Kompetencje przyszłości – wiesz, czego będą oczekiwali pracodawcy? Część z tych umiejętności posiadasz!

Materiał informacyjny Fundacja Nutricia
Trendy zdrowotne i demografia nie pozostawiają złudzeń: każdy z nas będzie opiekunem i/lub pacjentem. Obecnie coraz więcej osób musi pogodzić pracę zawodową z opieką nad bliskimi, a będzie dotyczyło to coraz większej liczby osób w przyszłości. Kampania Fundacji Nutricia „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą”, w tym roku pod hasłem „Opiekun – kompetencje przyszłości”, uczula społeczeństwo na potrzeby osób, które pełnią rolę opiekunów i są lub chcą być aktywne zawodowo.
emisja bez ograniczeń wiekowych

Podwójna rola – pracownika i opiekuna może prowadzić do stresu, wypalenia czy nawet problemów zdrowotnych. W związku z tym, zrozumienie ze strony pracodawców staje się nie tylko kwestią dobrej woli oraz empatii, ale w obliczu rosnącego udziału tego rodzaju pracowników na rynku – strategicznym działaniem, które może przynieść korzyści obu stronom – zarówno organizacjom, jak i ich talentom.

- W nowej odsłonie kampanii szczególną uwagę poświęcamy opiekunom – nieocenionym bohaterom codzienności, którzy każdego dnia stają przed wyzwaniami wymagającymi wyjątkowych umiejętności i kompetencji – mówi Anna Cywińska, Prezes Zarządu Fundacji Nutricia.

Indywidualne podejście do każdego pracownika i dostosowanie wsparcia do ich unikalnych sytuacji to działania, które nie tylko przynoszą ulgę pracownikom i ich rodzinom, ale także wzmacniają ich lojalność wobec firmy. Takie podejście wpływa korzystnie na zaangażowanie pracowników, poprawia atmosferę w miejscu pracy oraz podnosi ogólne zadowolenie obu stron – pracowników i pracodawców.

Kompetencje przyszłości – wiesz, czego będą oczekiwali pracodawcy? Część z tych umiejętności posiadasz!

Kompetencje opiekunów to kompetencje przyszłości

Okazuje się, że najbardziej cenione w przyszłości zdolności często rozwijane są w sytuacjach nieoczekiwanych i wyjątkowych, właśnie takich jak pełnienie roli opiekuna dla bliskiej osoby potrzebującej wsparcia w chorobie. W trakcie takich doświadczeń, opiekunowie nabywają unikatowych umiejętności, które znajdują swoje zastosowanie i są wysoce cenione w środowisku zawodowym. Jakie to cechy? Eksperci wskazują, że jest to między innymi:

  • Doskonała organizacja pracy jest kluczowym elementem skutecznego łączenia obowiązków zawodowych z opieką nad bliskimi. Oznacza to umiejętność planowania i priorytetyzacji zadań, aby efektywnie wykorzystać dostępny czas i zasoby;
  • Gotowość do podejmowania wyzwań jest istotna, ponieważ opieka nad bliskimi może być trudna i wymagająca. Dni opiekuna są wypełnione koniecznością przyswojenia nowej wiedzy, poznania różnych aspektów opieki, np. roli żywienia medycznego w procesie leczenia i rekonwalescencji. Tak samo pracownicy, muszą być gotowi na stawianie czoła nowym sytuacjom i problemom, które mogą się pojawić;
  • Empatia jest istotną cechą dla pracowników, którzy łączą pracę z opieką nad bliskimi. Współczucie i zrozumienie dla potrzeb innych osób pomagają w budowaniu pozytywnych relacji zarówno w miejscu pracy, jak i w życiu prywatnym;
  • Zarządzanie stresem to umiejętność, która jest kluczowa w momentach, gdy robi się nerwowo – np. gdy pacjent odmawia współpracy, rezygnuje z jedzenia, które jest ważnym elementem wspierającym proces terapeutyczny.
Kompetencje przyszłości – wiesz, czego będą oczekiwali pracodawcy? Część z tych umiejętności posiadasz!

Jak pracodawca może wspierać pracownika-opiekuna?

Pracownicy-opiekunowie mogą wnieść wiele wartości dla swoich przyszłych pracodawców. Jakie to wartości? Ogromny bagaż doświadczeń i cenionych umiejętności, które pozwolą pracować im na różnych szczeblach, nawet tych najwyższych.

Firmy, które odpowiednio zadbają o pracowników-opiekunów, mogą liczyć, że dobro wraca – taki pracownik jest lojalny, docenia warunki, które zostały mu stworzone i czuje się związany z organizacją. Jak mówi Anna Hołdyńska, koordynatorka zespołu komunikacji i influencer marketingu w Pracuj.pl

- Tworzenie środowiska pracy, które z empatią podchodzi do potrzeb pracowników opiekujących się chorymi bliskimi, jest niezbędne dla budowania zdrowej i zintegrowanej kultury organizacyjnej. Indywidualne podejście do każdego pracownika i dostosowanie wsparcia do unikalnych sytuacji to działania, które nie tylko przynoszą ulgę pracownikom i ich rodzinom, ale także wzmacniają ich lojalność wobec firmy.

Zatem, jak pracodawca może wspierać swojego pracownika-opiekuna? Są to przede wszystkim elastyczne godziny pracy lub możliwość pracy zdalnej, co pozwala pracownikom łatwiej pogodzić obowiązki zawodowe z opieką nad bliskimi. Kolejną rzeczą jest tworzenie grup wsparcia i mentoringu w miejscu pracy, co umożliwia pracownikom dzielenie się doświadczeniami i wspieranie się nawzajem w trudnych sytuacjach związanych z opieką nad bliskimi.

Zainteresował Cię ten temat? Przeczytasz więcej na stronie: https://zywieniemedyczne.pl/ i na profilu @jestemopiekunem

Kompetencje przyszłości – wiesz, czego będą oczekiwali pracodawcy? Część z tych umiejętności posiadasz!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Kompetencje przyszłości – wiesz, czego będą oczekiwali pracodawcy? Część z tych umiejętności posiadasz! - Gazeta Lubuska

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki