Wyszków. Oszustwo „na zdalny pulpit”. Policja publikuje nagranie. Posłuchaj! 23.09.2021

Piotr Ossowski
Piotr Ossowski
Udostępnij:
Oszuści działający metodą „na zdalny pulpit” zaatakowali w Wyszkowie i powiecie ostrowskim. Jeden z mieszkańców powiatu stracił pieniądze, inny nagrał rozmowę z oszustką.

Blisko 20 tys. złotych stracił mieszkaniec powiatu wyszkowskiego, który dał się złapać w pułapkę oszustów bankowych na tzw. zdalny pulpit. Czujnością wykazał się natomiast mieszkaniec Wyszkowa, który nagrał rozmowę z… „pracownicą departamentu bezpieczeństwa”. Nagranie publikujemy ku przestrodze

– informuje Damian Wroczyński z Komendy Powiatowej Policji w Wyszkowie.

W ostatnich dniach na terenie całego kraju dochodzi przestępstw właśnie tą metodą. Schemat działania przestępców jest bardzo podobny. Oszuści przedstawiają się jako pracownicy banku najczęściej z departamentu bezpieczeństwa oraz działu technicznego.

Nagranie rozmowy oszustki z mieszkańcem Wyszkowa

- Podczas połączenia przychodzącego na ekranie telefonu wyświetla się nazwa banku. „Pracownik” banku informuje o podejrzanej transakcji na koncie, która została wykryta przez bankowców. By „zapobiec” jej realizacji niezbędne jest zainstalowanie aplikacji do tzw. zdalnego pulpitu. I tu jest właśnie haczyk. Po zainstalowaniu aplikacji i podaniu kodu który wyświetli się na ekranie urządzenia, przestępcy uzyskują nieograniczony dostęp do zwartości naszego urządzenia. Oszust widzi wszystko, co robimy na smartfonie czy komputerze. Otrzymuje on także pełną kontrolę nad naszym kontem bankowym. Kradzione są dostępne tam środki finansowe, mogą również z naszego konta zostać zaciągnięte kredyty – opisuje metodę działania oszustów Wroczyński. - Przestępcy w rozmowie są bardzo przekonujący, ostrzegają o metodach działania oszustów i tłumaczą jak zachować bezpieczeństwo by uniknąć kradzieży pieniędzy. W ostatnich dniach również takie połączenia odebrali mieszkańcy powiatu wyszkowskiego.

Niestety jeden z mężczyzn dał się złapać w pułapkę przestępców i stracił blisko 20 tys. złotych. Natomiast czujnością wykazał się 31-letni mieszkaniec Wyszkowa, który nagrał rozmowę.

Poniżej zapis rozmowy:

Halo, halo.
Dobrze, to Pan Damian.
Tak.
Tak. Pan Damian. Ja otrzymala wiadomość od dzialu technicznego, że Pan nie potwierdza przelew na kwotę 720 złotych. Czy tak to jest?
No ja takiego przelewu nie robiłem.
Rozumiem. Czy Panu znana jest ta osoba Dariusz
Nie, nie wiem kto to jest.
Dobrze. To w takim razie poproszę Pana sprawdzić czy karta platnicza naszego banku i dowód osobisty ma Pan przy sobie. Po prostu proszę sprawdzić czy nie jest zgubione.
To chwilkę. Dobrze?
Halo, halo.
Dobrze ja notuje w systemie. Tak notuje w systemie. Dobrze to w takim razie, jeżeli karta płatnicza nie jest zgubiona to teraz musimy zrozumieć w jaki sposób Pan stracił swoje dane osobowe. Pan Damian, poproszę Pana powiedzieć. Czy pan robił jakiekolwiek zakupy w ostatnich dwóch miesięcy.
Czy Pan zawsze zwraca uwagę czy strona internetowa jest zabezpieczona.
Staram się pilnować tego, ale być może coś przegapiłem.
Mhm. Proszę Pana zawsze zwracać na to uwagę, a proszę zwracać czy jest tam zamknięta kłódeczka na szaro. Jeżeli strona nie jest zabezpieczona kłódeczka jest otwarta i na czerwono to żadnym wypadku nie musi Pan podawać swoich danych osobowych takich jak imię, nazwisko, numer dowodu, numer karty płatniczej, dobrze.
Dobrze.
Proszę Pana zawsze zabierać paragony gdyż na nich są także kody, które mogą wykorzystać oszuści. Na tych paragonach jest 4 ostatnich cyferki z karty płatniczej Pana. Dlatego też zawsze przede wszystkim należy zabierać i wyrzucać ich w domu. W tym momencie Pan Damian ja otrzymała wiadomość od działu technicznego. Informuje Pana, że dane Pana osobowe zostały pobrane przez wirus, który trafił przez niezapieczone strony internetowe w telefonie albo przez e-maile niewiadomego pochodzenia. To w tym momencie Pan Damian poproszę powiedzieć czy Pan posiada w ogóle aplikacje od naszego banku, który służy dla dostępu do bankowości, dzięki której może Pan wykonywać różne przelewy, korzystać. W takim razie jeżeli Pan nie posiada tej aplikacji to poproszę Pana przełączyć się na głośnik ja Panu pomogę zainstalować tę aplikację. Już wyświetla się? Dobrze.
Tak jest
Ona będzie taka czerwona a po środku musi być biały romb i biała strzałka obok tego rombu. Czy widzi Pan?
Tak. Mhm.
A jak ta aplikacja będzie instalowała się to proszę Pana sprawdzić swoje smsy. Czy dzisiaj Pan dostał jakiekolwiek smsy od naszego banku. Czy nie?
Nie.
W ogóle nic nie było. Tak?
Nie. Nie było.
Ja notuje to w systemie. Może po prostu u Pana wyłączona jest aktualizacja danych. Dobrze. To w takim razie Pan Damian to jak Pan zainstaluje tę aplikację to proszę mi to powiedzieć ja wszystko Panu wytłumacze.
To może ja z tą aplikacją też podejdę do banku i mi pomogą.
No powiem Panu tak, że uruchomić, aktywować tą aplikację Panu może Panu pomóc specjalista zdepartamentu bezpieczeństwa. Tak Panu może pomóc zainstalować tą aplikację ale aktywować tą aplikację i sprawdzić telefon pod kątem wirusów może tylko specjalista z departamentu bezpieczeństwa.
Mhm.
No niestety ale to jest takie zasady bezpieczeństwa.
Jasne.
Dobrze. To Poproszę Pana otworzyć tą aplikację i po otworzeniu tej aplikacji u Pana wyświetli się, że jest dostępna wtyczka. Poproszę pana wcisnąć anuluj. Bo powiem Panu tak, że ta wtyczka służy do tego aby inna osoba mogła otrzymać dostęp do informacji, którą Pan posiada w telefonie. A, my tego nie potrzebujemy. Dlatego poproszę wcisnąć anuluj.
Dobrze.
Dobrze. Dalej u Pana wyświetli się kod, tam jest 9 albo 10 cyfr. Czy jest? Dobrze. To teraz proszę Pana podyktować mi ten kod i musze przekazać go do dzialu technicznego, żeby mogli sprawdzić Pana telefon pod kątem wirusów.
Mhm. Dobrze.
Dodzwoniła się Pani do…
No nie…

Zobacz inne materiały z regionu

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie