Debata oksfordzka to ustrukturalizowana formą dyskusji, w której biorą udział dwie czteroosobowe drużyny. Zadaniem strony propozycji jest obrona postawionej tezy, natomiast strona opozycji zaprzecza tej tezie. O stronie, po której znajdzie się drużyna, decyduje losowanie 15 minut przed rozpoczęciem debaty.
Zadania kolejnych mówców są ściśle określone – pierwszy wprowadza w temat debaty i definiuje pojęcia, drugi przedstawia argumenty, trzeci prezentuje kontrargumenty, a czwarty wygłasza podsumowanie. Wystąpienia mówców trwają po 4 minuty. Nad prawidłowym przebiegiem debaty czuwa marszałek. Oceniając jakość wystąpień obu stron jurorzy uwzględniają spójność drużyny, definiowanie linii sporu, oraz linię argumentacji i kontrargumentacji, a także umiejętności retoryczne mówców.
W ramach projektu „Historia w trasie. Oksfordzkie Podlasie i Mazowsze” dofinansowanego ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu „Patriotyzm Jutra” uczniowie ośmiu szkół ponadpodstawowych z całej Polski będą dyskutować w formule oksfordzkiej na tematy związane z historią i potrzebami tych regionów.
W tym innowacyjnym projekcie biorą udział reprezentacje: II LO im. K. I. Gałczyńskiego w Olsztynie, VII LO im. J. Wybickiego w Gdańsku, LO im. Mikołaja Kopernika w Ostrowi Mazowieckiej, I LO im. M. Skłodowskiej-Curie w Ostrzeszowie, VI LO im. S. Czarnieckiego w Szczecinie, ZS 2 im. Księcia P. K. Sanguszki w Lubartowie, ZS St. Staszica w Pile, ZSTiO nr 2 w Katowicach.
Gospodarzem pierwszego dnia projektu było Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi. Uczestnicy mieli okazję poznać historię Witolda i Marii Pileckich oraz historię międzywojennej Ostrowi.
Pierwsza otwarta dla publiczności debata oksfordzka w ramach projektu „Historia w trasie. Oksfordzkie Podlasie i Mazowsze” odbyła się 17 października 2022 roku o godz. 12.00 w Galerii Sztuki Jatki w Ostrowi Mazowieckiej.
Tezy, że interesie Ostrowi Mazowieckiej leży kultywowanie pamięci o Szkole Podchorążych Piechoty broniła drużyna propozycji z LO im. Mikołaja Kopernika w Ostrowi Mazowieckiej: Bruno Łuniewski, Adam Więcław, Natalia Dąbrowska i Miłosława Hołowińska. Zdanie przeciwne prezentowała drużyna opozycji z ZSTiO nr 2 w Katowicach: Kamil Ostrowski, Marek Papierniok, Dawid Marcinek i Maciej Urbańczyk. Marszałkiem debaty była Karolina Kolbuszewska z Muzeum Dom Rodziny Pileckich. Jakość debaty oceniali: Katarzyna Lubczyńska z Muzeum Dom Rodziny Pileckich oraz Jakub Czajka i Kacper Barełkowski z Fundacji Projektu Edukacyjnego.
Słuchaczami debaty było ponad 80 uczniów z ostrowskich szkół: LO im. Mikołaja Kopernika, Zespołu Szkół Nr 2 (Ekonomika) i Szkoły Podstawowej nr 1.
Po zakończeniu debaty w przepisowym czasie jurorzy po analizie wystąpień wszystkich mówców uznali, że w debacie wynikiem 3:0 zwyciężyła drużyna propozycji.
- Drużyna propozycji zaprezentowała lepszą charakterystykę świata debaty, w którym się znajdujemy. W narracji drużyny propozycji kultywowanie pamięci obejmuje w zasadzie wszelkie formy, także te spełniające interes miasta Ostrów Mazowiecka – mówi Jakub Czajka z Fundacji Projekty Edukacyjne.
Agnieszka Kazimierczyk i Sylwia Gałązka - opiekunki drużyny propozycji - podkreśliły, że uczestniczący w debacie uczniowie klas pierwszych LO mają już doświadczenie w tego typu wystąpieniach, gdyż niektórzy z nich uczestniczyli w turnieju debat szkół podstawowych.
- Tematy związane z Mazowszem i Podlasiem są dla moich uczniów w znacznej części nowe. Do niedawna o Ostrowi Mazowieckiej – jej historii, specyfice i potrzebach – wiedzieliśmy niewiele. Drużyna ma krótkie doświadczenie debatanckie, ale widzę w nich duży potencjał i zdolność szybkiego uczenia się - Beata Maleska-Pająk – opiekunka drużyny opozycji.
- Jako marszałek pierwszej publicznej debaty muszę bardzo wysoko ocenić wystąpienia obu drużyn. O wartości merytorycznej mówili członkowie jury, dlatego chcę zwrócić uwagę na inne ważne aspekty debaty. Z racji zasad prowadzenia debata oksfordzka stawia uczestnikom naprawdę duże wyzwania. Młodzi ludzie musieli zmierzyć się z presją czasu, przełamać tremę występując przed sporą widownią, szybko i prawidłowo reagować na uwagi drużyny przeciwnej. Debata oksfordzka narzuca także pewien styl wystąpień – wymagane jest zachowanie zasad dotyczących ubioru, zwracanie się do uczestników debaty w odpowiednich formach językowych, staranne przestrzeganie doboru słów i argumentów. Chciałabym też zwrócić uwagę, że oprócz drużyny z Katowic w debacie biorą udział uczniowie liceów. Uważam za dobry znak udział w debacie także uczniów technikum. Umiejętność merytorycznego i kulturalnego prezentowania zdania nie powinna być domeną wyłącznie absolwentów kierunków określanych jako humanistyczne - mówi Karolina Kolbuszewska z Muzeum Dom Rodziny Pileckich.
A dyrektor Muzeum Dom Rodziny Pileckich Karol Madaj dodaje:
- Nie jest rzeczą oczywistą, że muzea są organizatorami debat, ale przystąpiliśmy do tego projektu widząc w nim ciekawe narzędzie kształtowania wiedzy, jasności umysłu i odwagi. Cieszymy się też, że uczestnicy debaty jako jedni z pierwszych zwiedzą nasze muzeum jeszcze przed oficjalnym otwarciem, które nastąpi w dniu 2 listopada.
Zobacz inne materiały
- 19-latek zadzwonił na policję. Powiedział, że ma narkotyki i czeka na policjantów...
- Trwa budowa "małej jedynki" w Ostrowi Mazowieckiej. Zobaczcie zdjęcia
- Z Ostrowi Mazowieckiej do Małkini Górnej znów pojedziemy pociągiem
- Zaręby Kościelne przekazują autobus szkolny Ukrainie. Autobus z darami trafi do Lwowa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?