Za polski produkt jesteśmy w stanie zapłacić więcej

Redakcja
1/3 klientów uważa, że polskie produkty są tak samo dobre jak te zagraniczne
1/3 klientów uważa, że polskie produkty są tak samo dobre jak te zagraniczne Jan Hubrich
Zakupowy patriotyzm jest faktem. Rośnie znaczenie pochodzenia produktów, które kupujemy. Dla 64 proc. internetowych klientów pochodzenie produktu ma znaczenie, a aż 67 proc. kupowałoby częściej towary polskiej produkcji, gdyby były w e-sklepach lepiej oznaczone - wynika z najnowszych badań Ceneo.pl Ponad połowa ankietowanych jest w stanie zapłacić za polski produkt więcej.

- Nasze badanie pokazuje też, że to opłacalna strategia, bo poszukiwanie polskich produktów przez klientów to nie tylko górnolotne deklaracje – ponad połowa (54 proc.) z nich jest w stanie zapłacić więcej za produkt polski niż za zagraniczny ekwiwalent, a różnica nie będzie marginalna. To pokazuje, że stajemy się dojrzałym rynkiem, a działający na nim producenci wierzą, że warto inwestować w jakość produktów i wizerunek marki eksponującej jej polski rodowód – mówi Marcin Łachajczyk, dyrektor zarządzający Ceneo.pl

 

Okazało się, że przy założeniu, że zagraniczny produkt kosztuje 100 zł – ponad jedna trzecia klientów jest w stanie zapłacić za polski ekwiwalent 110zł, a kolejne 33 proc.- nawet 130 zł. Dla 10 proc. klientów cena zupełnie nie gra roli – zawsze wybiorą produkt polski.

Czym jest polski produkt?

Czy to polska marka, czy produkt wytwarzany w Polsce. Według 65 proc. ankietowanych to oczywiście produkt wytwarzany na terenie naszego kraju. Połowa klientów uważa, że powinna wytwarzać go firma, która jest w Polsce zarejestrowana i tu płaci podatki. Sporo osób – niemal 40 proc. - uważa, że wszystkie składowe i komponenty towaru muszą być wykonane na rodzimym rynku. O polskości produktu świadczą też stojąca za nim polska myśl techniczna (27 proc.) lub fakt, że producent zatrudnia polskich pracowników (24%). Tylko jedna piąta (19%) klientów przyznaje prawo do polskości produktom wytwarzanym przez polskie firmy należące do międzynarodowych koncernów.

Niestety sprzedawcy nie zawsze informują w widocznym miejscu o tym, że produkt jest made in Poland. 66 proc.ankietowanych - uważa, że trudno znaleźć w sklepach internetowych informację, że produkt jest polski. Niemal identyczna grupa przyznaje, że gdyby były lepiej oznaczone – kupowałaby je częściej. Klienci weryfikują pochodzenie produktu głównie zaglądając do opisów - tak robi 70 proc. badanych.

- To niezwykle ważny sygnał dla rynku: opis produktu nie zawiera informacji które wg użytkowników są ważne. Wszyscy: producenci, sklepy i my, serwisy zakupowe, musimy wyciągnąć wnioski. Jeśli zależy nam na promocji polskich marek, na wspieraniu zdrowego gospodarczego patriotyzmu, musimy odpowiednio te produkty eksponować. Popyt i podaż są, wciąż brakuje jednak informacji i widocznych oznaczeń – podkreśla Marcin Łachajczyk, dyrektor zarządzający Ceneo.pl

 

Dlaczego staramy się kupować polskie produkty?

73 proc. ankietowanych chce wspierać w ten sposób polską gospodarkę, a 45 proc. woli produkty z małych rodzimych firm, niż z globalnych koncernów. 40 proc. uważa, że są lepiej, staranniej wykonane, zaś 37 proc.- że lepiej odpowiadają one na specyficzne potrzeby polskiego klienta.

W jakich kategoriach „polskość” produktów jest dla klientów najważniejsza? Intuicja podpowiada nam, że to branża spożywcza. I tak rzeczywiście jest - wskazało ją ponad 71 proc. pytanych. Ale to niejedyny lider tego zestawienia. Okazuje się, że chcemy nosić polskie ubrania (52 proc.), a także buty i dodatki (48 proc.). „Po polsku” chcemy także budować i wyposażać nasze domy i mieszkania: ponad 40 proc. badanych zadeklarowało, że szuka krajowych kafelków, farb, paneli, mebli oraz sprzętu gospodarstwa domowego. Jedna trzecia e-klientów ceni także rodzime kosmetyki, zabawki i elektronikę.

Jedna trzecia klientów uważa, że polskie produkty są tak samo dobre jak zagraniczne, jedna szósta – że lepsze. Połowa uważa, że zależy to od kategorii i branży. Zatem jakie branże uważamy za te, w których nie mamy sobie równych? Obok oczywistej branży spożywczej (wskazuje ją ponownie ponad 70 proc. badanych) rządzi budowa i remont – polskie artykuły wykończeniowe i wnętrzarskie ceni jedna trzecia ankietowanych. Za wyjątkowo dobrą uważamy także polską modę (37 proc.).

 

- O ile nie dziwi wysoka ocena jakości polskich artykułów spożywczych – bo, również na emocjonalno-sentymentalnym poziomie, kojarzą się nam ze świeżością, jakością, smakiem, to widać, że również kolejne branże znajdują te elementy polskości, które pozwalają im wyróżnić się na tle zagranicznych konkurentów – twierdzi Łachajczyk z Ceneo.pl. - Możemy dziś bez wstydu mówić o polskiej modzie, designie, zabawkach, ale też - co istotne – o polskich markach w branżach wysokich, zaawansowanych technologii, takich jak sprzęt AGD, elektronika czy precyzyjne zegarki – podkreśla.

 

- Konsumenci przywiązują więcej uwagi do pochodzenia produktów i czy marka jest rodzima. Chcą wspierać polską gospodarkę oraz małe i średnie firmy, cenią też jakość producentów – zwłaszcza żywności i ubrań. Ten trend będzie silniejszy. Jednak wiele firm nie zamieszcza w sieci dostatecznie dużo informacji o pochodzeniu produktów – choć jak wynika z badań Ceneo, to opis produktu ma decydujący wpływ na wybór konsumenta. Na podkreślaniu rodzimości i akcentowaniu pochodzenia towarów powinno zależeć i firmom, i sklepom – to zdecydowanie zbyt mało akcentowany element opowieści o markach – podsumowuje całe badanie Paweł Rabiej, partner ośrodka dialogu i analiz THINKTANK.

 

Teraz przed polskimi markami budowanie silnej marki globalnej, jak to robią  międzynarodowe koncerny. W Polsce nasze rodzime marki rosną w siłę, rośnie ich wartość, moc i rozpoznawalność. Są poszukiwane i doceniane przez internetowych klientów. Teraz czas na podbój i budowanie silnej marki i sprzedaż polskich produktów, pod polską marką na zagranicznych rynkach.

Pobierałeś zasiłki w czasie epidemii? To musisz wiedzieć

Wideo

Materiał oryginalny: Za polski produkt jesteśmy w stanie zapłacić więcej - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3