O tym, że coaching to dobra forma rozwoju pracowników w firmie mówiła podczas konferencji Przystanek HR Podlasie
– Praca z coachem pomaga odblokować potencjał. A to pozawala zmaksymalizować jej działania i dokonania. Dobry coach nie uczy, ale pomaga w uczeniu się – tłumaczy Katarzyna Zajkowska. I przytacza słowa Galileusza: – Nie można nauczyć człowieka niczego, można mu tylko pomóc odnaleźć to, co w nim samym.
Coach pomaga w rozwoju, gdyż praca z nim ma na celu wzbudzenie refleksji nad tym, co pracownik potrafi i jak wykorzystuje swoje umiejętności.
– To bardzo ważne, by również menedżerowie przyjmowali na siebie rolę coacha – przypomina Katarzyna Zajkowska.
Coraz częściej jednak bywa, że firma zatrudnia coacha z zewnątrz. Cele są różne, począwszy od rozwiązywania konfliktów w zespole, poprzez na przykład rozwój umiejętności interpersonalnych, poprawę umiejętności budowania relacji z innymi, po szybszą i efektywniejszą realizację celów postawionych w firmie. Coach pomaga również w określeniu i zaplanowaniu kariery w zgodzie z wartościami i predyspozycjami danego pracownika. W jego obecności lub po prostu stosując się do jego rad, dobrze jest też przeprowadzić rozmowę oceniającą – tak, by otrzymać od pracownika informację zwrotną. Coaching bywa również nagrodą – na przykład dla dobrze wywiązującego się ze swoich obowiązków menedżera.
– Często wtedy bywa, że chce on pomocy w złapaniu równowagi między życiem zawodowym i prywatnym – dodaje Zajkowska.
Coach pomaga również pracownikom w szybkiej i skutecznej adaptacji do nowych obowiązków i nowej roli w zespole czy w zaadaptowaniu zdobytej podczas szkoleń wiedzy do potrzeb firmy.
– Korzyści z coachingu jest naprawdę wiele – podkreśla Katarzyna Zajkowska. I wymienia: – Lepsza wydajność i produktywność, rozwój pracowników, sprawniejszy proces uczenia się, lepsze relacje w zespole. Dzięki pracy z coachem pracownicy są bardziej zmotywowani, ale też bardziej kreatywni i chętniej dzielą się swoimi pomysłami. Bo po prostu nie boją się krytyki. Już samo zadanie pytania czy poproszenie o pomoc czy uwagi, wpływa na poprawienie relacji między pracownikami a szefostwem, bo dzięki temu podwładny czuje się doceniany i szanowany.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?