Spis treści
Posiedzenie okrągłego stołu
Okrągły stół trwał ponad dwie godziny. Młodzież zadawała pytania i wnioskowała o zmiany w metodach nauczania, w tym o zwiększenie liczby zajęć praktycznych, również poza szkołą. Dyskutowano o nauczycielach i ich przygotowaniu do prowadzenia lekcji. Poruszono również kwestie zdrowia psychicznego młodzieży, obecność psychologów szkolnych oraz o znaczenie zajęć sportowych.
Przeczytaj też: Złożyłam CV i... zostałam wezwana na dywanik. Praktyka wielu dyrektorów niezgodna z prawem? Prawnik wyjaśnia>>>
Nie ma szkoły bez nauczycieli
Uczniowie szkół ponadpodstawowych zwrócili uwagę na to, że szkoły są stworzone przez nauczycieli i uczniów. Dzięki ich współpracy edukacja ma sens. Młodzi ludzie wnioskowali o zmiany w szkoleniach dla nauczycieli tak, by ich poziom był wyższy i bardziej odpowiadał potrzebom nauczycieli. Pomyślano również o wprowadzeniu badań psychologicznych dla nauczycieli, by do zawodu trafiali ludzie, którzy mają predyspozycje do zawodu.
– Nauczyciele potrzebują spokoju, a przede wszystkim szacunku – mówiła Barbara Nowacka w odpowiedzi na postulaty młodzieży.
Odpowiedziała również, że żadne testy nie są potrzebne nauczycielom, ponieważ 99 procent z nich to bardzo dobrze wykwalifikowani pracownicy, którzy wykonują swoją pracę tak, jak należy. Zachęcała również, by niewłaściwe zachowania nauczycieli zgłaszać do kuratorium.
Darmowe podręczniki dla szkół ponadpodstawowych
Młodzi ludzie wspomnieli o kwestii, która ich martwi – kosztach zakupu podręczników szkolnych. To wydatek rzędu kilkuset do nawet tysiąca złotych. Powiedziano również o konieczności korzystania z korepetycji, z uwagi na fakt, że zdaniem młodzieży szkoła nie przygotowuje odpowiednio do matury, a samodzielna nauka to duże wyzwanie. Uczniowie chcieliby, aby korepetycje, podręczniki i dodatkowe materiały do nauki były dofinansowane przez państwo.
Przeczytaj też: Co zmieni się w szkołach od 1 września 2024 r.? Prawdziwa rewolucja? Oto wszystkie planowane zmiany w roku szkolnym 2024/2025
Zdrowie psychiczne i podstawy programowe
Minister edukacji, odpowiadając na pytania, podkreślała, że ministerstwo wprowadza liczne zmiany, aby dostosować polską edukację do XXI wieku i stojących przed nią wyzwań. W jej odpowiedziach często pojawiał się temat odchudzenia podstawy programowej. Nowacka zaznaczała, że dzięki temu nauczyciele będą mieli więcej czasu na organizowanie zajęć poza szkołą, na które często nie ma czasu z powodu konieczności realizacji obowiązującego programu. Zwracała również uwagę, że mniejsza ilość materiału pozwoli na lepsze przygotowanie do lekcji i zredukuje potrzebę korepetycji. Podkreślała, że misją szkoły jest wyrównywanie szans edukacyjnych dla każdego ucznia. Mówiła także o zmniejszaniu ciężaru tornistrów, wprowadzeniu e-podręczników i kontynuacji instalacji szafek w szkołach.
W odpowiedzi na pytanie dotyczące zdrowia stwierdziła, że gabinet taki powinien stanowić miejsce, w którym każdy czuje się komfortowo. Podkreśliła, że liczba psychologów w szkołach jest niewystarczająca, lecz ministerstwo edukacji dąży do zwiększenia ich ilości. Zaznaczyła również, że edukacja zdrowotna, która ma stać się przedmiotem szkolnym w 2025 roku, będzie w dużej mierze poświęcona zdrowiu psychicznemu.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Źródło: PAP, Okrągły Stół Uczniowski
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?