Koleje Mazowieckie kupią 22 nowe pociągi. Taką decyzję podjęli radni województwa mazowieckiego. 16 składów dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i 6 elektryczno-akumulatorowych pojazdów zasili park taborowy spółki. Ponadto w ramach umowy pociągi będą serwisowane.
Obecnie spółka posiada 320 pojazdów, z czego ponad połowa to pojazdy zmodernizowane w różnym zakresie. A to nie koniec inwestycji taborowych. Jak zaznacza marszałek Adam Struzik, ten zakup wzmocni flotę Kolei Mazowieckich.
Nowe pojazdy będą ekologiczne i energooszczędne, pozwolą na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu. Dwuczłonowe ezt będą obsługiwać połączenia m.in. do Radomia, Warszawy, Warki czy Dęblina. Z kolei pojazdy elektryczno-akumulatorowe pojadą do Tłuszcza, Ostrołęki, Chorzel, Płocka i Nasielska.
Jak zauważa wicemarszałek Wiesław Raboszuk spółka Koleje Mazowieckie od lat modernizuje swoje składy i kupuje nowe, dodatkowe pojazdy.
– Pomagają w tym zarówno środki z budżetu województwa, jak i z Unii Europejskiej. Za chwilę ruszy przetarg na 28 nowych pojazdów. To kolejne duże zamówienie w ciągu ostatnich kilku lat. Nowe składy pojawią się na tzw. liniach radomskich oraz będą obsługiwać połączenia planowane do realizacji w ramach projektów Kolej+, czyli Sokołów Podlaski – Siedlce, Małkinia – Ostrów Mazowiecka, Kozienice – Dobieszyn.
– W 2005 r., z chwilą rozpoczęcia działalności przewozowej, Koleje Mazowieckie dysponowały 184 sztukami wysłużonych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57, które były dzierżawione, w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa, od „PKP Przewozy Regionalne” sp. z o.o. – mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich. – Przez ten czas sukcesywnie inwestowaliśmy zarówno w modernizację starszych pojazdów, jak i w zakup tych nowoczesnych. Było to możliwe dzięki środkom z Unii Europejskiej, a także wsparciu finansowemu z budżetu województwa mazowieckiego. Obecnie jesteśmy jednym
z najnowocześniejszych przewoźników regionalnych w kraju. Cieszę się, że już w niedalekiej perspektywie na mazowieckie tory wyjadą kolejne nowoczesne pociągi.
Pojazdy mają być klimatyzowane, wyposażone m.in. w bezprzewodowy dostęp do internetu. Będą posiadać wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym i interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej. W ezt znajdą się też systemy audiowizualne ułatwiające korzystanie z transportu osobom niedosłyszącym i słabowidzącym.
Samorząd województwa mazowieckiego nie wyklucza ubiegania się o środki w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).
W minionym roku, pierwszym po zniesieniu obostrzeń pandemicznych, z usług przewozowych Kolei Mazowieckich skorzystało ponad 59 mln pasażerów, czyli o 12 mln więcej niż w 2021 r.
– Liczba osób wybierających Koleje Mazowieckie stanowi ponad 17% z 342,2 mln pasażerów podróżujących transportem kolejowym w 2022 r. Ten wynik pozwolił przewoźnikowi zająć drugie miejsce pod względem udziałów w rynku pasażerskich przewoźników kolejowych – podkreśla członek zarządu Kolei Mazowieckich Dariusz Grajda.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?