W zeszłym tygodniu odbyło się w Ostrołęce jedno ze spotkań z cyklu konsultacji społecznych założeń Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.
RPO to najważniejszy z programów pomocowych w ramach nowego programowania unijnego, które formalnie rozpoczęło się z początkiem roku. Niestety, już na samym początku nowego rozdania unijnych pieniędzy nie ma wielkich powodów do optymizmu. Przede wszystkim dlatego, że pieniędzy jest mniej.
- Na Mazowsze trafi w ramach RPO 2,1 mld euro. To oznacza, że ten RPO jest mniejszy od poprzedniego, na lata 2007-2013, o około 700 mln euro - tłumaczy Adam Struzik, marszałek województwa. - To oznacza, że musimy zrobić więcej za mniej.
Mniejsze pieniądze wynikają oczywiście z tego, że Mazowsze jako region, choć bardzo zróżnicowane, jest bogate. PKB Mazowsza to obecnie ok. 91 proc. średniej unijnej. Wskaźnik ten zawyża Warszawa (ponad 180 proc. średniej unijnej; w regionie ostrołęckim wskaźnik ten to ok. 45 proc. średniej UE).
Gros pieniędzy z RPO - podobnie jak w poprzednim okresie programowania - zostanie rozdysponowanych w konkursach. Obecnie program jest jeszcze na etapie konsultacji, stworzone są już jednak tak zwane osie priorytetowe, czyli dziedziny, do których przyszli beneficjenci środków unijnych będą się starali dopasowywać swoje wnioski o dofinansowanie.
I tu kolejna nie najlepsza wiadomość. Poziom dofinansowania będzie mniejszy.
- W tym okresie programowania maksymalne dofinansowanie w ramach RPO wyniesie 80 proc. inwestycji. W zakończonym okresie 2007-2013 było to 85 procent - tłumaczy marszałek Struzik.
Kolejną przykrą dla wielu samorządów konsekwencją będzie odejście od finansowania w ramach RPO_budowy dróg lokalnych.
- Zapisy RPO mówią wprost o koncentracji środków, jeśli chodzi o drogi, na tych które są w europejskiej sieci dróg. W praktyce oznacza to, że dofinansowaniem będziemy mogli objąć co najwyżej drogi wojewódzkie i być może część dróg powiatowych. Jednak na pewno nie drogi lokalne, gminne.
Przy okazji nowego RPO dużo mówi się o nowości, jaką są Regionalne Instrumenty Terytorialne. My także już o tym pisaliśmy, przypomnijmy - RIT-y to projekty które będą realizowane przez poszczególne ośrodki Mazowsza - skupione wokół byłych miast wojewódzkich. Wstępne wnioski projektów, które mają być dofinansowane w ramach RIT-ów zostały już złożone. Ostrołęka chce w ramach tego instrumentu wybudować nową przeprawę przez Narew - łączącą drogę na Przasnysz z tak zwaną małą obwodnicą. Projekt zakłada też budowę infrastruktury turystycznej wzdłuż Narwi i Omulwi oraz budowę ścieżek rowerowych łączących te istniejące już przy drogach powiatowych z miastem.
Dużo więcej na ten temat w papierowym wydaniu Tygodnika Ostrołęckiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?