MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Sieć Orange musi zwrócić pieniądze swoim klientom! Jest decyzja UOKiK. Sprawdź, kto może ubiegać się o zwrot środków i jak je odzyskać

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Na stronie operatora pojawiła się dedykowana zakładka za pośrednictwem której musimy wypełnić specjalny formularz. Dotyczy to byłych, jak i obecnych klientów
Na stronie operatora pojawiła się dedykowana zakładka za pośrednictwem której musimy wypełnić specjalny formularz. Dotyczy to byłych, jak i obecnych klientów Unsplash/Luis Villasmil
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we wrześniu wydał decyzję, w której zakwestionował praktyki spółki Orange Polska dotyczące pobierania opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile. Operator oferuje zwrot środków lub pakiet GB. Sprawdź co zrobić i kiedy mija termin na złożenie wniosku.

Spis treści

UOKiK: Orange musi zwróci klientom pieniądze

Przypomnijmy, jak poinformowano we wrześniowym komunikacie, Prezes UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował praktyki spółki Orange Polska. – Pierwszą z nich było pobieranie opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile, również w sytuacji, gdy konsument korzystał z oferty, w której ma darmowe rozmowy do sieci komórkowych i stacjonarnych w ramach posiadanego pakietu. Co więcej, opłaty pobierane były nie tylko za faktyczny czas połączenia z konsultantem, ale również m.in. za czas oczekiwania na takie połączenie – wyjaśnia w komunikacie Urząd.

W ocenie UOKiK, „działania Orange Polska mogły być niezgodne z ustawą o prawach konsumenta". Jak podkreślono, „przepis jasno wskazuje, że opłata za połączenie z numerem wskazanym przez przedsiębiorcę do kontaktu w sprawie zawartej umowy, nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne, zgodnie z taryfą, z której korzysta konsument. Jeżeli posiada ofertę darmowych rozmów, to za próbę skontaktowania się z usługodawcą, nie powinny być pobierane żadne opłaty".

Drugą praktyką zakwestionowaną przez Prezesa UOKiK jest pobieranie opłat (49 zł) za diagnozę, czy doszło do zgłaszanego w reklamacji przez konsumenta uszkodzenia i która ze stron przyczyniła się do jego powstania. Prezes UOKiK wydał decyzję, w której nałożył na Orange Polska obowiązek wykonania zobowiązania.

– Dzięki zobowiązaniu do zmiany praktyk Orange zwróci konsumentom zakwestionowane opłaty. Możliwość łatwego odzyskania pieniędzy jest ważna w sytuacji, gdy ze względu na stosunkowo niską wartość roszczeń poszkodowane osoby mogą nie zdecydować się na dochodzenie swoich praw w bardziej skomplikowany sposób, np. przed sądem. Zachęcam wszystkich, których niesłusznie obciążono opłatami, o ubieganie się o zwrot środków od Orange – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Zwrot środków lub GB. Jak je otrzymać?

Na tej stronie operatora pojawiła się specjalna zakładka za pośrednictwem której musimy wypełnić dedykowany formularz.

– Link do formularza będzie aktywny w dniach od 10 października 2023 r. do 10 stycznia 2024 r. – czytamy na stronie. – Po 10 stycznia 2024 r. nie będziemy zwracać opłat na rachunek bankowy – wskazano i podkreślono, że dotyczy to osób, które nie są już klientami Orange.

Natomiast osoby, które nadal korzystają z usług operatora aby otrzymać zwrot opłat na konto bankowe lub jednorazowy pakiet danych również wypełniają dedykowany formularz dostępny na stronie od 10 października 2023 r. do 10 stycznia 2024 r. W tym przypadku również po 10 stycznia 2024 roku nie będą dokonywane zwroty na rachunek bankowy.

– Jeśli nie skorzystacie Państwo z tych możliwości wówczas zwrócimy opłaty poprzez pomniejszenie wartości do zapłaty za usługi z których korzystacie (w ofertach postpaid) lub doładowanie konta (w ofertach prepaid) – czytamy.

Zwrot kosztów za połączenia z infolinią. Komu przysługują?

Nałożone zobowiązanie dotyczy byłych i obecnych klientów w ofertach Orange i nju, którzy:

  • Dzwonili na infolinię od 12 marca 2022 do 12 marca 2023 r.
  • Zawarli nową umowę lub zmienili jej warunki po 25 grudnia 2014 r.
  • W czasie kontaktu z infolinią posiadali pakiet z nielimitowanymi rozmowami na telefony komórkowe.
  • Nie złożyli reklamacji w zakresie kosztów połączenia z infolinią lub otrzymali negatywną odpowiedź

Jak podaje UOKiK, konsumenci, którym naliczono opłaty, będą mogli wybrać czy chcą otrzymać zwrot kosztów, czy jednorazowo darmowy pakiet danych – 30 GB dla dzwoniących na infolinię Orange i 9 GB – dla osób, które korzystały z usług nju.

Obecni klienci usług Orange i nju będą mogli wypełnić specjalny formularz dostępny przez 3 miesiące od daty jego publikacji na stronie internetowej spółki. Osoby, które nie wypełnią formularza również otrzymają zwrot pieniędzy. Zapłacą mniej za rachunek (w ofertach postpaid) lub dostaną doładowanie konta (prepaid).

Konsumenci, którzy nie są już klientami usług Orange i nju mogą otrzymać zwrot opłat, ale będą musieli w tym celu wypełnić formularz na stronie przedsiębiorcy, na co będą mieli 3 miesiące od publikacji przez spółkę informacji o decyzji.

Zwrot opłat za diagnozę. Kto może otrzymać?

Spółka przestanie pobierać opłaty za usługę serwisową asysty technicznej polegającej na diagnozie uszkodzenia. Zwróci również pobrane opłaty w wysokości 49 zł lub jej wielokrotności. Rekompensata będzie przysługiwała konsumentom, którzy:

  • Od 7 czerwca 2022 r. do dnia zaprzestania pobierania opłaty zapłacili za diagnozę uszkodzenia. Jeśli ponieśli ten koszt więcej niż jeden raz otrzymają wielokrotność 49 zł.
  • Nie mieli pozytywnie rozpatrzonej reklamacji dotyczącej opłat za diagnostykę.
  • Obecni i byli klienci Orange będący konsumentami, będą musieli w określonym terminie skontaktować się z Orange poprzez czat lub bezpłatną infolinię. Zwrot 49 zł lub wielokrotność tej kwoty otrzymają na podane przez nich konto bankowe.

– Obecni klienci Orange będący konsumentami, którzy nie skontaktują się ze spółką we wskazanym terminie również otrzymają rekompensatę. Spółka pomniejszy ich płatności o 49 zł lub wielokrotność tej kwoty – czytamy.

Orange Polska odpowiada na decyzję Prezesa UOKiK

O komentarz w tej sprawie zwróciliśmy się do biura prasowego Orange Polska.

Orange Polska wykona decyzję UOKiK, do której zobowiązał się w wyniku dialogu z urzędem. Opłatę za połączenia z infoliniami znieśliśmy już w marcu 2023 roku. Pozostałe zobowiązania zrealizujemy zgodnie z harmonogramem – czytamy w odpowiedzi przesłanej nam przez Wojciecha Jabczyńskiego, rzecznika prasowego Orange Polska.

Kontrola największych operatorów komórkowych

Jak przekazano, oprócz spółki Orange Polska, Prezes UOKiK sprawdził praktyki pozostałych trzech największych operatorów telefonii komórkowej dotyczące pobierania opłat za kontakt z infolinią. T-Mobile Polska oraz Polkomtel przeszyły pozytywnie weryfikację, a po uwagach Urzędu dodatkowo poprawiły komunikację skierowaną do konsumentów. Z kolei w przypadku P4 (m.in. operator sieci Play) Prezes Urzędu wszczął postępowanie wyjaśniające w trakcie którego spółka zmieniła praktyki na korzystne dla konsumentów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki