E-recepty obowiązkowe od stycznia 2020. Koniec z receptami jakie znamy? Od stycznia wchodzą obowiązkowe e-recepty. Zobacz, co się zmieni

Aleksandra Zdanowicz
Aleksandra Zdanowicz
Fot. Mariusz Kapala/Gazeta Lubuska
E-recepty. Od 8 stycznia 2020 roku lekarz będzie miał obowiązek wystawić receptę elektroniczną. Ma to ułatwić pracę farmaceutom i wyeliminować problem nieczytelnych i fałszywych recept. Jak skorzystać z e-recepty?

Od 8 stycznia 2020 roku lekarz ma obowiązek wystawić receptę elektroniczną, która stanowi cyfrową wersję dotychczasowej papierowej recepty. Ma ona zaoszczędzić czas lekarzom i ułatwić proces realizacji recept farmaceutom. To, podobnie jak e-zwolnienia i e-skierowania, część większego programu cyfryzacji.

Jak działa elektroniczna recepta?

Elektroniczna recepta wystawiana jest przez lekarza, który korzystając z rejestru leków wprowadza do systemu informatycznego odpowiednie dla pacjenta medykamenty. Chorzy otrzymają jedynie kod dostępu z numerem PESEL, który jest niezbędny do odbioru leków z apteki. Odczytanie kodu przez farmaceutę w aptece umożliwi pobranie recepty elektronicznej i wydanie leków pacjentowi.

Pacjent otrzyma informację o e-recepcie w postaci:

  • SMS-a z 4-cyfrowym kodem dostępu, lub/i
  • e-maila z załączoną w PDF-ie informacją o e-recepcie, albo
  • wydruku informacyjnego.

E-recepty. SMS, e-mail lub wydruk

Bezpłatny SMS oraz e-mail są wysyłane z systemu e-zdrowie tylko wtedy, gdy pacjent zalogował się na Internetowe Konto Pacjenta w serwisie pacjent.gov.pl i uzupełnił w zakładce „Moje konto” nr telefonu lub/i adres poczty elektronicznej.

Jeśli pacjent nie korzysta z Internetowego Konta Pacjenta (IKP) lekarz przekazuje mu wydruk informacyjny. Wydruk informacyjny jest też przekazywany zawsze na żądanie pacjenta, nawet jeśli ma on aktywowane IKP.

Podczas wizyty domowej, czyli w przypadku udzielania świadczenia zdrowotnego w miejscu wezwania albo w przypadku świadczenia udzielanego telemedycznie, jeśli lekarz nie ma możliwości wydania wydruku, a pacjent nie ma aktywnego IKP, należy wydać informację o e-recepcie w innej uzgodnionej postaci (np. odręczny dokument, e-mail) zawierającej co najmniej klucz lub kod dostępu do e-recepty oraz nazwę produktu leczniczego (art. 96b ust. 2 pkt 3 ustawy prawo farmaceutyczne).

W przypadku, gdy pacjent ma aktywne IKP, a podczas wizyty w gabinecie występują jedynie problemy z drukarką – należy wystawić e-receptę. Pacjent otrzyma wówczas SMS lub/i e-mail (w zależności od tego, jaki rodzaj powiadomień ustawił na swoim IKP), który umożliwi mu realizację e-recepty. Dodatkowo pacjent może w dowolnym momencie zalogować się na IKP i sprawdzić jak przyjmować lek.

W sytuacjach awaryjnych np. w przypadku niedostępności systemu informatycznego lekarz może wystawić tradycyjną receptę w postaci papierowej.

Zobacz inne materiały

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie