Spis treści
Rewolucja technologiczna w szkołach
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania. Dokument ten, jak zauważa Rzecznik Praw Obywatelskich, budzi wiele kontrowersji i obaw. Nowe przepisy będą wymagały, aby szkoły były odpowiednio wyposażone w sprzęt komputerowy i technologię umożliwiającą realizację programów nauczania na odpowiednim poziomie.
– Moje wątpliwości wzbudziła kwestia podmiotów objętych przepisami rozporządzenia, wśród których nie znalazły się szkoły przeznaczone głównie dla osób dorosłych – wyjaśnia Rzecznik Praw Obywatelskich, Marcin Wiącek.
Rzecznik Praw Obywatelskich skierował do Ministerstwa Edukacji pismo, w którym wyraża swoje zaniepokojenie w związku z nowelizacją rozporządzenia dotyczącego minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego i technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach. Projekt rozporządzenia, który miał na celu unowocześnienie infrastruktury edukacyjnej, nie obejmuje jednak szkół dla dorosłych oraz branżowych szkół II stopnia i szkół policealnych prowadzących kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej.
Przeczytaj też: Nauczyciele zapomnieli o ważnym świadczeniu?
Czeka nas pogłębienie nierówności?
RPO podkreśla, że wyłączenie tych placówek z nowych przepisów może prowadzić do pogłębiania się nierówności w dostępie do nowoczesnych technologii, a tym samym do różnic w jakości edukacji oferowanej w różnych typach szkół. Zdaniem Rzecznika, osoby uczęszczające do szkół dla dorosłych mogłyby szczególnie skorzystać z dostępu do zaawansowanego sprzętu komputerowego, zwłaszcza w kontekście unijnej strategii uczenia się przez całe życie.
– Zachodzi zatem ryzyko, że w szkołach pogłębią się nierówności dotyczące jakości używanego sprzętu komputerowego oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych, a co z tym związane, jakości nauki – zaznacza RPO.
W swoim piśmie Wiącek zwraca również uwagę na znaczenie dostępu do nowoczesnych technologii dla uczniów z niepełnosprawnościami, którzy uczęszczają także do szkół dla dorosłych. Rzecznik apeluje do Ministerstwa o rozważenie objęcia wymogami wszystkich szkół wchodzących w skład polskiego systemu oświaty, aby zapewnić równe szanse edukacyjne dla wszystkich uczniów, niezależnie od ich wieku i rodzaju szkoły, do której uczęszczają.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?