Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

ZUS nam powie, ile odłożyliśmy na emeryturę

Oprac. na podstawie informacji przekazanych przez Annę Warchoł, rzecznika prasowego ZUS
Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął od 15 grudnia przekazywanie 13 mln osób informacje o składkach na ubezpieczenie emerytalne, które zgromadzili oni w 2002 roku. Informacje otrzymują tylko osoby urodzone po 31 grudnia 1948 r., objęte ubezpieczeniem emerytalnym w ramach I filaru.

Czym jest konto

Każdy ubezpieczony posiada w ZUS swoje indywidualne konto. Tutaj zapisywane są wszystkie informacje mające istotny wpływ na wysokość przyszłej emerytury, takie jak dane o wysokości składek należnych i odprowadzanych na ubezpieczenie emerytalne przez pracodawcę (płatnika składek) czy dane o przynależności do Otwartego Funduszu Emerytalnego.
Informacja przesyłana przez ZUS to ważny dokument. Nie można go po prostu wrzucić do szuflady. Trzeba się z nim szczegółowo zapoznać i sprawdzić, czy znajdujące się w nim dane są poprawne. Jeżeli tak nie jest, musimy wyjaśnić nieprawidłowości.
Jeżeli stwierdzimy, że w otrzymanej informacji są błędy w naszych danych osobowych (imię, nazwisko, numery NIP i PESEL oraz seria i numer dowodu osobistego lub paszportu) powinniśmy najpierw udać się do płatnika składek (pracodawcy) i sprawdzić czy podał on do ZUS prawidłowe dane.
Każdy ubezpieczony, niezależnie od tego, ilu pracodawców odprowadzało za niego składki, powinien otrzymać jedną informację o stanie swojego konta. Nieprawidłowości w przekazanych do ZUS-u danych mogą sprawić jednak, że stanie się inaczej. Jeśli płatnik składek nie popełnił błędu, powinniśmy zwrócić się do właściwej dla naszego miejsca zamieszkania placówki ZUS z prośbą o korektę lub uaktualnienie informacji.

Sprawdź stan konta!

Kolejnym etapem analizy informacji jest sprawdzenie wysokości kwoty składki na ubezpieczenie emerytalne za 2002 rok. Jak to zrobić? Przede wszystkim należy wykorzystać "Raporty miesięczne dla osoby ubezpieczonej" (druk ZUS RMUA) przekazywane nam przez pracodawcę lub inne poświadczenia otrzymywane od płatnika składek. Na dokumentach tych pracodawca (płatnik) podaje, ile składek i w jakiej wysokości naliczył na ubezpieczenia, w tym na ubezpieczenie emerytalne. Pamiętajmy, że pracodawca zobowiązany jest przekazać do ZUS 19,52 proc. od naszej pensji na ubezpieczenie emerytalne. Zarobki brutto to właśnie podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Kwoty składek na ubezpieczenie emerytalne zawarte w ZUS RMUA i kwoty w otrzymanej informacji powinny być takie same. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy jesteśmy członkami jednego z Otwartych Funduszy Emerytalnych (OFE). Wówczas w informacji znajdziemy kwotę stanowiącą 12,22 proc. od naszych zarobków. Pozostałe 7,3 proc. trafia właśnie do OFE.
Jeśli ktoś nie otrzymywał lub nie zbierał druków ZUS RMUA lub innych poświadczeń wydawanych przez płatnika składek, może zgłosić się do działu księgowości w swojej firmie i poprosić o dane, ile składek w poszczególnych miesiącach 2002 r. naliczono od jego wynagrodzenia.
Osoby prowadzące działalność gospodarczą i wszyscy, którzy sami opłacali składki w 2002 r. dowiedzą się z Informacji o zewidencjonowanej w ZUS-ie wysokości kwot wpłaconych na ubezpieczenie emerytalne.
Sprawdźmy więc wszystkie dane bardzo dokładnie. Nasza emerytura zależy od składek, które znajdują się na indywidualnym koncie w ZUS.

Jak postępować w przypadku błędów lub nieścisłości

Infolinia ZUS

Do dyspozycji ubezpieczonych oddane zostają dwa numery infolinii:
0-801-400-400 - czynna: poniedziałek-piątek, od 8.00 do 15.00
0-801-400-500 - czynna: codziennie - z wyjątkiem świąt, od 8.00 do 22.00. Opłata wg stawek TP SA 0,49 zł/min (brutto)
oraz strona internetowa www.moja skladka.zus.pl
Podane numery telefonów przeznaczone są tylko na potrzeby akcji wysyłania informacji. Eksperci ZUS wyjaśnią, w jaki sposób złożyć ewentualną reklamację oraz jakie dokumenty trzeba przygotować.

W pierwszej kolejności ubezpieczony powinien skontaktować się z płatnikiem składek (pracodawcą). Jeśli płatnik przekazał do ZUS nieprawidłowe dane, jest zobowiązany je poprawić.
Kiedy składamy reklamację do ZUS. Jeśli płatnik przekazał do ZUS prawidłowe dane, a mimo to w informacji znajdują się błędy. Jeśli zakład pracy już nie istnieje. Jeśli pracodawca odmawia udzielenia pomocy w wyjaśnieniu sprawy. Jeśli do końca marca 2004 r., informacja nie dotarła do ubezpieczonego, mimo iż płatnik złożył poprawne dokumenty.
Jak zgłosić reklamację. Pisemnie na formularzu ZUS ZRU (do pobrania w każdej jednostce ZUS lub na stronie internetowej www.mojaskladka. zus. pl) lub w formie zwykłego pisma, zawierającego dokładny opis rozbieżności. Wysłanie reklamacji pocztą będzie dla ubezpieczonego najmniej kłopotliwe.
Jeśli ubezpieczony chce złożyć reklamację osobiście, powinien zabierać dokument tożsamości, otrzymaną informację oraz - jeśli istnieje taka potrzeba - kopie druków ZUS RMUA
Nie obowiązuje ostateczny termin składania reklamacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki