Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Linku źle się sprzęgło. Pociąg z Pesy popsuł się i w Niemczech wybuchła afera

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Pesa
Nowoczesny pociąg pasażerski z bydgoskiej Pesy przewożący polityków i dziennikarzy popsuł się na jednej z berlińskich stacji. Wybuchła afera, a szef niemieckiego przewoźnika NEB miał powiedzieć, że „to wszystko złom”.

Jego słowa odnośnie spalinowego pojazdu szynowego Link przytacza gazeta „Tagesspiegel”. Pesa studzi emocje i już sprawdza przyczyny awarii.

Polityczna wycieczka

Pociągiem jechali w miniony weekend politycy niemieckiej SPD i partnerskich partii z Polski (SLD), Czech (CSSD) i Francji (PS), którzy chcą rozbudowy transgranicznych połączeń kolejowych między Niemcami a Polską i Czechami. To część ich kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego.

Na pokładzie pociągu o polskiej nazwie „Liczyrzepa” (stanowiły go dwa wagony Link) byli politycy, dziennikarze i zaproszeni goście - w sumie 130 osób. Zdołali przejechać ze stacji Gesundbrunnen do innej berlińskiej stacji Lichtenberg i tam pociąg zatrzymał się. Awarię miał jeden ze składów. Pasażerowie przesiedli się do drugiego i tak kontynuowali podróż przez Cottbus, Goerlitz, Jelenią Górę do Liberca.

Niemcy się skarżą

- „To wszystko złom!” - miał powiedzieć dziennikarzom Detlef Broecker, dyrektor prywatnego przewoźnika NEB z Brandenburgii.

Takich zestawów NEB kupił od Pesy jedenaście. Broecker poskarżył się na złą współpracę z bydgoskim producentem. Przypomniał, że pierwsza partia (siedem pociągów) zakupiona w roku 2016 roku, także miała usterki.

„Pesa twierdzi, że wymyślamy sobie awarie” - cytuje dyrektora „Tagesspiegel”. Ten dodaje, że „po tych doświadczeniach” jego firma nie kupi kolejnych wagonów z Bydgoszczy.

Tymczasem niemiecka gazeta przypomina, że Linki posiadają homologację kolejową na Niemcy i na Polskę, a zatem są bezkonkurencyjne, nie można zastąpić ich innymi pociągami. Potrzeba ich więcej, bo Niemcy chcą rozbudować połączenia z Polską.

Homologacja została poprzedzona prawie trzyletnimi badaniami i jazdami testowymi w Polsce, Niemczech i Austrii - informuje Pesa.

Awaria komputerów

Zatrzymanie się Linka w Berlinie miało być spowodowane awarią pokładowych komputerów w chwili sprzęgania dwóch składów. A takie awarie mają być ponoć coraz częstsze.

Maszynista powiedział dziennikarzom, że komputery nie współdziałają ze sobą.

13 czerwca w zakładzie DB Regio w Dortmundzie zaprezentowano jeden z pierwszych pociągów typu Pesa Link przesłanych do przewoźnika - poinformował o tym portal rynek-kolejowy.pl powołując się na informacje Deutsche Bahn. Nowe pojazdy będą sukcesywnie wchodziły do eksploatacji w regionie  Sauerland (w landzie Nadrenii Północnej-Westfalii) od jesieni. Do wiosny przyszłego roku flota licząca łącznie 36 zespołów trakcyjnych zastąpi używane obecnie pojazdy starszego typu. Przypomnijmy, niemiecki przewoźnik w 2012 r. podpisał z Pesą umowę ramową na dostawę do 470 pojazdów spalinowych typu Link dla spółki DB Regio. Jej maksymalna wartość to ok. 1,2 miliarda euro.

W Dortmundzie Deutsche Bahn zaprezentowała pociąg Link z Pes...

- Opisywane w mediach zdarzenie - problem ze sprzęganiem pojazdów - ma charakter incydentalny - zapewnia Maciej Grześkowiak, szef zespołu PR bydgoskiej Pesy. - Jednak by wyjaśnić przyczyny awarii, zaproponowaliśmy NEB jazdy nadzorowane, z udziałem pracowników naszego serwisu. Jazdy już się odbywają i po ich zakończeniu będziemy mogli powiedzieć więcej o przyczynie usterki.
Maciej Grześkowiak dodaje, że nigdy nie było mowy o wycofaniu pociągów z ruchu, a ich zastępowanie innymi pojazdami w przypadku awarii miało charakter incydentalny.

Pesa na stałe utrzymuje 14-osobowy zespół serwisowy w Niemczech, który jest do dyspozycji 24 godziny na dobę.

Czytaj też: Pociąg Link wjechał z hukiem do Berlina [zdjęcia]

- Dlatego dziwi nas to, że na ten przejazd nie zaproszono nikogo z naszej firmy, nikogo kto mógłby na miejscu zareagować na jakąś sytuację kryzysową.

Mało doświadczeni?

Zdaniem Macieja Grześkowiaka, niemieccy maszyniści nie są jeszcze w pełni przygotowani do obsługi tak nowoczesnych pojazdów szynowych. Owszem, zostali przeszkoleni, ale brakuje im jeszcze doświadczenia. W Niemczech, tak jak w Polsce, brakuje doświadczonych maszynistów. Wielu z nich odeszło ostatnio na emerytury.

★ W Niemczech pasażerów wożą 53 spalinowe pojazdy Link. 42 z nich eksploatuje Deutsche Bahn, a 11 NEB. Jeden Link stoi wyłączony z ruchu w Dortmundzie, po tym jak został zdewastowany przez pseudokibiców po meczu piłkarskim Borussia - FC Schalke.

Województwo kujawsko-pomorskie kojarzy się m.in. z posiadającymi ponad 250-letnią tradycję toruńskimi piernikami, a także artykułami TZMO pod logo Bella, Seni, Happy, czy Olejem Kujawskim z Kruszwicy, tramwajami i pociągami bydgoskiej Pesy, przyprawami i suszami Cykorii z Wierzchosławic, płatkami śniadaniowymi Nestlé z Cereal Partners Poland Toruń-Pacific, majonezem Pomorskim z grudziądzkiego Ocetiksu, keczupem Włocławek, kaloszami z grudziądzkiego Lemigo. Posiadamy także bardzo znane kuracjuszom sanatoria - w Ciechocinku i Inowrocławiu. Subiektywnie wybraliśmy 12 najpopularniejszych kujawsko-pomorskich marek. Szczegóły na następnych slajdach.

TOP 12 kultowych kujawsko-pomorskich marek. Na pewno je znac...

Flash INFO, odcinek 13 - najważniejsze informacje z Kujaw i Pomorza.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: W Linku źle się sprzęgło. Pociąg z Pesy popsuł się i w Niemczech wybuchła afera - Gazeta Pomorska

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki