Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z czego zbudować ul. Targową w Rybienku? Magistrat konsultuje się z mieszkańcami

(ec)
Mieszkańcy ul. Targowej na konsultacjach w Urzędzie Miejskim w Wyszkowie
Mieszkańcy ul. Targowej na konsultacjach w Urzędzie Miejskim w Wyszkowie E. Czechowska
Nowatorską w gminie Wyszków technologię budowy jednej z dróg w Rybienku Leśnym zaproponował projektant Przemysław Woźniak. Ulica Targowa miałaby zostać zbudowana z kruszywa bazaltowego.

Mieszkańcy ul. Targowej w Rybienku Leśnym zostali zaproszeni na konsultacje do Urzędu Miejskiego. Na spotkaniu z projektantem Przemysławem Woźniakiem oraz burmistrzem Grzegorzem Nowosielskim i pracownikami wydziału strategii i rozwoju mieszkańcy mogli zapoznać się z koncepcją przebudowy ich drogi.

Jest ona zaplanowana jako ciąg pieszo-jezdny i ma zostać utwardzona na odcinku 1430 mb. Ciąg, na którym na równych prawach poruszają się piesi i zmotoryzowani, ma mieć 5,5 metra szerokości z metrowym poboczem. W ramach koncepcji przewidziano nowe oświetlenie wzdłuż drogi, przebudowę skrzyżowań, na których stan obecnie bardzo skarżą się mieszkańcy, wykonanie zjazdów do posesji, umocnienie pobocza i coś, co okazuje się najtrudniejsze - odwodnienie drogi.

- Problem jest z odwodnieniem, gdyż jest mało wydajna kanalizacja, o małej średnicy kanalizacja w alei Wolności. Około 8 tys. m kw. powierzchni wody musimy zagospodarować i odprowadzić do rzeki Ruda - wyjaśniał Woźniak.

To "zagospodarowanie" słowem odprowadzenie wody z pasa drogowego można wykonać na kilka sposobów - tańszych lub droższych, łatwiejszych i trudniejszych z uwagi na uwarunkowania w terenie. Jako najdroższe rozwiązanie projektant wskazał budowę systemu kanalizacji w ul. Targowej, ale to jest mało realne ze względu właśnie na koszty. Mogłoby to podnieść wartość inwestycji nawet o 100 proc. Projektant zaproponował, by zastosować nowe w warunkach wyszkowskich rozwiązanie w postaci nawierzchni przepuszczalnej lub częściowo przepuszczalnej. Byłoby to kruszywo bazaltowe. Koszt budowy drogi z takiego kruszywa wynosi od 0,5 do 0,75 mln zł, podczas gdy tradycyjna nawierzchnia z kostki lub asfaltu kosztuje około 1 mln zł za kilometr. Przy wariancie zaproponowanym przez Przemysław Woźniaka cała inwestycja mogłaby się zamknąć w kwocie 1,2 mln zł.

- To znakomicie przyspiesza termin jej realizacji, gdyż koszt nie jest ponad możliwości gminy - wyraził opinię burmistrz Grzegorz Nowosielski.

Jego zdaniem możliwe jest nawet przy tym wariancie zaprojektowanie drogi w tym, a zbudowanie w przyszłym roku. Najpierw gmina chce jednak skonsultować koncepcję z innymi projektantami i zasięgnąć opinii samorządów, które stosowały już taką technologię utwardzania dróg (np. Piaseczno). Po wyborze technologii i rozwiązań podejmie decyzję o zleceniu zaprojektowania drogi. Mieszkańcy zgodzili się na taki harmonogram działań.

Więcej w najbliższym papierowym wydaniu "Głosu Wyszkowa"

Podyskutuj na forum: Wyszków - forum

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki