Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprężona moc

Jarosław Sender
Jeżeli do cylindra silnika wtłoczymy powietrze pod ciśnieniem, spalanie paliwa będzie skuteczniejsze - tak rozumowali twórcy turbosprężarki. Okazało się, że mieli rację. Co więcej - użycie tego systemu wcale nie oznacza o wiele większego zużycia paliwa. Dlatego samochody z doładowanymi silnikami są bardziej ekonomiczne.

By się nie zepsuła...

- Współczesne turbiny są bardzo zaawansowane technologicznie, rzadko się psują, choć trzeba pamiętać o kilku zasadach - mówi Michał Toczydłowski, specjalista d/s serwisu firmy Mega. - Niewłaściwe traktowanie samochodu z doładowanym silnikiem może skrócić żywot turbosprężarki. Jej wirnik obraca się z ogromną prędkością (nawet do 300 tysięcy obrotów na minutę), dlatego musi być ciągle smarowana. Z tego powodu nie można zbyt szybko wyłączać silnika po długiej trasie - jeżeli natychmiast po zatrzymaniu przekręcimy kluczyk, to rozgrzana turbina powoli będzie wytracać obroty, ale przez ten czas nie będzie smarowana, co może ją uszkodzić. Po dłuższej wycieczce, poczekajmy zatem około 20 sekund, zanim wyłączymy silnik.

Chłodniej, czyli lepiej

Coraz więcej aut z doładowaniem jest wyposażonych także w intercooler, czyli chłodnicę, która dba o to, by powietrze, które dociera do silnika nie było zbyt rozgrzane. Zimne powietrze zawiera więcej tlenu, a co za tym idzie - spalanie benzyny jest skuteczniejsze.
Doładowanie ma także wady - takie silniki są droższe, bardziej skomplikowane i muszą mieć wzmocnioną konstrukcję w porównaniu do jednostek wolnossących. n (mf)

Pojemny, jak minivan

Elastyczny system foteli, możliwość przewozu nawet siedmiu osób i oszczędne spalanie benzyny - to główne zalety Opla Zafiry.
To, czego nie mogło tutaj zabraknąć, to oczywiście przestrzeń - tej jest dużo, zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Minivan to samochód dla dużej rodziny, albo osób, dla których żaden bagażnik nie jest za duży. Podstawowa przestrzeń na bagaże (za trzecim rzędem siedzeń) ma pojemność 140 litrów. Dzięki systemowi Flex7 siedzenia te można schować w podłodze, dzięki czemu zyskuje się dodatkową przestrzeń - w sumie do dyspozycji dostajemy 645 litrów. Po złożeniu kanapy bagażnik powiększa się do 1070 litrów.
Wygląd Zafiry jest estetyczny, choć na pewno trudno mówić tu o powalającym wrażeniu - to raczej stonowany jednobryłowiec, bez szaleństw w stylistyce. W środku to typowy Opel, z dobrej jakości wykończeniem prostej i przejrzyście rozplanowanej deski rozdzielczej. Samochód jest dostępny z szeroką gamą jednostek napędowych - benzynowych i diesli o pojemnościach od 1,6 do 2,2 litra.
Samochód jest żwawy i ekonomiczny - przeciętne zużycie paliwa to nieco ponad 6 litrów na sto kilometrów. Niektórym może przeszkadzać nieco sztywne zawieszenie, typowe dla całej nowej gamy opli. n (mf)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki