MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Sprzedaż telewizorów w Polsce mocno w dół. Nowy trend na rynku? „Producenci muszą się dostosowywać do zmieniających się realiów"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
W najbliższych miesiącach akcje promocyjne mogą jeszcze mocniej zyskać na popularności.
W najbliższych miesiącach akcje promocyjne mogą jeszcze mocniej zyskać na popularności. 123RF
Ostatni kwartał zeszłego roku przyniósł w Polsce wyraźny, blisko 20 proc. spadek sprzedaży telewizorów w relacji rok do roku – wynika z danych firmy GfK. Z drugiej strony, istotnym wydarzeniem ubiegłego roku było w Polsce przejście na nowy standard telewizji naziemnej, co poprawiło sprzedaż sprzedaż telewizorów. Jednak w całym 2022 roku spadła zarówna liczba sprzedanych odbiorników jak i wartość sprzedaży.

Spis treści

Jakie telewizory kupujemy?

Z danych zgromadzonych przez GfK wynika, że polscy konsumenci najchętniej kupują telewizory o przekątnej ekranu w rozmiarze 65", 43", 55" i 50". Skupiają się zatem przede wszystkim na dużych i średnich modelach, rzadziej sięgając po małe egzemplarze (poniżej 40") i bardzo duże telewizory (powyżej 65"). Jednak na popularności stale zyskują również produkty zaawansowane technologicznie.

– 10 najpopularniejszych modeli na polskim rynku to odbiorniki o rozdzielczość 4k, zbudowane w technologii LCD, z możliwością łączenia się z Wi-Fi. Świadomy konsument wybiera zatem sprzęt nowoczesny technologicznie, SMART, pozwalający na korzystanie z wielu innowacyjnych opcji – mówi Wiesław Peché, Senior Consultant Market Intelligence w GfK, cytowany w komunikacie.

To decyduje o wyborze konkretnego odbiornika

Pomimo, że w całym 2022 roku średnie ceny telewizorów spadły o -1,7 proc. w porównaniu z rokiem 2021, a w ostatnim kwartale ub.r. o -2,2 proc. rdr., wielu konsumentów wciąż przekłada decyzję o zakupie nowych odbiorników i czeka na akcje promocyjne.

Badanie GfK wskazuje na skokowy wzrost sprzedaży w okresie najpopularniejszej akcji wyprzedażowej roku, czyli w czasie tzw. „black week”. Jednocześnie podkreślono, że "nie ma to znaczącego przełożenia na całoroczne wyniki branży, jednoznacznie pokazuje zachodzące w niej trendy".

– 47 tydzień roku, na który przypadał właśnie „black week” okazał się absolutnie najlepszy w całym roku. Sprzedaż 10 najpopularniejszych modeli analizowanych przez GfK wzrosła w tym okresie aż o 76 proc. – zaznacza ekspert.

Z kolei TV Vison Polska zwraca uwagę na przejście na nowy standard telewizji naziemnej, co przyczyniło się do wzrostu sprzedaży telewizorów, szczególnie tych o małych przekątnych, z tzw. segmentu entry. Ponadto w roku 2022, pierwszy raz w historii w ostatnim kwartale, miało miejsce ważne wydarzenie sportowe - piłkarskie mistrzostwa świata. – Przed tak dużym wydarzeniem sportowym zawsze widoczny jest wzrost sprzedaży telewizorów. Tak było i tym razem – wskazują eksperci.

Zmiana oczekiwań konsumentów

Zdaniem przedstawicieli branży, oczekiwania użytkowników ewoluują - oczekują oni coraz większych ekranów i zaawansowanych technologii. Chcą mieć możliwość przesyłania filmów bezpośrednio z telefonu do telewizora czy strumieniowego przesyłania obrazów - np. z kamery bezpieczeństwa. Następuje także szybki rozwój asystentów mowy.

– Telewizor w gospodarstwie domowym staje się coraz bardziej centralnym węzłem. Warto też zwrócić uwagę na jeszcze jeden trend. Telewizor zaczyna pełnić funkcję dekoracyjną, kiedy nie jest włączony - klienci coraz częściej nie chcą już mieć czarnego ekranu na ścianie – wskazuje Tomasz Miśkiewicz, Dyrektor Marketingu w TP Vision Polska.

Nowe telewizory droższe

W najbliższych miesiącach akcje promocyjne mogą jeszcze mocniej zyskać na popularności. Według GfK początek 2023 roku pokazał bowiem nieznaczny wzrost średniej ceny telewizorów. – Jest zbyt wcześnie by mówić o pojawiającym się trendzie. Wzrost średniej ceny może wynikać bowiem ze struktury sprzedaży modeli o różnej wielkości ekranów lub na przykład ograniczonej dostępności tańszych modeli. Dla branży z pewnością nadchodzą jednak wymagające miesiące, w których producenci i sieci będą musieli na bieżąco dostosowywać swoje strategie do szybko zmieniających się realiów rynkowych – podkreśla ekspert, cytowany w komunikacie.

Potwierdzają to eksperci TV Vison Polska, ich zdaniem trudna sytuacja gospodarcza, inflacja – to dziś największe wyzwania, z którymi mierzy się wiele branż. Rosnące ceny, a co za tym idzie – mniej zasobne portfele klientów, mogą zniechęcać do zakupów, zwłaszcza towarów niebędących dobrami pierwszej potrzeby.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Sprzedaż telewizorów w Polsce mocno w dół. Nowy trend na rynku? „Producenci muszą się dostosowywać do zmieniających się realiów" - Strefa Biznesu

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki