MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Badanie komputerem

Piotr Walczak
Kontrolę systemu airbag można przeprowadzić tylko w serwisie

Gdy poduszka wybuchnie, a pasażer nie będzie miał zapiętych pasów, to może nawet zginąć - ostrzega Maciej Guzowski, technik elektronik z firmy Auto-Remont Bosch Service.

Podobnego zdania jest Andrzej Mruczek, właściciel OSK Auto Sukces.

- Co prawda poduszka jest miękka, ale po zderzeniu z nią głowy, siła bezwładności odepchnie człowieka z dużą energią do tyłu. W skrajnych przypadkach, może wtedy dojść nawet do złamania karku - wyjaśnia Mruczek.

Cały system airbag w samochodach sterowany jest elektronicznie. Podczas zderzenia sterownik analizuje sygnały dochodzące z czujników i ocenia, czy poduszki powietrzne mają zostać wystrzelone. Jednak najnowsze układy zadziałają nie tylko podczas wypadku.

Jak tłumaczy Maciej Guzowski, mogą one uaktywnić się już podczas tzw. prawdopodobnego uderzenia - jeżeli komputer stwierdzi, że kolizji nie uda się uniknąć.

W ułamku sekundy

Od chwili zderzenia do odpalenia poduszki upływa chwila.

- Airbag może otworzyć się w czasie 2, 4 albo 5 milisekund - mówi Maciej Guzowski. - Czas ten zależy od producenta i od tego, czy jest to starszy system, czy najnowszej generacji. W przypadku tego drugiego, komputer bardzo precyzyjnie oblicza, z jaką siłą poduszka ma wybuchnąć.

Ze wszystkich stron

Poduszki powietrzne rozmieszczone są w różnych częściach samochodu - w kierownicy dla kierowcy i w kokpicie dla pasażera siedzącego obok. Dla podróżnych na tylnej kanapie, poduszki montuje się w zagłówkach przednich foteli.

Coraz więcej aut wyposażonych jest także w poduszki boczne, znajdujące się z boku fotela oraz kurtyny powietrzne umieszczone w krawędzi dachu samochodu. W niektórych autach znajdziemy dodatkowy airbag pod kolumną kierownicy, który ochrania kolana.

- Najbardziej rozwija się teraz technologia poduszek bocznych - twierdzi Guzowski. - Głównie dlatego, że zderzenia boczne są najbardziej niebezpieczne.

Dzisiejsze systemy bezpieczeństwa są tak czułe, że nawet przy drobnej usterce nie zadziałają. W przypadku awarii, na desce rozdzielczej zapalą się kontrolki. n

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki