MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Peugeot 107 - miejski typ

Tomasz Kutkiewicz
Peugeot zaskoczył nie tylko rynek ale i konkurencję
Peugeot zaskoczył nie tylko rynek ale i konkurencję fot. archiwum
Jeden pomysł, jeden samochód, ale trzy różne znaczki firmowe. Toyota Aygo, młodszy brat Citroen C1 i najmłodszy w rodzinie Peugeot 107. Co je łączy oprócz pomysłu? Identyczna płyta podłogowa, wspólne drzwi przednie i przednia szyba i wnętrza które również są takie same.

Peugeot 107, bo to o nim będzie mowa, pojawił się na rynku jako ostatni. Czym mógł zaskoczyć rynek, a czego nie mieli rywale? Peugeot zaskoczył nie tylko rynek ale i konkurencję. Koncern spod znaku lwa nieznacznie zmienił konstrukcje nadwozia przesuwając drzwi bardziej do tyłu, dzięki czemu dostęp do samochodu jest łatwiejszy i jako jedyny z całej trójki w swojej ofercie ma auta z silnikiem diesla. Czterocylindrowy, wysokoprężny silnik o pojemności 1,4 l i mocy 54 KM, doładowany turbosprężarką i zasilany układem common rail zużywa w mieści poniżej 5,5 litra paliwa na 100 km!

Jednobryłowe nadwozie Peugeota mierzy 3,43 m długości, 1,65 m szerokości i 1,47 m wysokości. Gabaryty wskazują, że stosiódemka jest autem typowo miejskim. W mieście "lwiątko" wykorzystuje małe wymiary na parkingach, zatłoczonych i wąskich uliczkach oraz w gęstym ruchu. Zaparkowanie tym autem nawet w najmniejszych lukach nie jest problemem.

Mimo że na zewnątrz auto jest małe, zaskakuje ilością miejsca wewnątrz. Projektantom udało się uzyskać dużą przestrzeń przesuwając do przodu przednią szybę i zminimalizowaniu wyposażenia. Nie ma zbędnych przycisków i pokręteł. Praktycznie wszystkie potrzebne do sterowania autem przełączniki są umieszczone w środkowej części przedniego panelu. Jedynie elektrycznie otwieranie szyb, tradycyjnie w drzwiach, tylko niestety kierowca ma jeden dla siebie, pasażer ma jeden dla siebie. Zaprojektowane schowki są otwarte i pełnią bardziej funkcję półek niż schowków, ale dzięki temu zabiegowi udało się uzyskać kolejne potrzebne centymetry wewnątrz. Zamiast dwóch nawiewów na konsoli centralnej jest jeden. Fotele są dosyć wąskie, ale dobrze wyprofilowane. Siedzi się w nich wygodnie, ale jeżdżąc tylko po mieście. Jazda na dłuższych trasach staje się męcząca, okazują się zbyt twarde. Na tylnej kanapie już nie jest tak wygodnie jak z przodu.
Zamiast tylnej klapy, auto ma otwieraną szybę. Utrudnia to dostęp do i tak małego bagażnika, którego pojemnmnośc to tylko 139 l. Na podręczne, codzienne zakupy i tak ta pojemność jest wystarczająca.
Auto nie jest zbyt dynamiczne, ale przy ograniczeniach prędkości w mieście, jest zadowalające. Dla chcących jeździć szybciej - czyli powyżej 50 kilometrów na godzinę, uwaga - auto do setki rozpędza się w 16 sekund. Peugeot ma dość twardą charakterystykę elementów tłumiących, co ma negatywny wpływ na komfort jazdy. Pokonywanie nierówności naszych dróg jest niestety odczuwalne. Konstrukcja zawieszenia to z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Przy dobrych własnościach jezdnych auta, unikanie slalomem nierówności, o ile nie są poprzeczne, jest dziecinne proste.
Bez zarzutu spisuje się skrzynia biegów, choć największą dynamikę odczuwa się na dwójce i trójce, czwórka i piątka mogłyby mieć dłuższe przełożenia.
W sumie, dla Peugeota 107 miasto jest naturalnym środowiskiem.

Dane techniczne:

Typ silnika Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów 4/8

Pojemność skokowa (cm3): 1398

Moc maksymalna (KM/obr/min): 54/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 130/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 15,6

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): 16

Prędkość maksymalna (km/h): 154

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: 72

Droga hamowania od 100 km/h (m): 42,0

Pojemność bagażnika (dm3): 139

Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 35

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 3,4/5,3

Długość x szerokość x wysokość (cm): 343 x 164 x 147

Rozstaw osi (cm): 234

Cena 3/5 drzwi (zł): 41 100

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki