W lutym 1997 roku pierwsze wyniki testów zderzeniowych zostały przedstawione na konferencji prasowej. Wywołały one negatywną reakcję producentów aut, którzy zasugerowali, że wymagania w stosunku do pojazdów są zbyt duże i żadnemu z nich nie uda się uzyskać maksymalnej na ówczesne czasy oceny. W lipcu 1997 roku taką ocenę przyznano jednak Volvo S40. Ale po kolei.
Trudne początki
Euro NCAP European New Car Assessment Programme od kilkunastu lat zajmuje się rozbijaniem pojazdów. Oczywiście w warunkach kontrolowanych. W latach 70. zrzeszenie European Experimental Vehicles Committee (EEVC) zaczęło pracować nad przygotowaniem zasad mających pomóc oceniać różne aspekty bezpieczeństwa samochodów. Na początku lat 90. badania te doprowadziły do opracowania pełnej skali procedur testów zderzeniowych w zakresie ochrony osób podróżujących autem podczas zderzenia czołowego i uderzenia bocznego, a także bezpieczeństwa pieszych potrąconych przez pojazd. Początkowo pomysł wprowadzenia prób jako obowiązkowych spotkał się z oporem przemysłu motoryzacyjnego. Forsował go jednak rząd brytyjski i po kilkunastu miesiącach dyskusji i przygotowań wykonano testy siedmiu aut segmentu mini. W listopadzie 1996 roku szwedzka agencja rządowa Vägverket oraz Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) przystąpiły do programu, a w grudniu odbyło się inauguracyjne spotkanie Euro NCAP. 27 listopada 2003 roku Euro NCAP ogłosiło wprowadzenie oceny za ochronę dzieci przewożonych autem. Badania wykazały bowiem, że ponad 60 proc. fotelików nie jest wykorzystywanych w sposób prawidłowy. Poprzez nową ocenę organizacja zamierzała zachęcić producentów samochodów i fotelików, a także rodziców, do wzięcia wspólnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo dzieci podróżujących samochodami.
Pięć gwiazdek
W 2009 roku wprowadzono znaczącą modyfikację w podawaniu wyników: dotychczasowe trzy oddzielne oceny (za ochronę dorosłych, dzieci i pieszych) zastąpiono jedną ogólną (maksymalnie pięć gwiazdek), na którą składają się notowania w czterech obszarach: ochrony dorosłych, ochrony dzieci, ochrony pieszych i systemów bezpieczeństwa. Ogólna ocena jest obliczana przez zważenie wyników w odniesieniu do siebie, przy jednoczesnym zapewnieniu, że żaden obszar nie wypada poniżej oczekiwań. Bazowe próby dynamiczne pozostały bez zmian, z wyjątkiem dodania testu ochrony szyi podczas uderzenia w tył pojazdu. Euro NCAP zaczęło ponadto nagradzać nie tylko za system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa, ale również posiadanie przez pojazd ogranicznika prędkości i standardowego wyposażenia w elektroniczny system kontroli stabilności (ESP).
W 2010 roku podniesiono progi ogólnego wyniku, umożliwiające uzyskanie czterech i pięciu gwiazdek. Dwa lata później zaostrzono wymagania dotyczące bezpieczeństwa przechodniów w przypadku potrącenia. W 2013 roku wprowadzono dodatkowe punkty za systemy informujące o ograniczeniu prędkości na danym terenie i zwiększono wymagania w stosunku do ochrony dzieci i pieszych. Od roku 2014 na ostateczny wynik wpływ ma m.in. obecność systemów pozwalających na uniknięcie zderzenia. Zmodyfikowano również sposób wykonywania badania bezpieczeństwa pieszych, bardziej szczegółowej analizie poddając zderzak i krawędź maski. Ponadto większa waga w ogólnym rozrachunku jest przykładana do systemów bezpieczeństwa, a mniejsza do ochrony dorosłych pasażerów.
Auta do testów
Niemożliwe jest, aby testom został poddany każdy nowy samochód, który właśnie trafia na rynek. Co roku wybór dokonywany jest zatem z najbardziej popularnych i ciekawych modeli. Każda organizacja członkowska Euro NCAP sponsoruje ocenę co najmniej jednego modelu samochodu rocznie. Może wybrać samochód istotny dla własnego rynku krajowego lub w jednym, szczególnie ważnym segmencie. Ponadto producenci pojazdów mogą zasponsorować udział konkretnego auta.
Euro NCAP zwraca się do wytwórcy auta w celu uzyskania informacji na temat najbardziej popularnego wariantu i zainstalowanych w nim rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa. Na tej bazie wybierane jest auto do prób zderzeniowych. W wyjątkowych przypadkach Euro NCAP pozwala na przetestowanie wersji z opcjonalnie dostępnymi technologiami, o ile wyposażenie to trafia do dużej liczby sprzedawanych egzemplarzy danego modelu, i tylko przez krótki okres wprowadzania samochodów. Test każdego z modeli oznacza konieczność rozbicia do czterech identycznych samochodów. Jeśli są już w sprzedaży, Euro NCAP na ogół kupuje pojazdy u dealerów, w ten sam sposób, jak ma to miejsce w przypadku zwykłych konsumentów. Samochody nabywane są więc anonimowo albo od jednego sprzedawcy, albo od kilku. Kiedy auta znajdą się w zakładzie testowym, organizacja prosi producenta o potwierdzenie specyfikacji na podstawie numeru VIN. Jeśli w międzyczasie dokonana została jakaś zmiana produkcyjna dotycząca np. fabrycznego wyposażenia w rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, producent może wystąpić o uzupełnienie go w pojeździe. To gwarantuje, że po opublikowaniu, wyniki są reprezentatywne.
A co jeśli samochód nie wszedł jeszcze na rynek? Wtedy Euro NCAP wybiera wersje tego modelu z początku produkcji, odwiedzając fabrykę i dobierając poszczególne samochody wyrywkowo lub na podstawie losowania numeru VIN z listy dostarczonej przez producenta. W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że organizacja nie poddaje próbom pojazdów, które nie są w pełni homologowane czy też nie pochodzą z produkcji seryjnej.
Przeprowadzane zderzenia
Najważniejszym z testów przeprowadzanych przez Euro NCAP, jest ten symulujący zderzenie czołowe w deformowalną przeszkodę przy 64 km/h, co imituje zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. Stosowane jest przy tym przesunięcie wynoszące 40 proc. (auto nie uderza w przeszkodę równomiernie całym przodem).
Kolejną próbą, symulującą zderzenie boczne z innym samochodem, jest uderzenie ruchomą, deformowalną platformą w drzwi auta z prędkością 50 km/h. Z kolei podczas testu słupa, samochód przesuwany jest z prędkością 29 km/h na wąski, metalowy pal, który następnie wbija się pojazd.
W ramach sprawdzania ochrony zapewnianej pieszym biorącym udział w kolizji z pojazdem, auto potrąca manekina z prędkością 40 km/h, a ocenie poddaje się efekt uderzenia zderzaka w podudzie, maski w udo, a także głowy pieszego w maskę czy podszybie auta. W przypadku samochodów mających system unoszenia pokrywy silnika w chwili wykrycia kolizji z pieszym (co ma zamortyzować uderzenie), Euro NCAP przeprowadza testy z użyciem głowy manekina, by wykazać, czy czujniki są w stanie zareagować odpowiednio szybko i dopasować się do wzrostu pieszego.
Jakie auta zatem są najbezpieczniejsze, a które uzyskały notę znacznie poniżej oczekiwań? Wybierając samochody do zestawienia kierowaliśmy się bezpieczeństwem dorosłych pasażerów oraz sumaryczną liczbą przyznanych gwiazdek. Zachowaliśmy podział na segmenty według Euro NCAP.
Najbardziej i najmniej bezpieczne auta według Euro NCAP w latach 2013 - 2015 z podziałem na klasy
KLASA MINI | |||||
Najbardziej bezpieczne auta klasa mini rok 2015 | |||||
Marka i model | Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów | Bezpieczeństwo dzieci | Bezpieczeństwo pieszych | Systemy wspomagające bezpieczeństwo | Liczba gwiazdek |
Honda Jazz | 93% | 85% | 73% | 71% | 5 |
MINI Clubman | 90% | 68% | 68% | 67% | 4 |
Suzuki Vitara | 89% | 85% | 76% | 75% | 5 |
Mazda 2 | 86% | 78% | 84% | 64% | 4 |
Hyundai i20 | 85% | 73% | 79% | 64% | 4 |
Mazda CX-3 | 85% | 79% | 84% | 64% | 4 |
Opel Karl | 74% | 72% | 68% | 64% | 4 |
Najmniej bezpieczne auta klasa mini rok 2015 | |||||
Fiat Panda Cross | 70% | 77% | 50% | 46% | 3 |
Lancia Ypsilon | 44% | 79% | 64% | 38% | 2 |
Najbardziej bezpieczne auta klasa mini rok 2014 | |||||
Ford Tourneo Courier | 84% | 84% | 74% | 56% | 4 |
Smart Fortwo | 82% | 80% | 56% | 56% | 4 |
Skoda Fabia | 81% | 81% | 69% | 69% | 5 |
Peugeot 108 | 80% | 80% | 62% | 56% | 4 |
Citroen C1 | 80% | 80% | 62% | 56% | 4 |
Toyota Aygo | 80% | 80% | 62% | 56% | 4 |
Opel Corsa | 79% | 77% | 71% | 56% | 4 |
Mini Cooper | 79% | 73% | 66% | 56% | 4 |
Hyundai i10 | 79% | 80% | 71% | 56% | 4 |
Smart Fourfour | 78% | 77% | 65% | 56% | 4 |
Renault Twingo | 78% | 81% | 68% | 56% | 4 |
Najmniej bezpieczne auta klasa mini rok 2014 | |||||
MG 3 | 69% | 71% | 59% | 38% | 3 |
Suzuki Celerio | 61% | 74% | 68% | 38% | 3 |
Najbardziej bezpieczne auta klasa mini rok 2013 | |||||
Mitshubisi Space Star | 90% | 71% | 73% | 55% | 4 |
Renault ZOE | 89% | 80% | 66% | 85% | 5 |
Renault Captur | 88% | 79% | 61% | 81% | 5 |
Peugeot 2008 | 88% | 77% | 72% | 70% | 5 |
Opel Adam | 87% | 72% | 65% | 81% | 4 |
Nissan Note | 86% | 82% | 58% | 70% | 4 |
Dacia Sandero | 80% | 79% | 57% | 55% | 4 |
Najmniej bezpieczne auta klasa mini rok 2013 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
AUTA RODZINNE MAŁE | |||||
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2015 | |||||
Infiniti Q30 | 84% | 86% | 91% | 81% | 5 |
Opel Astra | 86% | 84% | 83% | 75% | 5 |
Renault Megane | 88% | 87% | 71% | 71% | 5 |
Honda HRV | 86% | 79% | 72% | 71% | 5 |
Najmniej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2015 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2014 | |||||
Nissan Qashquai | 88% | 83% | 68% | 79% | 5 |
Nissan Pulsar | 84% | 81% | 75% | 68% | 5 |
BMW Serii 2 Active Tourer | 84% | 85% | 60% | 70% | 5 |
Renault Megane | 83% | 78% | 60% | 48% | 4 |
Citroen C4 Cactus | 82% | 79% | 80% | 56% | 3 |
Audi A3 Sportback e-tron | 82% | 78% | 66% | 68% | 5 |
Najmniej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2014 | |||||
Peugeot 301 | 71% | 75% | 54% | 33% | 3 |
Citroen C-Elysee | 71% | 75% | 54% | 33% | 3 |
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2013 | |||||
Qoros 3 sedan | 95% | 87% | 77% | 81% | 5 |
Toyota Corolla | 94% | 82% | 67% | 66% | 5 |
Chevrolet Trax | 94% | 85% | 64% | 81% | 5 |
Ford EcoSport | 93% | 77% | 58% | 55% | 4 |
Mazda 3 | 93% | 86% | 65% | 81% | 5 |
Toyota Auris | 92% | 84% | 68% | 66% | 5 |
Suzuki SX-4 | 92% | 80% | 72% | 81% | 5 |
Peugeot 308 | 92% | 79% | 64% | 81% | 5 |
Mercedes CLA | 91% | 75% | 74% | 81% | 5 |
BMW i3 | 86% | 81% | 57% | 55% | 4 |
Najmniej bezpieczne auta rodzinne małe rok 2013 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
AUTA RODZINNE DUŻE | |||||
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2015 | |||||
Toyota Avensis | 93% | 85% | 78% | 81% | 5 |
Jaguar XE | 92% | 82% | 81% | 82% | 5 |
Audi A4 | 90% | 87% | 75% | 75% | 5 |
Kia Optima | 89% | 86% | 67% | 71% | 5 |
Skoda Superb | 86% | 86% | 61% | 76% | 5 |
Renault Talisman | 86% | 84% | 68% | 76% | 5 |
Najmniej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2015 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2014 | |||||
Mercedes Klasy C | 92% | 84% | 77% | 70% | 5 |
Ford Mondeo | 86% | 82% | 66% | 66% | 5 |
Subaru Outback | 85% | 87% | 70% | 73% | 5 |
Volkswagen Passat | 85% | 87% | 66% | 76% | 5 |
Najmniej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2014 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
Najbardziej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2013 | |||||
Skoda Octavia | 93% | 86% | 66% | 66% | 5 |
Mazda 6 | 92% | 77% | 66% | 81% | 5 |
Lexus | 91% | 85% | 80% | 66% | 5 |
Najmniej bezpieczne auta rodzinne duże rok 2013 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
MINIVANY DUŻE | |||||
Najbardziej bezpieczne minivany duże rok 2015 | |||||
Renault Espace | 82% | 89% | 70% | 80% | 5 |
Ford Galaxy | 87% | 87% | 79% | 71% | 5 |
Ford S-MAX | 87% | 87% | 79% | 71% | 5 |
Najbardziej i najmniej bezpieczne minivany duże rok 2013 i 2014 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
MINIVANY MAŁE | |||||
Najbardziej bezpieczne minivany małe rok 2015 | |||||
Volkswagen Touran | 88% | 89% | 71% | 76% | 5 |
Fiat 500X | 86% | 85% | 74% | 64% | 5 |
Volkswagen Caddy | 84% | 78% | 58% | 68% | 5 |
Najmniej bezpieczne minivany małe rok 2015 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
Najbardziej bezpieczne minivany małe rok 2014 | |||||
Volkswagen Golf Sportsvan | 87% | 85% | 62% | 73% | 5 |
Kia Soul EV | 84% | 82% | 59% | 56% | 4 |
Nissan e-NV200 Evalia | 75% | 80% | 60% | 38% | 3 |
Kia Soul | 75% | 82% | 59% | 56% | 4 |
Najmniej bezpieczne minivany małe rok 2014 | |||||
Dacia Logan MCV | 57% | 75% | 55% | 38% | 3 |
Peugeot Partner | 56% | 74% | 63% | 48% | 3 |
Citroen Berlingo | 56% | 74% | 63% | 48% | 3 |
Najbardziej bezpieczne minivany małe rok 2013 | |||||
Ford Tourneo Connect | 94% | 85% | 62% | 70% | 5 |
Kia Carens | 94% | 76% | 64% | 81% | 5 |
Citroen C4 Picasso | 86% | 88% | 68% | 81% | 5 |
Najmniej bezpieczne minivany małe rok 2013 | |||||
Mercedes Citan | 74% | 69% | 56% | 33% | 3 |
Nisan Evalia | 68% | 81% | 67% | 55% | 3 |
VANY | |||||
Najbardziej bezpieczne vany rok 2015 | |||||
Citroen Spacetourer | 81% | 91% | 64% | 78% | 4 |
Paugeot Traveller | 81% | 91% | 64% | 78% | 5 |
Toyota Proace | 81% | 91% | 64% | 78% | 5 |
Najmniej bezpieczne vany rok 2015 | |||||
Opel Vivaro | 52% | 91% | 53% | 57% | 3 |
Renault Traffic | 52% | 91% | 53% | 57% | 3 |
Najbardziej bezpieczne vany rok 2014 | |||||
Mercedes Klasy V | 93% | 87% | 67% | 85% | 5 |
Najmniej bezpieczne vany rok 2014 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
Najbardziej bezpieczne vany rok 2013 | |||||
Volkswagen T5 | 79% | 74% | 32% | 57% | 4 |
Najmniej bezpieczne vany rok 2013 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
MAŁE SUVY | |||||
Najbardziej bezpieczne małe SUV-y rok 2015 | |||||
Mercedes-Benz GLC | 95% | 89% | 82% | 71% | 5 |
BMX X1 | 90% | 87% | 74% | 77% | 5 |
Kia Sprtage | 90% | 83% | 66% | 71% | 5 |
Renault Kadjar | 89% | 81% | 74% | 71% | 5 |
Hyundai Tucson | 86% | 85% | 71% | 71% | 5 |
Najmniej bezpieczne małe SUV-y rok 2015 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
Najbardziej bezpieczne małe SUV-y rok 2014 | |||||
Mercedes GLA | 96% | 88% | 67% | 70% | 5 |
Land Rover Discovery Sport | 93% | 83% | 69% | 82% | 5 |
Porsche Macan | 88% | 87% | 60% | 66% | 5 |
Jeep Renegade | 87% | 85% | 65% | 74% | 5 |
Nissan X-Trail | 86% | 83% | 75% | 75% | 5 |
Lexus NX | 88% | 82% | 69% | 71% | 5 |
Najmniej bezpieczne małe SUV-y rok 2014 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
Najbardziej bezpieczne małe SUV-y rok 2013 | |||||
Honda CR-V | 93% | 74% | 68% | 66% | 5 |
Jeep Cherokee | 92% | 79% | 67% | 74% | 5 |
Toyota RAV 4 | 89% | 82% | 66% | 68% | 5 |
Mitsubishi Outlander PHEV | 88% | 89% | 64% | 81% | 5 |
Najmniej bezpieczne małe SUV-y rok 2013 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
DUŻE SUVY | |||||
Najbardziej bezpieczne duże SUV-y rok 2015 | |||||
Volvo XC90 | 97% | 87% | 72% | 100% | 5 |
Audi Q7 | 94% | 88% | 70% | 76% | 5 |
Lexus RX | 91% | 82% | 79% | 77% | 5 |
Najmniej bezpieczne duże SUV-y rok 2015 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
Najbardziej bezpieczne duże SUV-y rok 2014 | |||||
Kia Sorento | 90% | 83% | 67% | 71% | 5 |
Najmniej bezpieczne duże SUV-y rok 2014 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
Najbardziej i najmniej bezpieczne duże SUV-y rok 2013 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
PICKUP | |||||
Najbardziej bezpieczne pickupy rok 2015 | |||||
Nissan Navara | 79% | 78% | 78% | 68% | 4 |
Mitsubishi L200 | 81% | 84% | 76% | 64% | 4 |
Najmniej bezpieczne pickupy rok 2015 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
Najmniej i najbardziej bezpieczne pickupy rok 2014 i 2013 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
ROADSTER | |||||
Najbardziej bezpieczne roadstery rok 2015 | |||||
Mazda MX-5 | 84% | 80% | 93% | 64% | 4 |
Audi TT | 81% | 68% | 82% | 64% | 4 |
Najmniej bezpieczne roadstery rok 2015 | |||||
BMW Z4 | 69% | 61% | 91% | 46% | 3 |
Najmniej i najbardziej bezpieczne roadstery rok 2014 i 2013 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
LUKSUSOWE | |||||
Najbardziej bezpieczne auta luksusowe rok 2015 | |||||
Jaguar XF | 92% | 84% | 80% | 83% | 5 |
Najmniej bezpieczne auta luksusowe 2015 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
Najbardziej bezpieczne auta luksusowe rok 2014 | |||||
Tesla Model S | 82% | 77% | 66% | 71% | 5 |
Najmniej bezpieczne auta luksusowe rok 2014 | |||||
Brak aut w zestawieniu | |||||
Najbardziej bezpieczne auta luksusowe rok 2013 | |||||
Maserati Ghibli | 95% | 79% | 74% | 81% | 5 |
Infiniti Q50 | 86% | 85% | 67% | 81% | 5 |
Najmniej bezpieczne auta luksusowe rok 2013 | |||||
Brak aut w zestawieniu |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?