Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ostrołęka. Nowy most kolejowy już łączy brzegi Narwi. Zobaczcie zdjęcia z budowy. 3.02.2022

Piotr Ossowski
Piotr Ossowski
W czwartek 3 lutego 2022 – korzystając z zaproszenie Polskich Linii Kolejowych – odwiedziliśmy plac budowy mostu kolejowego przez Narew.

Budowa mostu, w miejscu starej przeprawy, z niewielkim tylko wykorzystaniem istniejących podpór (ze względów na stan techniczny trzeba było je wzmocnić, a jedną wybudować od nowa) to element dużo większej inwestycji, czyli gruntownej modernizacji linii kolejowej Ostrołęka-Chorzele. Warte 347 mln złotych zadanie realizuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Okazją do odwiedzin placu budowy było zakończenie nasuwania konstrukcji mostu nad podpory. Na razie konstrukcja spoczywa na podporach tymczasowych. Widać już jednak jak most połączy oba brzegi rzeki.

- To most o długości 245 metrów, praktycznie ćwierć kilometra i wadze blisko 1000 ton – mówi nam Waldemar Grzyb – dyrektor projektu. - Zlikwidowaliśmy starą przeprawę. Obecny ustrój nośny to konstrukcja wytworzona w Mostostalu w Kielcach i przetransportowana tu z Kielc.

Na miejscu konstrukcja została scalona i w całości, w ciągu 21 dni, nasunięta nad docelowe podpory. Kiedy opuścimy most z podpór tymczasowym na łożyska na podporach docelowych, na kratownicy zostanie wykonana płyta żelbetowa, jako pomost dolny, na którym będzie zmontowany tor z szynami na tłuczniu

Taka konstrukcja pozwoli na przejeżdżanie przez most pociągów z prędkością 120 km/h.

Zgodnie z ustaleniami z miastem przez most kolejowy będzie prowadził chodnik dla pieszych (patrząc od strony Grabowa z lewej strony przeprawy).

Budowa mostu to najbardziej spektakularny, ale nie jedyny element modernizacji linii Ostrołęka-Chorzele.

Obecnie na linii przebudowywane są perony. Wykonawca układa nowe tory. Nowoczesne komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zastępują stary sprzęt. Na stacji Ostrołęka budowane jest lokalne centrum sterowania (LCS). Standard obsługi podróżnych poprawi się na 9 stacjach i przystankach w: Ostrołęce, Grabowie, Nowej Wsi, Zabielu Wielkim, Jastrząbce, Parciakach, Olszewce, Raszujce, Chorzelach. Na peronach będą nowe wiaty i ławki. Przewidziano jasne oświetlenie oraz gabloty informacyjne i czytelne oznakowanie. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się będą miały ułatwione podróże, gdyż wszystkie perony będą odpowiednio przygotowane, m.in. zastosowane zostaną linie naprowadzające ułatwią drogę osobom niewidomym i słabowidzącym – informują Polskie Linie Kolejowe. - Po zakończeniu prac na linii pociągi będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h. W ramach inwestycji, poza mostem nad Narwią, przebudowanych zostanie także 19 mniejszych obiektów, w tym 5 mostów i 14 przepustów. Inwestycja uwzględnia potrzeby środowiskowe – przygotowane będą 4 przejścia dla małych zwierząt.

W połowie 2023 roku możliwe będzie przywrócenie połączeń pomiędzy Ostrołęką a Chorzelami.

Ostatni pociąg na tej linii pojechał w czerwcu 2001 roku. Średnia prędkość na linii wynosiła 35 km/h, a podróż zajmowała około godziny i 40 minut.

Zobacz inne materiały

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki