Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Via Baltica. Węzeł Podborze-Śniadowo. GDDKiA wypowiedziała umowę wykonawcy.Co będzie dalej?

Paula Gałązka
Paula Gałązka
Via Baltica. Węzeł Podborze-Śniadowo. GDDKiA wypowiedziała umowę wykonawcy. Po braku reakcji na wielokrotne wezwania generalnego wykonawcy do przyspieszenia prac, GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z jednym z wykonawców S61.
Via Baltica. Węzeł Podborze-Śniadowo. GDDKiA wypowiedziała umowę wykonawcy. Po braku reakcji na wielokrotne wezwania generalnego wykonawcy do przyspieszenia prac, GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z jednym z wykonawców S61. GDDKiA
Via Baltica. Węzeł Podborze-Śniadowo. GDDKiA wypowiedziała umowę wykonawcy. Po braku reakcji na wielokrotne wezwania generalnego wykonawcy do przyspieszenia prac, GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z jednym z wykonawców S61.

Firma Rubau Polska Sp. z o.o.miała podpisaną umowę na budowę fragmentu S61 Podborze - Śniadowo (woj. mazowieckie/podlaskie) oraz S7 węzeł Warszawa Lotnisko - węzeł Lesznowola (woj. mazowieckie). GDDKiA w obu przypadkach wypowiedziała wykonawcy umowę.

Węzeł Podborze-Śniadowo bez wykonawcy. GDDKiA wypowiedziała umowę wykonawcy na fragment Via Baltica

Budowa S61, tzw. Via Baltica, na odcinku Podborze - Śniadowo ma być realizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Na etapie procedury przetargowej GDDKiA, jako zamawiający, zadał szereg pytań technicznych. W odpowiedzi wykonawca potwierdził możliwość realizacji zamówienia, zgodnie ze złożoną przez siebie oferta. 30 stycznia 2018 r., w dwa miesiące po wyłonieniu najkorzystniejszej oferty, konsorcjum firm z liderem Rubau Polska Sp. z o.o. podpisało z GDDKiA umowę na realizację odcinka o długości 19,46 km.

Pierwszy etap, czyli prace projektowe, miał zakończyć się do 30 listopada 2018 r. złożeniem wniosku o ZRID (Zezwolenie na Realizacje Inwestycji Drogowej).

Wniosek nie został złożony do dziś, co czyni nierealnym dotrzymanie pozostałych terminów realizacji odcinka, łącznie z datą zakończenia robót przypadająca na 30 listopada 2020 r.

- informuje GDDKiA.

Mimo wezwań do przyspieszenia prac, wykonawca mnożył przedstawiane problemy, a nawet zażądał gwarancji zapłaty (czyli potwierdzenia wypłacalności Skarbu Państwa reprezentowanego przez GDDKiA).

Gdy ją otrzymał, stwierdził autorytatywnie, że gwarancja w takiej postaci go nie zadowala. W tej sytuacji zdecydowano o odstąpieniu od umowy na dalsze wykonywanie prac

- wyjaśnia Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału GDDKiA.

Prace na ponad 19-kilometrowym fragmencie drogi S61 obejmowały:

  • budowę węzła Podborze,
  • przebudowę drogi S8,
  • drogi wojewódzkiej nr 627.

Na czteropasmowej trasie (po dwa pasy w obu kierunkach) miały się znaleźć:

  • dwa węzły drogowe - Podborze oraz Komorowo,
  • cztery mosty,
  • dwadzieścia dwa wiadukty,
  • sześć przejść dla zwierząt.

Co dalej?

Wypowiedzenie umowy oznacza, że procedura przetargowa będzie musiała być powtórzona.

Przypomnijmy, że przetarg na tę inwestycję został ogłoszony pod koniec kwietnia 2017 roku. W listopadzie tego samego roku GDDKiA wybrała wykonawcę, firmę Rubau Polska, która zaproponowała wykonanie prac na kwotę niespełna 480 mln zł. Umowę podpisano 30 stycznia 2018 roku.

Fragment mazowieckiej S7 też bez wykonawcy

Także realizacja pierwszego od strony trasy S2, stanowiącej Południową Obwodnicę Warszawy, odcinka S7 węzeł Warszawa Lotnisko - węzeł Lesznowola, mającego stać się częścią trasy Warszawa – Kraków, stanęła.

Jak informuje GDDKiA, wykonawca nie wywiązywał się w pełni z obowiązków realizacji prac, do których się zobowiązał w podpisanej umowie.

Dlatego 8 marca 2018 r. zgodnie zapisami umowy wręczono wezwanie do poprawy, czyli szczegółowo określono zakres prac, co do terminowości wykonania których firma Rubau Polska miała uzasadnione zarzuty. Wykonawca został wówczas upomniany w związku z opóźnieniami względem harmonogramu prac projektowych w zakresie odwodnienia odcinka oraz wstrzymywaniem prac w oczekiwaniu na wskazanie rozwiązań

- przekonuje GDDKiA w swoim komunikacie.

Wykonawca nie wywiązał się z zapisów umownych i nie dotrzymał 1 Kamienia Milowego, jakim jest złożenie kompletnego wniosku o wydanie decyzji ZRID (Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej) w terminie kontraktowym 10 miesięcy od podpisania umowy. Pełna dokumentacja wpłynęła do Wojewody Mazowieckiego z blisko 4-miesięcznym opóźnieniem (115 dni po terminie wynikającym z umowy).

W rezultacie, przy braku mobilizacji firmy Rubau Polska Sp. z o.o., pomimo wezwania do rzetelnej i zgodnej z podpisaną umową realizacji kontraktu S7 węzeł Warszawa Lotnisko - węzeł Lesznowola (woj. mazowieckie) oraz braku rokowań na poprawę sytuacji, GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umów z wykonawcą tej inwestycji. Firmie zostanie naliczona kara za odstąpienie od umowy z przyczyn leżących po stronie wykonawcy w wysokości 15% zaakceptowanej kwoty kontraktowej.

Zobacz inne materiały

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki