Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zanim wybierzesz się na świąteczne zakupy, przeczytaj, jakie masz prawa w sklepie

sxc.hu
sxc.hu
Okres przedświąteczny nieodłącznie kojarzy się z szałem zakupów. Często bywa, że kupujemy rzeczy niepotrzebne. Niektóre prezenty okazują się być zupełnie nietrafione, czy po świętach możemy je zwrócić? Rozmawiamy z Tomaszem Cudnym, powiatowym rzecznikiem konsumenta.

- Ile czasu klienci mają na zwrot towaru i jak to wygląda?

- Proszę pamiętać, by solidnie przygotować się do zakupów i przed transakcją zorientować się co dokładnie chce się kupić, gdyż prawo nie przewiduje zwrotów. Jeżeli kupuje się towar w sklepie, nie ma ogólnie obowiązującego prawa zwrotu (sklep sam może zobowiązać się do tego, że towar można zwrócić w określonym terminie, a o takim prawie oraz określonych warunkach na jakich można to zrobić, klient powinien zostać poinformowany, np. poprzez wywieszenie takich informacji).

Jeżeli jednak chcemy zwrócić kupiony towar, możemy próbować porozumieć się ze sprzedawcą; w takich sytuacjach czasami sprzedawcy proponują wybranie innego produktu ze sklepu. Jednak zależy to wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy czy polityki sklepu. Podczas zakupów należy pamiętać, aby w celach dowodowych zachować paragon, by móc potem w razie reklamacji wykazać, że transakcji dokonano w konkretnym sklepie. Inną formą wykazania zakupu w danym sklepie jest wyciąg z rachunku bankowego, jeżeli za towar płacone było kartą płatniczą.

- Jakie uprawnienia ma osoba kupująca towar w promocji? Czy to prawda, że nie można reklamować towarów kupionych w promocji?

- Jeżeli towar sprzedawany jest w cenie promocyjnej, obowiązują wszystkie uprawnienia, tak jak w przypadku towaru nie będącego w promocji. Należy odróżnić sytuację, gdy towar jest przeceniony ze względu na wady, o których informuje klienta sklep. W takim przypadku nie można reklamować takiej wady. Jeżeli w towarze przecenionym wystąpią inne wady, można je wtedy reklamować.

Rozpakować przy kurierze

- Obecnie popularne są zakupy przez internet i coraz więcej osób z nich korzysta. Co zrobić, żeby nie zostać oszukanym i w jakim czasie mamy prawo zwrócić produkty kupione w taki sposób?

- Jeżeli kupujemy towar zawierając umowę na odległość (np. poprzez internet) czy poza lokalem przedsiębiorstwa (np. od akwizytora), to mamy prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyn w ciągu 10 dni, składając stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy na piśmie. Wystarczy w tym terminie wysłać oświadczenie. W razie braku wzoru oświadczenia, można go pobrać ze strony internetowej Federacji Konsumentów.

Następnie strony powinny w ciągu 14 dni zwrócić świadczenia w niezmienionym stanie, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu (wyjątki np. nie można zwrócić zakupionych przez internet płyt CD czy gier komputerowych po usunięciu oryginalnego opakowania). Aby obniżyć ryzyko oszustwa podczas transakcji internetowych proponowałbym, by kupować w sprawdzonych sklepach internetowych, które na swoich stronach www umieszczają pełne dane teleadresowe oraz dane dotyczące firmy (choć ryzyko zawsze istnieje), a podczas odbioru produktu rozpakować paczkę przy kurierze, i w razie widocznych wad, spisać protokół podpisany przez kuriera.

Mamy prawo do reklamacji

- Czy są jakieś przypadki, w których konsumentom w ogóle nie przysługuje prawo zwrotu towaru?

- Jeżeli towar jest wadliwy, w okresie 2 lat od dnia zakupu, przysługuje prawo do reklamacji. W pierwszej kolejności przysługuje roszczenie wymiany na nowy produkt lub roszczenie do naprawy. Chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, albo sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie, albo gdy naprawa narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, konsument ma prawo domagać się obniżenia ceny bądź jeśli wada jest istotna odstąpić od umowy.

Przy reklamacji należy zwrócić uwagę, by reklamację zgłosić w ciągu 2 miesięcy od dnia zauważenia wady, a gdy wadę stwierdzi się w ciągu 6 miesięcy od dnia zakupu, obowiązuje domniemanie, że wada, za którą na zasadzie ryzyka (nie winy) odpowiada sprzedawca, istniała w chwili zakupu. Pragnę zwrócić uwagę, że poruszone wyżej uregulowania, dotyczą jedynie transakcji, gdzie jedną stroną umowy jest osoba fizyczna, która nabywa towar w celu nie związanym z działalnością gospodarczą, a drugą przedsiębiorca. Powyższe uregulowania nie dotyczą relacji osoba fizyczna - osoba fizyczna, ani przedsiębiorca - przedsiębiorca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki