Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wyszków. Za śmieci wszyscy zapłacimy drożej

(ec)
jeszcze nie tak dawno śmieci w Wyszkowie wyrzucaliśmy do takich kontenerów. Nowy regulamin utrzymania czystości określa rodzaj i wielkośc pojemników do segregowania odpadów
jeszcze nie tak dawno śmieci w Wyszkowie wyrzucaliśmy do takich kontenerów. Nowy regulamin utrzymania czystości określa rodzaj i wielkośc pojemników do segregowania odpadów
Od 1 lipca koniec z indywidualnymi umowami na odbiór śmieci z naszych posesji. Koniec też ze zróżnicowanymi cenami tej usługi. W całej gminie Wyszków obowiązywać będzie jednolita stawka dla wszystkich indywidualnych mieszkańców - nieważne, czy to domów jednorodzinnych czy bloków. Za odbiór, wywóz i utylizację naszych śmieci zapłacimy miesięcznie 10,46 zł od osoby (za śmieci posegregowane) lub 16,66 zł (za niesegregowane).

Śmieciowa rewolucja właśnie wchodzi w życie. W wyniku nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w całej Polsce od 1 lipca zaczną obowiązywać zupełnie nowe zasady zagospodarowania wytwarzanych przez nas śmieci. Przede wszystkim to gminy przejmą odpowiedzialność za produkowane przez ich mieszkańców odpady komunalne. Samorządy musiały zatem ustanowić nowe zasady, na jakich śmieci będą od nas odbierane, przewożone i utylizowane oraz - ile za to zapłacimy.

Nowe zasady i opłaty

Na sesji 28 grudnia Rada Miejska przyjęła m.in. nowy regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wyszków. Warto omówić, co się zmieni, przedstawiając ogólne założenia nowego systemu, bowiem w szczegółach prezentujemy je w akapitach poniżej.
Otóż, od 1 lipca tego roku śmieci odbierać będzie od mieszkańców firma (lub firmy) wyłonione przez gminę w przetargu. Przyjmie ona różne rodzaje odpadów: odpady mieszane, papier i tekturę, szkło, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, odzież i tekstylia, odpady zielone, meble i inne odpady wielkogabarytowe. Założenie jest takie, że firma przyjmie od mieszkańców każdą ilość odpadów według harmonogramu, który będzie podany do publicznej wiadomości.

Oczywiście nic za darmo. Za odbiór odpadów mieszkańcy będą ponosić stałą opłatę, która w gminie Wyszków naliczana będzie w zależności od liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość. Będzie to opłata obowiązkowa. Wysokość opłaty za wywóz śmieci segregowanych będzie niższa i wyniesie 10,46 zł od osoby, podczas gdy za śmieci niesegregowane - 16,66 zł od osoby miesięcznie. Opłatę tę uiszczać będziemy - tak, jak inne podatki lokalne - na konto urzędu raz na kwartał i będzie ona naliczana "z góry". Ustalono następujące terminy uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami:

- za I kwartał do 30 stycznia danego roku;
- za II kwartał do 30 kwietnia danego roku;
- za III kwartał do 30 lipca danego roku;
- za IV kwartał do 30 października danego roku.

Pierwszą opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy uiścić w terminie do 15 sierpnia 2013 roku i obejmuje ona okres od 1 lipca do 30 września 2013 roku.

Skąd gmina będzie wiedziała, ile osób zamieszkuje daną nieruchomość i ile powinno do niej wpłynąć pieniędzy za wywóz śmieci? Od mieszkańców, którzy mają obowiązek do 15 kwietnia 2013 roku przekazać Urzędowi Miejskiemu deklarację, dotyczącą liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość oraz sposób przekazywania odpadów (segregowane czy zmieszane). W interesie każdego mieszkańca jest, by deklaracja dotarła do gminy, w przeciwnym razie może zostać wszczęta procedura egzekucyjna - burmistrz ma do tego stosowne instrumenty prawne.

Właściciele nieruchomości, na których w dniu wejścia w życie nowego regulaminu nikt nie zamieszkuje, zobowiązani są złożyć w Urzędzie Miejskim w Wyszkowie wspomnianą deklarację w ciągu 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca.

Jeżeli ktoś na stałe nie mieszka w danej nieruchomości przez więcej niż pół roku, bo np. studiuje poza Wyszkowem i wraca tu tylko na weekendy, nie jest traktowany jako stały mieszkaniec i nie ponosi opłaty za wywóz śmieci.

Na terenie gminy powstanie także stały punkt gromadzenia odpadów, w którym będzie można nieodpłatnie przekazać odpady tzw. problemowe (wielkogabarytowe, niebezpieczne, remontowe, itp.). Punkt będzie czynny od wtorku do soboty w godz. 10.00 - 18.00.

Nowe zasady dla właścicieli domów

Zmiana w systemie gospodarki śmieciami obejmie wszystkich mieszkańców gminy. Jeśli chodzi o właścicieli domów jednorodzinnych, czy to na wsiach czy w mieście, dotychczas musieli oni indywidualnie zawierać umowy z firmami zajmującymi się wywozem śmieci. Firmy odbierały od mieszkańców posegregowane odpady według ustalonego harmonogramu i pobierały za to opłaty. Takie indywidualne umowy będą obowiązywać tylko do końca czerwca tego roku. Od 1 lipca bowiem odpowiedzialność za wywóz wszystkich śmieci przejmie - jak już pisaliśmy - gmina. Ważne zatem jest, aby mieszkańcy domów od 1 lipca rozwiązali indywidualne umowy na wywóz śmieci. Od tego momentu obowiązkową stanie się bowiem stała opłata do gminy. Jeśli ktoś nie rozwiążę umowy indywidualnej, będzie ponosił podwójną opłatę za wywóz śmieci do czasu jej wygaśnięcia.
Mimo, że gmina przejmie obowiązek odbioru od mieszkańców śmieci, pewne obowiązki spoczywają również na właścicielach nieruchomości. I tak, właściciel ma obowiązek we własnym zakresie wyposażyć nieruchomość w pojemniki lub worki z tworzyw sztucznych. Wielkość pojemników i worków należy dostosować do liczby osób zamieszkujących gospodarstwo oraz do częstotliwości odbioru śmieci. Jednak nie mogą one mieć mniej niż 120 litrów (pojemnik) i 60 - 120 litrów (worek). Pojemniki i worki muszą być przystosowane do gromadzenia selektywnego zebranych odpadów i należycie oznakowane. Pojemniki i worki mogą być udostępnione przez przedsiębiorcę odbierającego odpady. Mieszkańcy będą mogli prawdopodobnie zachować dotychczas posiadane pojemniki.

Odpady w zabudowie jednorodzinnej mają być odbierane:
- na terenie miasta Wyszków nie rzadziej niż raz na tydzień i w każdym czasie, kiedy zaistnieje taka konieczność,
- na obszarze wiejskim gminy Wyszków nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie i w każdym czasie, kiedy zaistnieje taka konieczność.

Odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny odbierane będą w zabudowie jednorodzinnej dwa razy w roku oraz w gminnym punkcie zbierania odpadów.
Lada dzień Urząd Miejski rozpocznie wysyłanie do wszystkich właścicieli domów jednorodzinnych pisemnej informacji o konieczności złożenia deklaracji dotyczącej liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość. Co ważne, nie chodzi tu tylko o osoby zameldowane, ale wszystkie faktycznie zamieszkujące gospodarstwo, bowiem za każdą z tych osób do gminy musi być wniesiona opłata za wywóz śmieci. Deklarację taką właściciel nieruchomości będzie miał obowiązek przekazać gminie do 15 kwietnia.

Nowe zasady dla mieszkańców bloków

W zabudowie wielorodzinnej większość obowiązków, o których pisaliśmy w akapicie dotyczącym mieszkańców domów, spocznie na właścicielach nieruchomości, a zatem zarządach spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych. Przede wszystkim to one, a nie pojedynczy, indywidualni mieszkańcy, muszą do 15 kwietnia przekazać gminie deklarację o liczbie osób zamieszkujących daną nieruchomość. Pisząc nieruchomość, mamy na myśli każdy z osobna blok czy budynek wielorodzinny. Spółdzielnie i wspólnoty same zdecydują, czy dane do deklaracji przekażą gminie na podstawie posiadanych rejestrów, czy też wystąpią do swoich mieszkańców o aktualne dane.

- My jesteśmy w stanie dostarczyć odpowiednią liczbę deklaracji spółdzielniom i wspólnotom, które mogą np. dostarczyć je mieszkańcom wrzucając do skrzynek pocztowych - mówi wiceburmistrz Adam Mróz.

Z pewnością zarządcy budynków będą musieli od mieszkańców pozyskać wiedzę, czy ci wyrzucają odpady segregowane czy niesegregowane, bowiem od tego zależna jest wysokość opłaty ponoszonej do gminy. Opłaty za wywóz śmieci w budynkach wielorodzinnych będą zapewne nadal ponoszone przez mieszkańców wraz z czynszem.

Jednak zarządy nieruchomości staną przed koniecznością uregulowania wewnętrznych przepisów. Opłatę za śmieci będą bowiem wnosić na konto gminy kwartalnie.
Właściciel nieruchomości musi zapewnić mieszkańcom odpowiednią liczbę pojemników lub kontenerów na śmieci przeznaczonych do zbiórki selektywnej. Do zbierania odpadów w gminie Wyszków na terenach zabudowy wielorodzinnej przewidziane są pojemniki:

- od 120 litrów w ustawowym kolorze i opisie rodzajów odpadów;
- pojemnik o pojemności co najmniej 120 l z opisem "odpady zielone" lub kompostownik na odpady komunalne ulegające biodegradacji.

Śmieci w zabudowie wielorodzinnej mają być wywożone nie rzadziej niż raz na tydzień i w każdym czasie, kiedy zaistnieje taka konieczność. Odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny odbierane będą co miesiąc. Odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny wystawiane mają być tak jak pozostałe selektywnie zbierane odpady, bez umieszczania ich w pojemnikach lub workach. Istnieje również możliwość bezpłatnego oddania do punktu zbierania odpadów.
Odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe muszą zostać załadowane do odpowiedniego pojemnika przeznaczonego na tego typu odpady. Właściciel nieruchomości bądź dysponujący lokalem ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić taki pojemnik u przedsiębiorcy, który z kolei ma obowiązek podstawić go w terminie 48 godzin. Przedsiębiorca ma obowiązek w ramach zryczałtowanej opłaty odebrać wyłącznie te odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót niewymagających pozwolenia na budowę ani tzw. zgłoszenia.

Kogo nie objęły zmiany?

Omówione zmiany nie obejmą na razie nieruchomości, na których prowadzona jest działalność gospodarcza. Oznacza to, że wyszkowscy przedsiębiorcy w pierwszym półroczu funkcjonowania nowych przepisów, tzn. od 1 lipca do 31 grudnia 2013 roku będą musieli nadal indywidualnie zawierać umowy na odbiór od nich śmieci. Czy zmiany obejmą ich po 1 stycznia 2014 roku, jeszcze nie wiadomo.

Zmiany nie dotyczą także terenów letniskowych. Właścicieli działek obowiązuje ta sama zasada co przedsiębiorców - konieczność posiadania indywidualnej umowy na odbiór śmieci.

- Jest za dużo niewiadomych, niejasności w przepisach, a z drugiej strony ogrom obowiązków z uporządkowaniem systemu odbioru śmieci od stałych mieszkańców gminy, abyśmy jednocześnie nowym systemem obejmowali wszystkie sektory - tłumaczy burmistrz Grzegorz Nowosielski. podobnie robi większość samorządów.
Będzie drożej

Najwięcej uwag do nowo proponowanych rozwiązań mieli na sesji sołtysi.

- Chaos nastąpi na wioskach okropny - mówił Janusz Rogulski, sołtys Leszczydołu Podwielątki. - Opłaty wzrosną. Teraz płacimy około 14zł za jeden odbiór śmieci, to wychodzi 28 zł za miesiąc na całe gospodarstwo. A po zmianach od sześcioosobowej rodziny wyjdzie 60-70 zł.

W podobnym tonie wypowiadał się sołtys Kamieńczyka.

- Za pięcioosobową rodzinę zapłacę od lipca 53 zł, a dotychczas płaciłem 28 zł miesięcznie. Za kogo ja będę teraz płacił? Dziwię się, że w ogóle firma ode mnie odbierała śmieci, skoro jej się przy takich stawkach to opłaciło. Te zmiany oznaczają gorzej dla rodzin wielodzietnych, bo czym więcej dzieci, tym wyższe opłaty. Moją bolączką są nadal działkowcy, którzy nie płacą, nie podpisują umów na odbiór śmieci. Teraz to będzie można im powiedzieć: "daj mi 10 zł i ja te śmieci od ciebie wezmę, bo burmistrz ode mnie i tak wszystko musi odebrać" - dywagował Marek Curuł.

- To, że rodzina jest wielodzietna, nie znaczy, że biedna. System naliczania opłat za wywóz śmieci od osoby nie jest doskonały, ale jest najbardziej sprawiedliwy. Najwięcej dopłacą mieszkańcy bloków, którzy do tej pory płacili po 6 zł od osoby - tłumaczył burmistrz Grzegorz Nowosielski. Podkreślał, że odbiór śmieci od mieszkańców nie może jednak kosztować tyle, co dotychczas, bo całkowicie zmieniają się uwarunkowania oraz obowiązki gminy w tym zakresie. Na opłatę stałą (10,46 i 16,66 zł od osoby) składają się koszty zbiórki odpadów, segregacji, pakowania, transportu - bowiem śmieci samorząd musi dostarczać do zakładu utylizacji wskazanego przez marszałka województwa, a dla Wyszkowa taki punkt wyznaczono aż w Ostrołęce. - Właśnie dlatego odbiór śmieci nie może tyle kosztować co dotychczas, również z tego powodu, że mieszkańcy będą ich wystawiać ile chcą a nie tylko dwa razy w miesiącu. Również dlatego, że założyliśmy 15-proc. poziom nieściągalności opłaty od mieszkańców. Obniżenie tej stawki o 2-3 zł nic nie da, bo jak ktoś ma nie zapłacić 10,46 zł to nie zapłaci i 8 zł - stwierdził burmistrz.

Podyskutuj na forum: Wyszków - forum

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki