Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wzmocniona drogówka

Jarosław Sender
Nadkomisarz Krzysztof Runo (z lewej) i mł. insp. Stanisław Grudzień (w środku) przedstawiali zasady funkcjonowania Sekcji III
Nadkomisarz Krzysztof Runo (z lewej) i mł. insp. Stanisław Grudzień (w środku) przedstawiali zasady funkcjonowania Sekcji III

W Komendzie Powiatowej Policji w Makowie Mazowieckim powstała jedna z czterech sekcji drogowych Mazowieckiej Komendy Policji. Kierownik sekcji ma obsadzić sześć nowych etatów.

Priorytet na drogach

Ponad pięć tysięcy osób ginie rocznie na polskich drogach. W tym prawie tysiąc osób to ofiary drogowych wypadków w województwie mazowieckim. Takimi danymi zaalarmował naczelników wydziałów ruchu drogowego siedmiu powiatów naczelnik sekcji Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Radomiu, mł. insp. Stanisław Grudzień, podczas spotkania inaugurującego powołanie Sekcji III Kontroli Ruchu Drogowego w Makowie Mazowieckim.

W spotkaniu, 2 stycznia, uczestniczyli naczelnicy z powiatów: ostrołęckiego, wyszkowskiego, przasnyskiego, ciechanowskiego, ostrowskiego, pułtuskiego i makowskiego. Ten obszar będzie koordynowała i nadzorowała Sekcja III KRD umiejscowiona od 1 stycznia w makowskiej komendzie.

Komenda Wojewódzka Policji powołała cztery sekcje na Mazowszu: w Radomiu, Płońsku, Siedlcach i Makowie Mazowieckim. Dlaczego w tych miastach, a nie w stolicach byłych województw?

- Spowodowane to jest czysto pragmatycznymi względami - tłumaczył naczelnik Grudzień. - Zlokalizowaliśmy sekcje w komendach centralnie położonych w subregionach, na które zostało podzielone województwo i funkcjonujących w ciągu głównych dróg. Braliśmy także pod uwagę względy lokalowe, a Maków ma obecnie warunki lokalowe znakomite. Komendzie w Radomiu, choćby ze względu na lokalizację na uboczu województwa, trudno jest centralnie nadzorować pracę policji na rozległym Mazowszu. Stąd już wcześniej tworzone były sekcje zamiejscowe w innych wydziałach policyjnych, obecnie powołujemy zamiejscowe ośrodki kierowania w drogówce.

Powołując się na wspomniane wyżej alarmujące dane, o wiele gorsze od europejskiej statystyki, Stanisław Grudzień przypomniał założenia rządowego programu Gambit i Białej Karty, według którego liczba ofiar na polskich drogach do 2010 roku ma zmaleć o połowę.

- Oznacza to wzmożone obowiązki policji, ale także innych instytucji - przede wszystkim zarządów dróg - mówił naczelnik Grudzień. - Wiadomo przecież, że polskie drogi wciąż nie spełniają europejskich standardów, zwłaszcza, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo pieszych. Nawet jeżeli modernizowana jest czy budowana nowa droga, to jej lepsza jakość kończy się na asfalcie. Najczęściej nie ma obok chodnika dla pieszych, czy nawet bezpiecznego pobocza. Nie mówiąc już o ścieżkach dla rowerzystów. Brak też obwodnic dla ruchu tranzytowego, który ciągnie głównymi drogami przez miasta, stanowiąc poważne zagrożenie dla lokalnych użytkowników. Drogi zapewniające bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom w Polsce wciąż należą do rzadkości. Policja drogowa musi więc wzmacniać ten stan bezpieczeństwa. Stąd powołanie nowego systemu kontroli i nadzoru ruchu drogowego, czyli sekcji.

Brak ludzi na etaty

Referatem ruchu drogowego w makowskiej KPP kieruje obecnie podinsp. Jacek Danieluk. W referacie pracuje dziewięć osób, w tym siedmiu policjantów kontrolujących drogi, z których jeden obecnie przebywa w szkole.

- Nasza drogówka będzie funkcjonowała nadal, tak jak dotychczas, pod kierunkiem podinsp. Danieluka - mówi komendant Zbigniew Skałkowski. - Sekcja jest strukturą Komendy Wojewódzkiej. My udostępniamy dla jej potrzeb dwa pomieszczenia.

Od 1 stycznia nową Sekcją kieruje ndkm. Krzysztof Runo, który dotychczas tworzył Sekcję II w Płońsku. Przenosi stamtąd do Makowa doświadczenia - niełatwe, jak się okazuje, bo przez pół roku nie udało mu się obsadzić sześciu nowych, przewidzianych w organizacji sekcji wakatów. Trudno mu więc było konkretnie odpowiedzieć na pytanie, ile czasu daje sobie na zorganizowanie nowej sekcji w Makowie Mazowieckim.

- O ludzi do pracy w policji nie jest dzisiaj łatwo - mówił nadkomisarz. - W całej Polsce mamy ponad pięć tysięcy wolnych wakatów. Szczególnie trudno jest z ich obsadzeniem w komendach terenowych, gdzie zarobki są niższe niż w komendzie stołecznej - więc kandydaci do służby ciągną głównie w okolice Warszawy. Poza tym stawiane są wysokie wymagania i wielu chętnych nie przechodzi przez weryfikację prowadzoną w Komendzie Głównej Policji.

- Nowo zatrudnieni policjanci mieliby odciążyć tych pracujących na drogach od niektórych czynności proceduralnych, postępowań dochodzeniowych i akcji na drogach - np. w pilotowaniu transportów nienormatywnych.

Zadaniem sekcji jest przede wszystkim koordynowanie nadzoru na drogach w siedmiu powiatach, wzajemne wspomaganie służb ruchu drogowego dla ich sprawniejszego działania, rozwijanie działań prewencyjnych i edukacyjnych - głownie w szkołach. N
Aldona Rusinek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki