Ten kryzys na rynku mleka jest najpoważniejszy od lat

RedakcjaZaktualizowano 
Sytuacja wielu gospodarstw nastawionych na produkcję mleka jest dziś tragiczna - mówi Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka
Sytuacja wielu gospodarstw nastawionych na produkcję mleka jest dziś tragiczna - mówi Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka Fot. Polska Izba Mleka
Rozmowa z Agnieszką Maliszewską, dyrektorem Polskiej Izby Mleka Czy sytuacja na rynku mleka stwarza zagrożenie utraty płynności finansowej dla gospodarstw rolnych nastawionych na produkcję mleka? Na ile poważny jest już ten problem?

– Myślę, że mamy najpoważniejszy kryzys na rynku mleka od wielu lat. Rzeczywiście sytuacja wielu gospodarstw nastawionych na produkcję mleka jest dziś tragiczna. Dotyczy to zarówno tych dużych producentów mleka jak i mniejszych. Zapewne ogromne problemy mają dziś ci rolnicy, którzy w ostatnim czasie dużo zainwestowali w swoje gospodarstwa z myślą o zwiększaniu produkcji po zakończeniu systemu kwotowania. Tymczasem kryzys wywołany rosyjskim embargiem i pogłębiony nadprodukcją w skali całej Unii Europejskiej, spowodował gwałtowne załamanie rynku, w tym cen za skupowane mleko.

Dziś ogromna rzesza rolników stoi przed dylematem – produkować, czy zmieniać profil gospodarstwa? I być może dla części z nich, przy odpowiednich mechanizmach, będzie to dobre, a nawet jedyne rozwiązanie.

 

 Czy widać również pogorszenie kondycji finansowej spółdzielni mleczarskich?

 – Trzeba pamiętać, że właścicielami spółdzielni mleczarskich są rolnicy, producenci mleka. Jest to silna zależność. Pogorszenie kondycji finansowej i trudności ze zbytem produktów, m.in na skutek wspominanego embarga, przekłada się na mniejszą cenę płaconą rolnikom za mleko. Zatem ta sytuacja dotyczy w takim samym stopniu spółdzielni jak i rolników. 

Polska Izba Mleka wystosowała do ministra rolnictwa pismo z propozycjami działań mogących wesprzeć producentów mleka oraz zakłady je przetwarzające. Znajduje się tam aż 9 pozycji. Które uważa pani za najważniejsze z punktu widzenia gospodarstw, a które z punktu widzenia przetwórców?

– Naszym zdaniem każda z nich jest ważna i  wymaga poważnego rozważenia. Na nasz wniosek, po wystosowaniu tego pisma, minister Krzysztof Jurgiel zwołał spotkanie organizacji branży mleczarskiej, które wspólnie z MRiRW oraz ARR dyskutowały nad tymi propozycjami. Czekamy teraz na opinie prawne w tym zakresie i mam nadzieję, że lada moment rozpocznie się procedowanie nad tymi propozycjami – zarówno na poziomie UE jak i krajowym.

 W piśmie tym poruszony zostaje także problem współpracy mleczarni z sieciami handlowymi. Spółdzielnie skarżą się na to od lat. Z czym jest obecnie największy problem? Czy jest jakiś sposób mogący doprowadzić do zmiany obecnej sytuacji?

– Relacja sieci handlowe – dostawcy przez cały czas stanowi poważny problem. Zarówno dla przetwórców jak i rolników – producentów. W tym tygodniu ministerstwo rolnictwa przekazało do konsultacji projekt ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi konkurencyjnej w obrocie artykułami rolno- spożywczymi. W najbliższy piątek do prac w resorcie powraca zespół, którym miałam przyjemność kierować przez ostatnie miesiące. Zespół będzie opiniował ten dokument, by jak najszybciej wyeliminować nieuczciwe zachowania względem dostawców.

Czy spółdzielnie mleczarskie w innych krajach maja podobne problemy?

– Tak, dziś kryzys dotyczy całej Europy. Trzeba mieć jednak na uwadze, że w Polsce spółdzielczość mleczarska jest nadal bardzo rozproszona. Mamy bardzo dużo spółdzielni, w innych krajach sytuacja jest lepsza, spółdzielczość mleczarska jest bardziej skonsolidowana. Myślę, że ten proces konsolidacji polskich zakładów mleczarskich, powinien postępować, by umacniać pozycję naszych polskich firm na arenie europejskiej i międzynarodowej.

W czym mogłoby pomóc mleczarniom obowiązkowe znakowanie miejscem pochodzenia surowca i miejsca produkcji? Czy jest jakiś pomysł na to, by przekonać Polaków, by sięgali po polskie produkty?

–Tak, to także pomoc i wskazówka dla konsumentów, którzy często nie wiedzą, gdzie i z jakiego mleka dany produkt powstał. Dotyczy to głównie marek sieciowych. Powinniśmy kształtować patriotyzm konsumencki i uczyć Polaków, że warto kupować polskie produkty mleczarskie, ponieważ ich jakość jest doskonała, a pieniądze wydane na polski produkt trafią do naszych rolników. 

Rozmawiała Barbara Kociakowska

 

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Materiał oryginalny: Ten kryzys na rynku mleka jest najpoważniejszy od lat - Gazeta Współczesna

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3