MKTG SR - pasek na kartach artykułów

RX400h - luksusowa hybryda

T. Kutkiewicz
Lexus RX 400h to samochód klasy SUV z napędem na wszystkie koła, wyposażony w silnik benzynowy V6 o pojemności 3,3 litra i dwa potężne silniki elektryczne.

Cały układ napędowy osiąga moc 272 KM przy zużyciu paliwa 8,1 l/100 km w cyklu mieszanym. Tyle wiem wsiadając za kierownicą hybrydowego "er-iksa".
Zanim przekręcam kluczyk w stacyjce, siedząc w wygodnym fotelu rozglądam się po kabinie auta. Pierwszorzędnie wykończona. Skóra i metalowe wstawki to udane połączenie. W luksusowej odmianie Toyoty nie może być inaczej. Wnętrze auta dopracowane w każdym szczególe. W Leksusie zapomina się o dźwigniach, korbkach, pokrętłach - wystarczy tylko nacisnąć odpowiedni przycisk.
Wnętrze auta jest funkcjonalne i bardzo ergonomiczne. Kierowca bez trudu może przełączać wszystkie przyciski. Ciekawie rozwiązano rozmieszczenie schowków. Er-iks ma przesuwaną i składaną tylną kanapę, to przy niewielkiej pojemności bagażnika może się przydać.

Przybranie wygodnej pozycji za kierownicą nie jest trudne. Fotele i kierownica ustawiane są elektrycznie.

Przekręcam kluczyk w stacyjce i...zaczyna grać radio, włączają się kontrolki, bawię się ciekłokrystaklicznym, dotykowym wyświetlaczem przeglądając jakie ma funkcje. Czekam aż silnik zacznie pracować. Mimo, że widzę napis na zegarach - ready, czyli gotów - czekam aż faktycznie będzie gotowy do ruszenia. Penie długo bym czekał, gdybym nie przełączył dźwigni automatycznej skrzyni biegów z pozycji postojowej na jazdę. Auto ruszyło, dobrze że nie okazało zniecierpliwienia ignorancją kierowcy. Dziwne wrażenie bezgłośnie ruszanie auta. To pierwszy moment gdy wykorzystywane są silniki elektryczne. Tuż po starcie, silnik elektryczny znajdujący się przy tylnej osi wyłącza się. Uruchomił napęd tylnej osi, zapewnił autu dodatkową trakcję. Przy przyspieszaniu do 50 km/h pracują przedni zespół napędowy z silnikiem elektrycznym o mocy 167 KM, który pełni również rolę rozrusznika motoru spalinowego oraz tylny,, także z silnikiem elektrycznym, ale o dużo mniejszej mocy, bo 68 koni mechanicznych. Gdy załączone są oba silniki, auto porusza się wtedy z napędem na cztery koła. Podczas spokojnej jazdy z większymi prędkościami włącza się automatycznie tryb napędu na koła przednie, napędzane silnikiem spalinowym, który w takiej sytuacji staje się głównym źródłem napędu. Gdy Lexus przyspiesza lub hamuje, automatycznie włączany jest napęd na cztery koła. Rozdziałem napędu na koła zarządza system E-Four, współpracujący także z układem VSC/VDIM.

W rozumieniu mechanizmu działania silników elektrycznych, pomaga wyświetlacz, na którym widać, które silniki w danym momencie pracują.

Przełączanie pracy silników jest nieodczuwalne. Auto z łatwością nabiera prędkości, do setki rozpędza się poniżej 8 sekundy. Zmiana pomiędzy biegami odbywa się nieodczuwalnie, a to dzięki przekłądni CVT, która działa tak, jakby miała jeden bieg o zmiennym przełożeniu w zależności od obrotów silnika.

Przy wdepnięciu gazu do deski silnik nie czeka na redukcję, czyli nie ma tak często występującej w automatach "dziury" pomiędzy przełączanymi biegami. Przyspiesza znakomicie. Wyprzedzanie tym autem odbywa się sprawnie. Jednak to co najważniejsze w autach z silnikami hubrydowymi, to to, że jadąc na silniakch elektrycznych nie wydzielają spalin.

Dane techniczne:

LEXUS RX 400h , 272 KM, 200 km/h,

Silnik benzynowy V6, 3311 ccm
Skrzynia biegów E-CVT (bezstopniowa)
Moc 211 KM przy 5600 obr./min
Maks. moment obrotowy 288 Nm przy 4400 obr./min
Silnik elektryczny przedni -
Moc 123 KM przy 4500 obr./min
Maks. moment obrotowy 333 Nm przy 0-1500 obr./min

Silnik elektryczny tylny -

Moc 50 KM przy 4610-5120 obr./min
Maks. moment obrotowy 130 Nm przy 0-610 obr./min.
Moc maksymalna układu hybrydowego 272 KM
Prędkość maksymalna 200 km/h*
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 sek.*
Rodzaj paliwa Pb95
Napęd na koła przednie z dołączanym silnikiem elektrycznym z tyłu
Nadwozie (cm) 475,5/184,5/167 cm
Rozstaw osi 271,5 cm
Poj. bagażnika 440/2130 litrów
Poj. zbiornika paliwa 72 litry
Masa/ładowność 2000/505* kg
Zawieszenie kolumny MacPherson, sprężyny śrubowe, amortyzatory,
stabilizator(przód/tył)
Opony 235/55 R18
Przeglądy co 15 tysięcy
Gwarancja mech. 3 lata/100 000 km

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki