Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielka przebudowa drogi krajowej numer 94 w Olkuszu ruszy na początku maja. Prace potrwają ponad dwa lata. Zobacz zdjęcia

Paweł Mocny
Paweł Mocny
DK 94 w Olkuszu
DK 94 w Olkuszu Paweł Mocny
Prace rozbiórkowe w ramach przebudowy olkuskiego odcinka drogi krajowej numer 94 w Olkuszu ruszą w pierwszej połowie maja tego roku. Tak wynika z odpowiedzi na interpelację Posła na Sejm RP Łukasza Kmity, której udzielił Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Paweł Gancarz. Obecnie wykonawca przygotowuje harmonogram robót budowlanych oraz plan wdrożenia tymczasowej organizacji ruchu.

Wielka przebudowa drogi krajowej numer 94 w Olkuszu ruszy na początku maja

W pierwszej połowie maja tego roku ruszą prace rozbiórkowe na olkuskim odcinku drogi krajowej numer 94. Wcześniej przeprowadzona zostanie wycinka zieleni a także badania geotechniczne i inwentaryzacje budynków znajdujących się w sąsiedztwie budowy, infrastruktury i geodezyjna. Tak wynika z odpowiedzi na interpelację Posła na Sejm RP Łukasza Kmity, której udzielił Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Paweł Gancarz.

- W chwili obecnej przygotowywany jest harmonogram robót budowlanych oraz plan wdrożenia tymczasowej organizacji ruchu. Powyższe działania wymagają skompletowania stosownych opinii oraz uzgodnień tak, aby GDDKiA jako organ zarządzający ruchem na drogach krajowych, mógł zatwierdzić organizację ruchu dla pierwszego etapu budowy przedmiotowej inwestycji – czytamy w odpowiedzi, której posłowi Łukaszowi Kmicie udzielił podsekretarz Paweł Gancarz.

Jak dodał reprezentant Ministerstwa Infrastruktury projekt czasowej organizacji ruchu nie będzie podlegał konsultacjom społecznym.

DK 94 w Olkuszu
DK 94 w Olkuszu Paweł Mocny

Jeżeli chodzi o samą inwestycję to wielu mieszkańców ma poważne wątpliwości odnośnie tego czy podnoszący się poziom wód po likwidacji kopalni „Olkusz-Pomorzany” nie zagrozi prowadzonym pracom. Inwestor uwzględnił jednak ten wątek na etapie przygotowywania projektu budowlanego.

- Projekt budowlany dla rozbudowy odcinka DK 94 w Olkuszu został opracowany na podstawie dokumentacji technicznej, obejmującej swym zakresem między innymi dokumentację hydrologiczną. Dokumentacja ta umożliwiła określenie warunków hydrologicznych związanych z zakończeniem i zmianą poziomu odwadniania likwidowanego zakładu górniczego rud cynku i ołowiu Kopalnia "Olkusz - Pomorzany", w tym określony został również maksymalny poziom odtworzenia zwierciadła wód gruntowych – zaznaczył Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Paweł Gancarz.

Dodatkowo w celu obserwacji zmian w poziomie zwierciadła wód gruntowych w rejonie skrzyżowania dwupoziomowego przy Rabsztyńskiej i Kościuszki wybudowany zostanie piezometr.

DK 94 w Olkuszu
DK 94 w Olkuszu Paweł Mocny

Zakończenie prac planowane jest na trzeci kwartał 2026 roku. W ramach inwestycji przebudowane zostanie sześć skrzyżowań i dwa przejścia podziemne. Największe zmiany będą widoczne na skrzyżowaniu DK 94 z Rabsztyńską i Kościuszki, które stanie się skrzyżowaniem dwupoziomowym. Przy Długiej i Kruszcowej z kolei powstanie rondo turbinowe. Ponadto w planach jest budowa kładki dla pieszych, która połączy Cegielnianą ze Szkolną.

Dodatkowymi elementami całego przedsięwzięcia będą ekrany akustyczne, nowe chodniki, ścieżki pieszo-rowerowe i rowerowe.

DK 94 w Olkuszu
DK 94 w Olkuszu Paweł Mocny

Wielu mieszkańców uważa remont drogi krajowej numer 94 za konieczny. Na niemal całym olkuskim odcinku nie brakuje bowiem nierówności. W znacznie gorszym stanie są przejścia podziemne. Odpadający ze ścian i sufitu tynk, nierówna nawierzchnia, pseudografitti i częściowo nie działające oświetlenie to tylko niektóre problemy tych przejść. Nie sposób nie wspomnieć także o niebezpiecznych przeprawach przez drogę, na których niejednokrotnie dochodziło do poważnych wypadków.

W mieście i okolicach nie brakuje także przeciwników inwestycji. Dla wielu mieszkańców dużo lepszym pomysłem byłaby budowa północnej obwodnicy Olkusza. Ta miałaby całkowicie wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum miasta. Obecnie samochody ciężarowe przejeżdżają przez DK 94, która biegnie przez środek Olkusza. Wybudowanie drogi po północnej stronie miasta pozwoliłoby przekierować cały ten ruch w taki sposób, aby ruchliwa droga krajowa nie korkowała dróg lokalnych.

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska