Spis treści
Nowe wyzwania edukacyjne
Podczas oficjalnej części wysłuchania, Barbara Nowacka, szefowa Ministerstwa Edukacji Narodowej, zwróciła uwagę na brak kompleksowego podejścia do edukacji zdrowotnej w polskich szkołach.
– Kiedy podjęliśmy decyzję o wspólnym utworzeniu programu edukacji zdrowotnej wiedzieliśmy, że to jest ogromne wyzwanie dlatego, że do tej pory w polskich szkołach nie było poważnego, kompleksowego podejścia do edukacji zdrowotnej – mówiła Nowacka.
Ministra podkreśliła, że młode osoby, rodzice oraz nauczyciele zwracają uwagę na potrzebę rzetelnej edukacji w różnych dziedzinach zdrowia, w tym zdrowia seksualnego, psychicznego, diety czy ruchu.
– Przedmiot wchodzi w życie 1 września 2025 r., więc mamy niedużo, ale jeszcze trochę czasu, by uwzględnić wszystkie możliwe postulaty, które pojawią się ze strony środowisk zajmujących się zarówno ochroną zdrowia jak i chociażby zdrowiem fizycznym, zdrowiem psychicznym i innymi elementami odporności, które potrzebne są dzieci i młodzieży – powiedziała Nowacka.
Wyraziła nadzieję, że przedmiot edukacja zdrowotna będzie tym programem, który spełni oczekiwania wszystkich.
Przeczytaj też: Niektórzy nauczyciele pracują na nocne zmiany. Koszmary senne związane ze szkołą mogą świadczyć o wypaleniu zawodowym
Współpraca międzyresortowa
W procesie tworzenia nowego przedmiotu kluczowa okazała się współpraca międzyresortowa. Ministra zdrowia Izabela Leszczyna przedstawiła przedstawicielki resortu zdrowia zaangażowane w projekt: Aleksandrę Lewandowską i Agnieszkę Mastalerz-Migas.
– Mamy chyba pierwszy raz, może nawet w historii polskiej edukacji, szansę, żebyśmy to my, a mówiąc to mam na myśli państwa, sami napisali dobry program edukacyjny dla naszych dzieciaków – powiedziała Leszczyna.
Wiceminister sportu Piotr Borys podkreślił znaczenie aktywności fizycznej w edukacji zdrowotnej, wskazując na badania pokazujące, że ruch ma pozytywny wpływ na stymulację pracy mózgu dzieci.
Zespół odpowiedzialny za program
Prof. Zbigniew Izdebski, przewodniczący zespołu odpowiedzialnego za opracowanie programu, przedstawił jego skład. W zespole znaleźli się eksperci z różnych dziedzin, co ma zapewnić kompleksowe podejście do tematu edukacji zdrowotnej.
– Zdajemy sobie sprawę, że wprowadzenie nowego przedmiotu edukacja zdrowotna jest zadaniem szczególnie trudnym – mówił Izdebski, podkreślając, że celem jest przedstawienie obszarów zdrowia ważnych w rozwoju człowieka.
Takie są założenia przedmiotu
Nowy przedmiot ma skupiać się na szeroko pojętym zdrowiu – psychicznym, fizycznym, na profilaktyce, problematyce uzależnień oraz edukacji seksualnej. Program ma być realizowany w klasach IV-VIII szkół podstawowych oraz I-III szkół ponadpodstawowych.
Barbara Nowacka wyraziła nadzieję, że edukacja zdrowotna będzie programem spełniającym oczekiwania wszystkich stron: uczniów, rodziców oraz nauczycieli.
– Chcielibyśmy, aby do tematu ochrony zdrowia, profilaktyki, podejść szczególnie poważnie. Jeżeli nie zacznie się tej edukacji już w szkole, to potem będziemy oglądali społeczeństwo coraz bardziej nieświadome jak zapobiegać chorobom, jak przeciwdziałać skutkom, chociażby braku ruchu, jak reagować w sytuacjach kryzysowych – podsumowała szefowa MEN podczas kwietniowej konferencji.
Edukacja zdrowotna od 1 września 2025 roku ma w szkołach zastąpić wychowanie do życia w rodzinie.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
ObserwujStrefaEdukacji.pl
!
Źródło:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?