Podatkowy Polski Ład nie sprzyja leasingowi samochodów. Co powinien zrobić przedsiębiorca by ominąć niekorzystne przepisy - radzi ekspert

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Samochód jest tu tylko przykładem, gdyż omawiane zapisy obejmują całe mienie ruchome[/b] bez rozróżnienia np. ze względu na jego wartość. Te same przepisy obejmą w równym stopniu również np. firmowe  telefony i laptopy, jak i przemysłowe maszyny produkcyjne.
Samochód jest tu tylko przykładem, gdyż omawiane zapisy obejmują całe mienie ruchome[/b] bez rozróżnienia np. ze względu na jego wartość. Te same przepisy obejmą w równym stopniu również np. firmowe telefony i laptopy, jak i przemysłowe maszyny produkcyjne. Agnieszka Bielecka / Polska Press
Udostępnij:
Podatkowy Polski Ład zmienił na niekorzyść podatników przepisy dotyczące leasingu samochodów i innych rzeczy. Przedsiębiorcy szukają teraz sposobów - alternatywnych rozwiązań, które byłyby finansowo neutralne wobec tych zmian. Czy zamiast leasingu operacyjnego korzystniejsze może być - przynajmniej w przypadku samochodów osobowych - dzierżawa lub najem długoterminowy? Analizy pod kątem podatkowym tych narzędzi finansowych dokonują eksperci.

Polski Ład jest największą zmianą prawa podatkowego po 1989 roku. Jednym z wielu obszarów objętych reformą jest niezwykle popularny wśród przedsiębiorców w Polsce leasing. Co się zmieniło i jak może to wpłynąć na budżety i decyzje inwestycyjne firm?

Na czym polega leasing?

Na początek warto wyjaśnić, czym w ogóle jest leasing. Jest to rodzaj umowy między finansującym, czyli leasingodawcą, a korzystającym, czyli leasingobiorcą. Polega on na odpłatnym przekazaniu przez leasingodawcę określonego przedmiotu do użytkowania drugiej stronie umowy przez określony czas.

Na rynku funkcjonują dwa rodzaje leasingów - operacyjny i finansowy.

Leasing operacyjny to transakcja, w której przedmiot leasingu wykazywany jest jako środek trwały leasingodawcy, który dokonuje odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej przedmiotu leasingu. Leasingobiorca używa przedmiotu i opłaca raty leasingowe.

Leasing finansowy to sytuacja, w której przedmiot leasingu, mimo iż faktycznie należy do leasingodawcy, jest traktowany jako środek trwały leasingobiorcy, któremu przysługuje prawo naliczania odpisów amortyzacyjnych. Kolejna istotna różnica pomiędzy dwoma funkcjonującymi typami leasingu dotyczy kwestii przeniesienia prawa własności do przedmiotu umowy. W pierwszym przypadku prawo własności, co do zasady, nie jest przenoszone na leasingobiorcę po zakończeniu umowy, podczas gdy w przypadku leasingu finansowego korzystający nabywa własność przedmiotu po cenie znacznie niższej od wartości rynkowej

- Bardzo ważną różnicą pomiędzy dwoma rodzajami leasingu jest kwestia rozliczania podatku VAT – mówi Dominika Sobiepańska, Doradca Zarządu Grupy Wesub. - Na gruncie ustawy o podatku VAT umowa leasingu operacyjnego jest traktowana jako świadczenie usług, co w konsekwencji powoduje, że obowiązek podatkowy po stronie finansującego powstaje z chwilą otrzymania części bądź całości zapłaty, nie później niż z chwilą upływu terminu płatności raty leasingowej, a więc VAT doliczany jest od każdej raty osobno. Natomiast leasing finansowy kwalifikowany jest jako dostawą towarów, co powoduje, że obowiązek podatkowy po stronie finansującego powstaje w dacie wydania przedmiotu umowy, a VAT naliczany jest od całkowitej wartości opłat wynikających z umowy jednorazowo, według stawki właściwej dla przedmiotu umowy.

Leasing operacyjny: podobny do zakupu ratalnego

Przed zmianą przepisów wielu przedsiębiorców chętnie korzystało z leasingu operacyjnego do finansowania zakupu środków trwałych, szczególnie tych o większej wartości takich jak np. samochód.

- Do końca ubiegłego roku, w polskiej rzeczywistości typowy leasing przypominał zakup przedmiotu na raty – opowiada Robert Mikulski Partner zarządzający w w Brillaw Kancelaria Radców Prawnych Mikulski & Partnerzy. - Zawierał on większą bądź mniejszą pierwszą wpłatę i kończył się taką samą ratą (opłatą końcową). Kolejne opłaty na rzecz leasingodawcy mogły być wpisywane w koszty, ale podlegały historycznie różnym restrykcjom i ograniczeniom, takim jak w przypadku wykorzystywania aut osobowych także do celów prywatnych.

Stałą praktyką rynkową wśród przedsiębiorców było leasingowanie pojazdu przez kilka lat. Dawało to korzyści finansowe w postaci możliwości ujęcia rat leasingowych i wydatków związanych z eksploatacją samochodów w charakterze kosztów prowadzenia działalności. Możliwe było również odliczenie podatku VAT od rat. Na koniec okresu umowy leasingowej dochodziło do tzw. wykupu prywatnego i sprzedaży auta bez obciążeń podatkowych po okresie minimum 6 miesięcy.

Polski Ład wprowadził w tym aspekcie znaczące zmiany, które powodują, że tego typu praktyki będą niemożliwe przy leasingu operacyjnym.

Jak Polski Ład zmienił leasing: kiedy możliwa jest sprzedaż bez podatku

Od 1 stycznia 2022, do przychodów ze sprzedaży zaliczane są również przychody uzyskane ze sprzedaży składników majątku przedsiębiorstwa. Należy rozumieć przez to wszelkie rzeczy tzw. ruchome, czyli np. właśnie samochód, które wykorzystywano na potrzeby związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, na podstawie leasingu operacyjnego. Zmiany te obejmą również przedmioty które zostały wycofane z działalności gospodarczej w okresie do 6 lat przed zbyciem.

Jak Polski Ład zmienił leasing: wyższy VAT przy wykupie

W praktyce oznacza to, że podatnik decydujący się na sprzedaż na przykład wykupionego auta szybciej niż po upływie 6 lat, będzie musiał zapłacić nie tylko podatek dochodowy ze sprzedaży w ramach działalności, ale także naliczoną od tego przychodu składkę zdrowotną.

Należy podkreślić, że samochód jest tu tylko przykładem, gdyż omawiane zapisy obejmują całe mienie ruchome bez rozróżnienia np. ze względu na jego wartość. Te same przepisy obejmą w równym stopniu również np. firmowe telefony i laptopy, jak i przemysłowe maszyny produkcyjne.

Ważną zmianą, która pojawiła się w przepisach, jest również fakt, że podatek VAT od wykupu będzie obliczany na podstawie wartości rynkowej auta, a nie wysokości ostatniej raty leasingowej. – mówi Robert Mikulski Brillaw Kancelaria Radców Prawnych Mikulski & Partnerzy. – W efekcie koszt takiej operacji po stronie wykupującego znacznie wzrośnie.

Polski Ład: alternatywy dla leasingu operacyjnego

Jak przy każdej zmianie przepisów najczęściej pojawiającym się pytaniem jest – jak można się do nich dostosować, aby nie stracić finansowo?

- Przede wszystkim przedsiębiorcy będą musieli sobie odpowiedzieć na pytanie, czy leasing dalej pozostanie dla nich opłacalny. – opisuje sytuację Robert Mikulski, który doradza też Zarządowi Grupy WeSub. - To pytanie ma szczególne znaczenie w przypadku przedsiębiorców, którzy traktowali leasing operacyjny jako zakup na raty z możliwością wykupu prywatnego i możliwością dalszego użytkowania czy sprzedaży.

Zmiana dotyka szczególnie małe i średnie firmy posiadające własne floty samochodów. Po zakończonym okresie leasingu operacyjnego zostaną one pozostawione w obliczu konieczności utrzymania starej floty, bądź poniesienia dużych kosztów związanych z podatkiem od jej sprzedaży. Może się okazać, że wykup straci sens i korzystniejsze będzie korzystanie z rozwiązań, które pozwolą korzystać z niezbędnych aktywów, bez konieczności wiązania się umową leasingu, np. poprzez ich subskrypcję.
Wyższość rozwiązania subskrypcyjnego nad leasingiem pokazują liczby.

Trzymając się przykładu samochodu, przy następujących parametrach:

  • Wartości samochodu 76 600 złotych
  • Użytkowanie mieszane (prywatne + firmowe)
  • Wkładzie własny na poziomie 7000 złotych netto
  • Wykup za 8000 złotych netto
  • Sprzedaż po 6 miesiącach na podstawie ceny z bazy Eurotax

Koszt rzeczywisty leasingu auta w wyniku Polskiego Ładu wyniesie 47 216 złotych, uwzględniając wszystkie podatki. Koszt subskrypcji tego samego auta, na ten sam okres i użytkowanie to 40 396 złotych. Oznacza to, że 17% więcej niż wynosiłby koszt subskrypcji tego samego auta.

Jak pokazuje powyższa analiza, nie ma znaczenia czy będziemy mówili o tańszych modelach, czy samochodach z segmentu premium. Różnica rzeczywistych kosztów pomiędzy 3-letnim użytkowaniem auta w ramach subskrypcji a wzięciem auta w leasing operacyjny i następnie sprzedaż po mniej niż 6 latach będzie oscylowała w okolicy 20% na korzyść subskrypcji. Leasing będzie nadal dobrą opcją dla firm bardzo aktywnie użytkujących pojazdy ze względu na brak maksymalnego rocznego przebiegu leasingowanego samochodu, podczas gdy subskrypcje taki limit zazwyczaj narzucają. W zdecydowanej większości innych przypadków bardziej opłacalnym rozwiązaniem będzie subskrypcja.

Subskrypcja zamiast leasingu: co trzeba wiedzieć

Subskrypcja, inaczej nazywana jest wynajmem długoterminowym lub dzierżawą.
Umowa subskrypcji jest zbliżona do umowy dzierżawy i polega na oddaniu przedmiotu w użytkowanie w zamian za miesięczną opłatę czynszu, który zawiera w sobie zazwyczaj ubezpieczenie i opłatę serwisową – tłumaczy Robert Mikulski. - Opłata oparta jest na możliwości użytkowania przedmiotu, a nie na konieczności spłaty jego pełnej wartości początkowej, dzięki czemu jest ona znacznie niższa niż w przypadku leasingu. Do najczęściej oferowanych usług dodatkowych w ramach umowy najmu zaliczyć należy: ubezpieczenie, okresowe przeglądy, naprawy, a w przypadku samochodów także rejestrację, wymianę ogumienia czy udostępnianie kart paliwowych.

Można zapytać a co po zakończeniu okresu trwania umowy? Użytkujący zwraca środek trwały instytucji finansującej i… tyle! Wynajem długoterminowy jest dobrym rozwiązaniem dla tych przedsiębiorców, którzy oczekują przewidywalności, komfortu i wygody.

Od strony podatku VAT i amortyzacji, subskrypcja i leasing operacyjny wyglądają bardzo podobnie.

Na gruncie podatku VAT, subskrypcja jest traktowana jako świadczenie usług

Podatek VAT, w wysokości 23%, jest doliczany do każdej raty – mówi Dominika Sobiepańska Doradca Zarządu w Grupie WeSub. – Jeżeli przedmiotem najmu są samochody osobowe, prawo korzystającego do odliczenia podatku VAT zależne jest od sposobu korzystania z pojazdu. Z punktu widzenia zaś ustawy o podatku dochodowym, przedmiot wynajmu pozostaje własnością firmy oddającej go w subskrypcję, co oznacza, że jest on wykazywany w jej środkach trwałych i amortyzowany.
Bez cienia wątpliwości Polski Ład zmienił balans między poszczególnymi rodzajami finansowania.

Z tego względu, przed podjęciem decyzji o formie finansowania, warto dokładnie skalkulować wszystkie koszty samodzielnie, by wybrać najlepsze rozwiązanie dla indywidualnej sytuacji.

Warto przy tym skorzystać z doradztwa ekspertów, którzy pomogą dobrać rozwiązania idealne dla danego przedsiębiorstwa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Podatkowy Polski Ład nie sprzyja leasingowi samochodów. Co powinien zrobić przedsiębiorca by ominąć niekorzystne przepisy - radzi ekspert - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Tygodnik Ostrołęcki
Dodaj ogłoszenie