MKTG SR - pasek na kartach artykułów

CBR 1000 RR - 300 km/h

T. Kutkiewicz
Pojemność silnika - 998 cm3, moc - 175 KM, przyspieszenie od "zera" do "setki" - 3 sekundy!

Honda CBR 1000RR niewiele ma wspólnego ze swoją poprzedniczką - 900-setką, bardziej przypomina 600-setkę.

Motocykl nie jest dużych rozmiarów. Owiewka ledwie obejmuje silnik i przód motocykla, plastiki są mało rozbudowane i razem z niską szybą bardziej chronią motocykl, niż motocyklistę. Z drugiej strony, po co owiewka ma chronić, jeśli jest to typowy motocykl sportowy? Nad bezpieczeństwem motocyklisty czuwa najnowsza technologia.

W CBR 1000RR Honda zerwała z koncepcją łożyskowania wahacza w bloku silnika. Silnik nie tylko wisi pod ramą, lecz także jest przez nią obejmowany. Wahacz stanowi połączenie profili, odlewów oraz wytłoczek co pozwoliło na odizolowanie tylnego amortyzatora od ramy, stanowiąc kolejne zastosowanie konstrukcji Unit Pro Link. Przednie zawieszenie upside-down w pełni odpowiada dzisiejszym standardom. Nowością jest natomiast zastosowanie elektronicznie sterowanego amortyzatora skrętu HESD. Jest to hydrauliczny amortyzator, w którym przepływ oleju regulowany jest elektronicznie. Siła tłumienia może być zmieniana dzięki elektromagnetycznemu zaworowi, działaniem którego zawiaduje mikroprocesor. Jej wielkość jest najmniejsza na postoju, wzrasta natomiast wraz z prędkością jazdy i przyspieszeniem, a więc wtedy, kiedy tłumienie ruchów kierownicy powinno być największe. Nowością u Hondy są promieniowe zaciski hamulcowe Tokico.

Promieniowa jest także sama pompa hamulcowa.

Nowy silnik o pojemności skokowej 998 ccm ma bardziej zwartą konstrukcję i wyposażono go w wałek wyrównoważający. Współpracuje z nim układ wtryskowy PGM-DSFI z dwoma kompletami wtryskiwaczy, z których ten drugi wspomaga pracę silnika powyżej 5000 obr/min. Przepływem zarówno powietrza w układzie dynamicznego doładowania, jak i spalin steruje elektronika, optymalizując pracę silnika w szerokim zakresie obrotów. Jeszcze jednym detalem upodabniającym Fireblade do CBR 600RR jest cofnięty ku tyłowi i ukryty pod plastikową wytłoczką zbiornik paliwa, no i oczywiście poprowadzony pod siodłem tłumik.

Dane techniczne

HONDA CBR 1000 RR
Typ silnika: Chłodzony cieczą, rzędowy, 4-cylindrowy, 4-suwowy, 16-zaworowy, DOHC
Pojemność: 998 cm3
Średnica x skok tłoka: 75 x 56,5 mm
Stopień sprężania: 12,2:1
Układ zasilania: Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-DSFI
Max. moc: 126,4 kW/11250 min-1 (95/1/EC)
Max. moment obrotowy: 114,5 Nm/10000 min-1 (95/1/EC)
Układ zapłonowy: Sterowany komputerowo cyfrowy tranzystorowy z elektronicznym wyprzedzeniem
Rozrusznik: Elektryczny
Skrzynia biegów: 6-biegowa
Przeniesienie napędu: Łańcuch typu O-ring Nr 530
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 2030 x 720 x 1118 mm
Rozstaw osi: 1400 mm
Wysokość siedzenia: 831 mm
Prześwit: 130 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 18 litrów (w tym 4 litry rezerwy)
Masa pojazdu w stanie suchym: 176 kg
Koło przednie: 3-szprychowy drążony odlew z aluminium
Koło tylne: 3-szprychowy drążony odlew z aluminium
Opony przednie: 120/70ZR17M/C(58W)
Opony tylne: 190/50ZR17M/C(73W)
Zawieszenie przednie: 43-milimetrowy w pełni regulowany odwrócony widelec teleskopowy HMAS typu cartridge z bezstopniową regulacją napięcia wstępnego oraz siły tłumienia dobicia i odbicia, skok 120 mm
Zawieszenie tylne: Zespolone typu Pro-Link z amortyzatorem gazowym z zewnętrznym zbiornikiem gazu, z 13-stopniową regulacją napięcia wstępnego oraz bezstopniową regulacją siły tłumienia dobicia i odbicia, skok 135 mm
Hamulce przednie: Hydrauliczne, podwójne tarczowe 320 x 4,5 mm, z zaciskami czterotłoczkowymi i klockami ze spieków metalicznych
Hamulce tylne: Hydrauliczne, tarczowe 220 x 5 mm, z zaciskami jednotłoczkowymi i klockami ze spieków metalicznych
Rama: Typu Diamond, podwójna, z kompozytów aluminiowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki