MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Polska z licznymi sukcesami na Expo 2020 w Dubaju. Nasz pawilon zdobył prestiżowe nagrody

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Podczas Expo 2020 w Dubaju polski pawilon wygrał nagrodę w konkursie World Expo Awards, w kategorii „Best Large Pavilion”, a także zdobył srebrną nagrodę za aranżację wnętrz pawilonów średniej wielkości. Budynek został zaprojektowany przez pracownię WXCA.
Podczas Expo 2020 w Dubaju polski pawilon wygrał nagrodę w konkursie World Expo Awards, w kategorii „Best Large Pavilion”, a także zdobył srebrną nagrodę za aranżację wnętrz pawilonów średniej wielkości. Budynek został zaprojektowany przez pracownię WXCA. Suneesh Sudhakaran / Expo 2020 Dubai
Już tylko jeden dzień można oglądać Wystawę Światową Expo 2020 w Dubaju. To prestiżowe wydarzenie, organizowane od połowy XIX w., po raz pierwszy odbyło się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, co jest istotne z punktu widzenia mieszkańców Bliskiego Wschodu, ale także Afryki i Azji Południowo-Wschodniej. Frekwencja w polskim pawilonie wyniosła 1,4 mln osób.

Dobiega końca Wystawa Światowa Expo 2020 w Dubaju, największa tego typu inicjatywa na świecie. Chociaż nazwa może być myląca, to wydarzenie rozpoczęło się w 2021 roku. Ponad roczne opóźnienie spowodowane było perturbacjami wywołanymi przez pandemię. Wystawa Światowa Expo odbywa się raz na pięć lat, za każdym razem w innym mieście, a jej następna edycja ma mieć miejsce w 2025 r. w Osace, trzecim pod względem wielkości mieście w Japonii.

Expo 2020 w Dubaju w liczbach

Expo 2020 w Dubaju to 182 dni wystaw w pawilonach narodowych oraz bogaty program wydarzeń towarzyszących. W tym roku można było odwiedzić 216 pawilonów wystawienniczych, a w wydarzeniu zorganizowanym po raz pierwszy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wzięło udział większość państw świata. Inicjatywa umożliwiająca poszczególnym wystawcom promocję swojego kraju na arenie międzynarodowej ułatwia przedsiębiorcom, inwestorom oraz przedstawicielom rządów nawiązanie nowych kontaktów biznesowych, daje szansę na poprawę stosunków gospodarczych i stwarza perspektywy na podpisanie umów o charakterze ekonomicznym.

Przedstawiamy najpiękniejsze zdjęcia polskiego pawilonu na Expo 2020 w Dubaju!

Do ostatniego weekendu marca polski pawilon na Expo 2020 w Dubaju odwiedziło 1,4 miliona osób. Obiekt cieszył się większą popularnością niż pawilon kanadyjski czy fiński, a liczba odwiedzających go osób była porównywalna z liczbą gości w pawilonach Stanów Zjednoczonych czy Hiszpanii. Adrian Malinowski, Komisarz Generalny Sekcji Polskiej szacował 26 marca, że jeżeli frekwencja się utrzyma się, to do końca marca polski pawilon odwiedzi 1,5 mln osób.

Tylko w kilkunastu pawilonach na Expo 2020 w Dubaju frekwencja przekroczyła 1 milion osób. Największe zainteresowanie wzbudził pawilon Arabii Saudyjskiej. Pod koniec wydarzenia liczba zwiedzających była tam szacowana na 5 milionów.

Polski pawilon z dwoma prestiżowymi nagrodami

Wystawa Światowa Expo to największe tego typu wydarzenie na świecie. Expo 2020 w Dubaju towarzyszyło motto „Connecting minds, Creating the future” („Łącząc umysły, tworzymy przyszłość”). Natomiast hasło przewodnie naszego kraju brzmiało „Polska. Kreatywność inspirowana naturą”. Do motta Polski nawiązywała m.in. architektura polskiego pawilonu. Drewniany, oszczędny w środkach budynek spotkał się z uznaniem zwiedzających, ale także zdobył prestiżowe nagrody.

Polski pawilon został nagrodzony w konkursie World Expo Awards, organizowanym przez „EXHIBITOR Magazine”. Zajął pierwsze miejsce za design w kategorii „Best Large Pavilion” (najlepszy duży pawilon). Budynek zaprojektowała pracownia WXCA, która była odpowiedzialna za opracowanie projektu i koncepcji architektoniczno-tematycznej. Do wykończenia obiektu wykorzystano naturalne drewno, które dominuje we wnętrzach, jak i na zewnątrz.

Polski pawilon zdobył także srebrną nagrodę za aranżację wnętrz pawilonów średniej wielkości. Nagrodę przyznało nam Bureau International des Expositions (Biuro Wystaw Światowych) – międzyrządowa organizacja nadzorująca i regulująca Wystawy Światowe od 1851 roku.

Zobacz polski pawilon na Expo 2020 w Dubaju!

Ozdobą polskiego pawilonu stała się charakterystyczna drewniana fasada, a na dolnej kondygnacji umieszczono instalację artystyczną „Polski Stół”, w skład której weszło 120 modułów z polskiego drewna oraz innych surowców, m.in. z miedzi, aluminium, szkła i ceramiki. Z obu kondygnacji można podziwiać zawieszoną pod sufitem białą rzeźbę kinetyczną, nawiązującą swoim wyglądem do stada ptaków. Podobną instalację umieszczono na zewnątrz budynku, gdzie dodatkowo umieszczono rośliny nawiązujące do polskiego krajobrazu oraz plac zabaw dla najmłodszych. Na górnej kondygnacji na widzów czekają przestrzenie wystawiennicze.

Koncepcję narracji ekspozycji w polskim pawilonie opracowało konsorcjum Science Now, Stellar Fireworks i Tellart. Odpowiada ono także za kluczowe doświadczenia i produkcję wszystkich materiałów multimedialnych, a także jest pomysłodawcą „Polskiego Stołu” oraz strefy V „Poland. Landscapes of creativity”. Generalnym Wykonawcą jest konsorcjum Międzynarodowe Targi Poznańskie – FM Aldentro.

Biznesowy wymiar Expo 2020 w Dubaju

Jak zaznaczył, „bardzo ważną rolę na Expo 2020 w Dubaju odrywały relacje i czynnik ludzki”. Około 2500 przedsiębiorców wzięło udział w programie gospodarczym Polski, realizowanym w trakcie Wystawy Światowej, który obejmował m.in.: prezentacje na terenie polskiego pawilonu, program partnerski i webinaria. Z myślą o dbaniu o relacje gospodarcze Polska zorganizowała także dwa ważne wydarzenia: Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze (6 grudnia 2021) i Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze (28 marca 2022). Z kolei 7 grudnia na Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju obchodzono Dzień Polski.

W Polsko-Afrykańskim Forum Gospodarczym fizycznie uczestniczyło ok. 250 osób z 28 krajów, w tym z 21 państw afrykańskich. W Polsko-Arabskim Forum Gospodarczym wzięło udział ok. 650 osób, a dodatkowe 200 uczestników oglądało wydarzenie online. Organizatorem obu przedsięwzięć jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu, która odpowiada także za udział Polski w Expo 2020. W trakcie Wystawy Światowej Expo 2020 odbyło się ok. 650 spotkań z inwestorami, firmami z różnych branż oraz przedstawicielami innych pawilonów. Za organizację odpowiadało Centrum Eksportu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Podczas Expo 2020 w Dubaju liczni przedsiębiorcy z Polski znaleźli nowych kontrahentów. „Wiemy w tej chwili o co najmniej kilkudziesięciu firmach, które podpisały kontrakty lub rozpoczęły tutaj inwestycje” – mówił Komisarz Generalny Sekcji Polskiej 26 marca. Jak jednak dodał, „na ostateczne efekty tego wydarzenia trzeba będzie poczekać jeszcze kilka miesięcy”. Adrian Malinowski tłumaczył, że „w Afryce i na Bliskim Wschodzie interesy prowadzi się inaczej niż w Polsce, a umów nie podpisuje się na pierwszych przetargach”.

Komisarz podkreślał przy tym, że „jesteśmy bardzo mocno brani pod uwagę przy różnego rodzaju przetargach”, m.in. w branży IT, gamingowej, zielonych technologii, smart cities, ale także w zarządzaniu ruchem i lotnictwie (w związku z dronami).

Expo 2020 w Dubaju towarzyszyły liczne spotkania branżowe oraz wydarzenia o tematyce gospodarczej, m.in. techniczne targi Gitex Technology Week, w których uczestniczyło 116 firm z Polski, Arab Health, w których uczestniczyło ok. 80 podmiotów z naszego kraju czy Gulfood. Komisarz Malinowski zauważył, że „po stronie polskiej w wydarzenia te zaangażowanych było ponad 2000 firm”.

Wizerunek Polski na Expo 2020 w Dubaju

Koszt organizacji wydarzenia przez PAIH wyniósł ok. 84 mln złotych. Budżet objął m.in. budowę i utrzymanie pawilonu polskiego oraz organizację forów i wydarzeń towarzyszących. Całkowity budżet na to przedsięwzięcie nie został przekroczony, mimo że Expo 2020 w Dubaju odbyło się z ponad rocznym opóźnieniem.

Wystawa Światowa Expo 2020 Dubai została zorganizowana z wielką pompą. Każdego dnia jej uczestnicy mieli zapewnione atrakcje w pawilonach narodowych, jak i na terenie Expo, a na sześciu scenach odbywały się koncerty na żywo. Szczególnie imponująco Expo 2020 prezentowało się w nocy, wśród feerii barw, kolorowych świateł i pełnych przepychu budynków.

W ciągu 6 miesięcy trwania wydarzenia Polska zorganizowała 20 wystaw czasowych, 180 warsztatów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, 540 recitali Chopinowskich oraz ponad 1000 różnego rodzaju wydarzeń kulturalno-biznesowych w pawilonie polskim oraz na Expo 2020. Z możliwości zaprezentowania się na Wystawie Światowej w Dubaju skorzystało 11 województw. Każdy region pokazał się z innej strony, a województwo podlasie sprowadziło nawet do polskiego pawilonu obraz słynnego malarza, Leona Tarasewicza.

Polski pawilon podbił serca odwiedzających Expo 2020 w Dubaju. Oto zdjęcia budynku!

Stroje dla obsługi polskiego pawilonu zaprojektowała Barbara Florczyk, laureatka konkursu zorganizowanego przez Wydział Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów Politechniki Łódzkiej, Polską Agencją Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz Województwem Łódzkim (WŁ). W trakcie wydarzenia wyróżnienie otrzymał także Adrian Malinowski. Komisarz Generalny Sekcji Polskiej został okrzyknięty „najbardziej towarzyskim komisarzem” na Expo w Dubaju. Dodatkowo bardzo dużym zainteresowaniem cieszyło się stoisko z lodami przy pawilonie polskim. Kolejka po lody stała się wręcz stałym elementem polskiego pawilonu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polska z licznymi sukcesami na Expo 2020 w Dubaju. Nasz pawilon zdobył prestiżowe nagrody - Strefa Biznesu

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki