenie bardziej plastikowego niż metalowego. Trzeba jednak pamiętać, że jest to auto, które przyszło do Europy zza Oceanu. Główne instrumenty i duży wyświetlacz systemu nawigacji są łatwo czytelne. Wszystkie przyciski sterowania znajdują się w zasięgu rąk kierowcy. Te najczęściej używane, jak przyciski sterujące systemem audio, tempomatem, nawigacją satelitarną sterowaną głosem, wielofunkcyjnym wyświetlaczem, tempomatem adaptacyjnym (ACC) oraz układem hamowania minimalizującym ryzyko kolizji (CMBS) i systemem utrzymania pojazdu na pasie ruchu (Lane Keeping Assist System) znajdują się na pokrytym skórą kole kierownicy. Podświetlenie zegarów jest niebieskie, ale nie takie "chaberkowe" jak w Volkswagenie. W połączeniu z białym podświetleniem tarcz wskaźników i czerwonymi detalami robi bardzo dobre wrażenie. Zadbano również o podświetlenie klamek i podłogi. W sumie jest bardzo elegancko, bardzo ergonomicznie, bardzo wygodnie. Nie zapomniano oczywiście o schowkach.

Centralny podłokietnik umieszczony z przodu ma podwójną pokrywę, któa pozwala na używanie podłokietnika po jednej stronie i otwarcie pokrywy po drugiej stronie. Przedni podwójny uchwyt na kubki z regulowaną dolną częścią pozwala na umieszczenie w nim kubków i butelek o różnych rozmiarach. Duży schowek przed pasażerem zawiera oddzielną półkę na dokumenty, która pozwala na odciążenie głównej części schowka. Na tylnych siedzeniach umieszczono wyściełany podłokietnik, w którym znajduje się wysuwany uchwyt na napoje.

Jednak nie wygląd auta jest najważniejszy. Najwyższy czas zająć się silnikiem, zawieszeniem, bezpieczeństwem...i wrażeniami z jazdy!

Jeden z najmocniejszych silników w klasie, aluminiowy 3,5-litrowy, 24-zaworowy silnik SOHC VTEC osiąga 295 KM (217 kW) przy 6200 obr/min i maksymalny moment obrotowy 351 Nm przy 5000 obr/min. Pozwala to autu na przyspieszenie od 0 do100 km/h w 7,3 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej (ograniczonej elektronicznie) 250 km/h, przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 11,9 l/100 km.
Silnik sprzężony jest z 5-biegową przekładnią automatyczną, która może działać w trybie automatycznym lub manualnym. W trybie manualnym kierowca zmienia biegi za pomocą dźwigni umieszczonej w konsoli centralnej lub dźwigienek przy kierownicy.

Doskonałe właściwości trakcyjne, wyjątkowy komfort jazdy i dające dużą przyjemność z jazdy prowadzenie to cechy najlepiej opisujące podwozie Hondy Legend. Bardzo sztywna struktura nadwozia zapewnia odpowiednią platformę dla niezależnego zawieszenia dla napędu na 4 koła z podwójnymi wahaczami poprzecznymi z przodu i wielowahaczowym zawieszeniem z tyłu. Przednie zawieszenie to układ z podwójnymi wahaczami poprzecznymi, dużymi mocowaniami ramy pomocniczej i tulejami podatnymi. Dodatkowo w amortyzatorach zamontowano sprężyny odbojowe, które redukują wychylenia zawieszenia, zapewniając stabilność podczas przyspieszania i wchodzenia w zakręty. Tylne zawieszenie to układ wielowahaczowy z nowymi, powiększonymi mocowaniami ramy pomocniczej i dłuższymi głównymi wahaczami. W rezultacie samochód odznacza się lepszymi reakcjami na ruchy kierownicą, większą stabilnością w zakrętach i ekstremalnych sytuacjach. Oprócz tego, Legend wyposażony jest w system indywidualnej kontroli wszystkich kół napędowych (SH-AWD), który polepsza trakcję auta w zakrętach. Dzięki temu właściwości jezdne samochodu polepszają się przez wyważoną nadsterowność w ciasnych zakrętach. Podczas jazdy po prostej linii i przy łagodnym wchodzeniu w zakręty 70 procent momentu obrotowego przekazywane jest na przednie koła. Dynamiczne przyspieszanie i gwałtowne wchodzenie w zakręty oznacza przekazanie 70 procent momentu obrotowego na tylne koła.
Co to oznacza? Samochód jak przyklejony do podłoża pokonuje trasę, a podczas hamowania przód pojazdu nie "nurkuje". Honda Legend to niewątpliwie auto ze sportowymi, najlepszymi genami.

Pięć gwiazdek w teście Euro NCAP za bezpieczeństwo pasażerów i 3 gwiazdki za ochronę pieszych. To jeden z lepszych wyników. Co takiego zastosowała Honda w swojej flagowej limuzynie? Wybrałem dwie ciekawostki techniczne - pierwsza to: "odskakująca" maska. Podczas wypadku czujnik dotykowy umieszczony w przednim zderzaku wykrywa niebezpieczeństwo i aktywuje pirotechniczny siłownik. W ułamku sekundy tylna krawędź maski unosi się o 15 cm. Zapewnia to wystarczająco dużo miejsca pomiędzy maską a ostrymi częściami silnika. Jeśli głowa, ramię lub noga przechodnia, rowerzysty czy motocyklisty uderzy w maskę, ta miękko się odkształci. Druga nowinka techniczna to system wspomagający jazdę (Advanced Driving Assist System)

Honda Legend wyposażona jest w tempomat adaptacyjny (ACC) oraz układ hamowania minimalizujący ryzyko kolizji (CMBS). Jeśli dystans do poprzedzającego Hondę pojazdu niebezpiecznie się zmniejszy, system zaalarmuje kierowcę serią dźwięków i świateł ostrzegawczych oraz krótkim napięciem pasów bezpieczeństwa. Gdy kolizja jest nieunikniona, system pomoże zminimalizować jej skutki, uruchamiając hamulce, zanim zrobi to kierowca. Dodatkowo system napina przednie pasy bezpieczeństwa. Jeśli układ CMBS wykryje dalszy brak reakcji ze strony kierowcy, hamulce zadziałają jeszcze silniej.

W sumie auto ma wszystko z zakresu bezpieczeństwa. Natomiast przy tak dużej liczbie urządzeń wspomagających bezpieczeństwo, trzeba pamiętać o jednym - one tylko wspomagają.

DANE TECHNICZNE HONDY LEGEND

SILNIK 3,5 SOHC VTEC
Cylindry V6
Średnica x skok (mm) 89 x 93
Pojemność (cm3) 3471
Moc maks. kW/KM 217/ 295

Przy obr/min6,200
Maks. moment obrotowy (Nm)351
Przy obr/min5,000

ZAWIESZENIE
Z przodu Niezależne podwójne wahacze poprzeczne ze sprężynami śrubowymi, amortyzatory gazowe z progresywną technologią zaworową, stabilizator poprzeczny (o średnicy 29,5 mm)
Z tyłu Niezależne wielowahaczowe ze sprężynami śrubowymi, amortyzatory gazowe z progresywną technologią zaworową, stabilizator poprzeczny (o średnicy 20 mm)

WYMIARY, WAGI, POJEMNOŚCI
Długość całkowita (mm) 4955
Szerokość całkowita (mm) 1845
Wysokość całkowita (mm) 1450
Rozstaw osi (mm) 2800
Rozstaw kół z przodu (mm) 1575
Rozstaw kół z tyłu (mm) 1585
Prześwit (mm) 145
Pojemność bagażnika (VDA) (litry) 452
Pojemność zbiornika paliwa (litry) 73
Prędkość maksymalna (km/h) 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,3
ZUŻYCIE PALIWA (93/116/EC) LKAS
l/100km Miasto 17,0 16,5
Trasa 8,9 8,6
Cykl mieszany 11,9 11,5
Emisja CO2 g/km 282 273

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki