Budowa mostu, w miejscu starej przeprawy, z niewielkim tylko wykorzystaniem istniejących podpór (ze względów na stan techniczny trzeba było je wzmocnić, a jedną wybudować od nowa) to element dużo większej inwestycji, czyli gruntownej modernizacji linii kolejowej Ostrołęka-Chorzele. Warte 347 mln złotych zadanie realizuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Okazją do odwiedzin placu budowy było zakończenie nasuwania konstrukcji mostu nad podpory. Na razie konstrukcja spoczywa na podporach tymczasowych. Widać już jednak jak most połączy oba brzegi rzeki.
- To most o długości 245 metrów, praktycznie ćwierć kilometra i wadze blisko 1000 ton – mówi nam Waldemar Grzyb – dyrektor projektu. - Zlikwidowaliśmy starą przeprawę. Obecny ustrój nośny to konstrukcja wytworzona w Mostostalu w Kielcach i przetransportowana tu z Kielc.
Na miejscu konstrukcja została scalona i w całości, w ciągu 21 dni, nasunięta nad docelowe podpory. Kiedy opuścimy most z podpór tymczasowym na łożyska na podporach docelowych, na kratownicy zostanie wykonana płyta żelbetowa, jako pomost dolny, na którym będzie zmontowany tor z szynami na tłuczniu
Taka konstrukcja pozwoli na przejeżdżanie przez most pociągów z prędkością 120 km/h.
Zgodnie z ustaleniami z miastem przez most kolejowy będzie prowadził chodnik dla pieszych (patrząc od strony Grabowa z lewej strony przeprawy).
Budowa mostu to najbardziej spektakularny, ale nie jedyny element modernizacji linii Ostrołęka-Chorzele.
Obecnie na linii przebudowywane są perony. Wykonawca układa nowe tory. Nowoczesne komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zastępują stary sprzęt. Na stacji Ostrołęka budowane jest lokalne centrum sterowania (LCS). Standard obsługi podróżnych poprawi się na 9 stacjach i przystankach w: Ostrołęce, Grabowie, Nowej Wsi, Zabielu Wielkim, Jastrząbce, Parciakach, Olszewce, Raszujce, Chorzelach. Na peronach będą nowe wiaty i ławki. Przewidziano jasne oświetlenie oraz gabloty informacyjne i czytelne oznakowanie. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się będą miały ułatwione podróże, gdyż wszystkie perony będą odpowiednio przygotowane, m.in. zastosowane zostaną linie naprowadzające ułatwią drogę osobom niewidomym i słabowidzącym – informują Polskie Linie Kolejowe. - Po zakończeniu prac na linii pociągi będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h. W ramach inwestycji, poza mostem nad Narwią, przebudowanych zostanie także 19 mniejszych obiektów, w tym 5 mostów i 14 przepustów. Inwestycja uwzględnia potrzeby środowiskowe – przygotowane będą 4 przejścia dla małych zwierząt.
W połowie 2023 roku możliwe będzie przywrócenie połączeń pomiędzy Ostrołęką a Chorzelami.
Ostatni pociąg na tej linii pojechał w czerwcu 2001 roku. Średnia prędkość na linii wynosiła 35 km/h, a podróż zajmowała około godziny i 40 minut.
Zobacz inne materiały
- Trzy duże koncerty w Kadzidle. Będzie się działo w tym roku! Podpowiedź na zdjęciu
- Ostrołęcki szpital wstrzymuje porody rodzinne
- Archiwalne zdjęcia znanych ludzi z Ostrołęki i powiatu. Tak wyglądali 20 lat temu
- Ostrołęka. Odeszli do wieczności w ostatnich dniach
- Ostrołęka. Wałem carskim znów się nie da jeździć. Dziura na dziurze! Zdjęcia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?