MKTG SR - pasek na kartach artykułów

„Zachodzi ryzyko, że w szkołach pogłębią się nierówności”. Czy nowe regulacje zagrażają jakości edukacji w polskich szkołach?

Magdalena Ignaciuk
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza zmiany, które mocno wpłyną na pracę wielu placówek. Zgodnie z projektem rozporządzenia, szkoły będą musiały spełnić określone wymagania techniczne, aby sprostać nowoczesnym standardom edukacyjnym. Nie wszystkie szkoły zostały jednak przewidziane w rozporządzeniu. Rzecznik Praw Obywatelskich ostrzega przed poważnymi konsekwencjami, jakie mogą wyniknąć z tych regulacji.

Spis treści

Rewolucja technologiczna w szkołach

Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania. Dokument ten, jak zauważa Rzecznik Praw Obywatelskich, budzi wiele kontrowersji i obaw. Nowe przepisy będą wymagały, aby szkoły były odpowiednio wyposażone w sprzęt komputerowy i technologię umożliwiającą realizację programów nauczania na odpowiednim poziomie.

Uczniowie bez dostępu do nowoczesnych technologii? Rzecznik Praw Obywatelskich dostrzega zagrożenie w nowych przepisach.
Uczniowie bez dostępu do nowoczesnych technologii? Rzecznik Praw Obywatelskich dostrzega zagrożenie w nowych przepisach. freepik.com

– Moje wątpliwości wzbudziła kwestia podmiotów objętych przepisami rozporządzenia, wśród których nie znalazły się szkoły przeznaczone głównie dla osób dorosłych – wyjaśnia Rzecznik Praw Obywatelskich, Marcin Wiącek.

Rzecznik Praw Obywatelskich skierował do Ministerstwa Edukacji pismo, w którym wyraża swoje zaniepokojenie w związku z nowelizacją rozporządzenia dotyczącego minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego i technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach. Projekt rozporządzenia, który miał na celu unowocześnienie infrastruktury edukacyjnej, nie obejmuje jednak szkół dla dorosłych oraz branżowych szkół II stopnia i szkół policealnych prowadzących kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej.

Przeczytaj też: Nauczyciele zapomnieli o ważnym świadczeniu?

Czeka nas pogłębienie nierówności?

RPO podkreśla, że wyłączenie tych placówek z nowych przepisów może prowadzić do pogłębiania się nierówności w dostępie do nowoczesnych technologii, a tym samym do różnic w jakości edukacji oferowanej w różnych typach szkół. Zdaniem Rzecznika, osoby uczęszczające do szkół dla dorosłych mogłyby szczególnie skorzystać z dostępu do zaawansowanego sprzętu komputerowego, zwłaszcza w kontekście unijnej strategii uczenia się przez całe życie.

– Zachodzi zatem ryzyko, że w szkołach pogłębią się nierówności dotyczące jakości używanego sprzętu komputerowego oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych, a co z tym związane, jakości nauki – zaznacza RPO.

W swoim piśmie Wiącek zwraca również uwagę na znaczenie dostępu do nowoczesnych technologii dla uczniów z niepełnosprawnościami, którzy uczęszczają także do szkół dla dorosłych. Rzecznik apeluje do Ministerstwa o rozważenie objęcia wymogami wszystkich szkół wchodzących w skład polskiego systemu oświaty, aby zapewnić równe szanse edukacyjne dla wszystkich uczniów, niezależnie od ich wieku i rodzaju szkoły, do której uczęszczają.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki