Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polka na e-zakupach

ceneo.pl
ceneo.pl
Liczba kobiet kupujących w sieci rośnie z roku na rok, a coraz więcej Polek, również tych nieco starszych, przekonuje się do zakupów w e-sklepach. Ponadto, coraz częściej Polki wybierają produkty w realu, by następnie kupić je w sieci. Mówi się także, że są lepszymi klientami niż mężczyźni, w głównej mierze dlatego, że kupują częściej i więcej wydają na jednorazowe zakupy

Kim jest typowa polska e-konsumentka?

Typowa kupująca on-line jest młoda, mieszka w dużym mieście - powyżej 500 tys. mieszkańców i ma wyższe wykształcenie. Tak wynika z kwietniowego badania Ceneo.pl przeprowadzonego na grupie prawie 1600 respondentów, z czego Panie stanowiły blisko 56% (łącznie ok. 890 respondentek). Wśród nich największą grupę tworzyły te w przedziale wiekowym między 21 a 40 rokiem życia - łącznie aż 57,3%.

Ponadto, prawie 1/4 internautek (24,5%) pochodzi z dużych miast powyżej 500 tys. mieszkańców oraz jest w związku małżeńskim i ma dzieci - aż 41%. Wśród ankietowanych były też i panie będące w związku małżeńskim, jednakże nie mających jeszcze dzieci - 17% ankietowanych.

Z badania wynika także, że osoby, które ukończyły studia wyższe magisterskie stanowią największą grupę kupujących online - 38,5%. Natomiast osoby z wykształceniem gimnazjalnym (4,9%) i zasadniczym zawodowym nie przekroczyły łącznie 11% badanych. - 6%. Dodatkowo zaledwie 7,9% kobiet zadeklarowało, że nie kupuje wcale w Internecie. Te, które to robią decydują się na to kilka razy w roku (55,3% ankietowanych) lub nawet kilka razy w miesiącu (32,7%). Natomiast są i takie miłośniczki zakupów w sieci, które decydują się na to nawet kilka razy w tygodniu (2,9%).

Czego szukają i co kupują kobiety w Internecie?

Polki zapytane o to, czego najczęściej poszukują w Internecie wskazały na takie kategorie jak: Odzież, obuwie, dodatki (76% ankietowanych), Dom i wnętrze (44,5%), Zdrowie i uroda (43,7% ) oraz Książki i muzyka (39%) i Dla dziecka (33%). Można zauważyć zdecydowaną korelację między tym, czego Polki szukają w sieci, a tym co faktycznie kupują. Jeśli już znajdą w sieci produkty, których szukały, podobają się im i są w dobrej cenie, to decydują się na ich zakup. Przeprowadzone w kwietniu badanie Ceneo.pl wskazuje, że zdecydowana większość kobiet (56,7%) w Internecie kupuje właśnie ubrania i buty.

Do najpopularniejszych i najczęściej poszukiwanych modowych produktów wśród Pań są sukienki, marynarki i żakiety oraz przeróżne rodzaje butów.

W czołówce najczęściej kupowanych produktów w Internecie uplasowały się również kosmetyki, w tym perfumy, na które wskazało 37,5%. Całkiem podobny odsetek pań, w tym przypadku nieco prawie 34% ankietowanych, decyduje się na zakup książek i płyt CD w sieci. Porównywalnie wysoki procent kobiet (33,3% ankietowanych) wybiera podczas e-zakupów artykuły do domu i wnętrz, a na sprzęt sportowy decyduje się jedynie 8,9% ankietowanych Polek. Sprzęt elektroniczny, typu laptopy, telefony komórkowe czy komputery, wybiera i kupuje niewiele ponad 8,6% respondentek. Podczas gdy ankietowani Panowie, w ponad 60% wskazali na komputery jako kategorię najczęściej przez nich odwiedzaną. Natomiast, na pytanie co najczęściej kupują w sieci, wskazali, w odróżnieniu od pań, na sprzęt RTV i AGD (53,6%) oraz na książki i płyty CD 31,2%. Co może być ciekawe, wśród pozostałych odpowiedzi, poza tymi wskazanymi w ankiecie, najczęściej padały artykuły zoologiczne w przypadku pań i artykuły motoryzacyjne w grupie panów.

Czego nadal kobiety obawiają się kupować w sieci?

Liczba polskich amatorów wirtualnego shoppingu wzrasta z dnia na dzień. W sieci kupujemy już prawie wszystko, a co za tym idzie, zmienia się też popularność poszczególnych kategorii. Produkty, które tylko z pozoru wydają się być trudne do kupienia w Internecie, okazują się tymi, które także znajdują swoich zwolenników. Jednakże nadal w ofertach sklepów internetowych są i takie, które wzbudzają większe obawy wśród kupujących.

Internautki zapytane o to, czego raczej nie kupiłyby w sklepie internetowym w znacznej większości wskazały na leki - prawie 60% ankietowanych. W zeszłym roku w podobnym badaniu największy odsetek internautek bała się kupować żywność (36,5%). Ponadto, nadal spora liczba Polek ma obawy przed kupowaniem butów (35,8% ankietowanych). W zeszłorocznym badaniu, 74% respondentów zapytanych o to, dlaczego nie kupuje odzieży i butów w sieci wskazała, że obawia się, iż nie dopasuje odpowiedniego rozmiaru.

Kobiety kupują z głową

Mówi się, że kobiety dużo wydają na swoje modowe zachcianki, a tymczasem jak wynika z badania przeprowadzonego wśród użytkowników Ceneo.pl, Polki nie lubią przesadzać w swoich wydatkach podczas jednorazowych zakupów. Znaczna większość z nich (ponad 54% badanych) podczas takich zakupów ubrań, butów czy dodatków nie wydaje więcej niż 300 zł. Blisko co trzecia z pań (34,2%), nie wydaje na pojedyncze zakupy ubrań i dodatków kwoty większej niż 100 zł. Zaledwie 1,7% badanych Pań wskazało, że na jednorazowe zakupy wydaje powyżej 1000 zł.

Coraz więcej Polek wie, że w Internecie mogą kupować produkty w niższych cenach. Są również coraz bardziej świadomymi konsumentkami: porównują ceny produktów, zwracają uwagę na wiarygodność e-sprzedawców, a to jest niezwykle cenne w tak zwanym "smart shoppingu". Jego idea polega na umiejętności wyszukiwania okazji cenowych, tańszych produktów i zakupach produktów o dobrej jakości w niższej cenie. Aż ponad 84,6% pytanych Polek wskazało, że to właśnie niższa cena niż w tradycyjnym sklepie skłania je do zakupów w sklepach internetowych. Zapytane o to, co ma dla nich szczególne znaczenie kiedy kupują ubrania i buty, panie wskazały również, że, opinie innych kupujących (64,1%) i dokładne opisy produktów (60,9% pytanych). Prawie połowa Polek zwraca także uwagę na szybki termin realizacji zamówienia (48,5%). Wyniki tegorocznego badania potwierdzają zatem , że Polki coraz częściej decydują się na zwane "mądre, przemyślane kupowanie". Biorąc pod uwagę fakt, że średnia oszczędność dzięki zakupom w Internecie wynosi około 25%, całkowicie zrozumiałe jest stale rosnące zainteresowanie Polek tą formą kupowania. Tendencję tę można również zauważyć w ilości użytkowników porównywarki, z roku na rok przybywa kobiet doceniających ich właściwości. Jeszcze w lutym 2012 kobiety stanowiły 2 mln wśród wszystkich użytkowników Ceneo.pl, podczas gdy już w tym roku liczba ta oscyluje w granicach 2,4 mln.

Jak zatem wynika z najnowszego badania Ceneo.pl, Polki lubią kupować w Internecie, najchętniej odzież, obuwie, dodatki oraz kosmetyki i artykuły do domu. Robią to na pewno kilka razy w roku. Nadal jeszcze obawiają się zakupów leków i żywności w Internecie. Kupują dla siebie i najbliższych, a na pojedyncze zakupy ubrań i dodatków nie wydają więcej niż 300 zł. Głównym zaletami sklepów internetowych są dla nich atrakcyjne ceny oferowanych produktów, ale kiedy kupują ubrania, buty i dodatki równie ważne są dla nich opinie innych kupujących, dokładne opisy produktów i szybki czas realizacji zamówienia.

Dane do raportu pochodzą z ankiety przeprowadzonej w kwietniu 2013 roku wśród 1598 internautów oraz z badania w maju 2012 roku na próbie 2647 użytkowników Ceneo.pl. Odpowiedzi na pytania w kwietniu 2013 roku udzieliło 888 kobiet.
Dominującą grupą ankietowanych były osoby w wieku 31 - 40 lat, mieszkających w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców, z wyższym wykształceniem i będące w związkach małżeńskich z dziećmi.

Źródło: Ceneo.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki