Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Via Baltica. GDDKiA rozstrzygnęła drugi przetarg na prawie 20-kilometrowy odcinek trasy w powiecie ostrowskim

redakcja TO
GDDKiA
Powiat ostrowski. Jest opóźnienie na budowie ostrowskiego odcinka trasy Via Baltica. W przetargu wyłoniono nowego wykonawcę, który zaprojektuje i wybuduje odcinek S61 z Podborza do Śniadowa.

Generalna Dyrekcja Drog Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku poinformowała, że oferta firmy Polaqua została wybrana jako najkorzystniejsza w powtórnym przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S61 Podborze – Śniadowo. Zrobi to za 749 mln zł. Ponowny przetarg i rozwiązanie umowy z pierwotnym wykonawcą było koniecznością, bo z podpisanych umów trzeba się wywiązywać.

Po wybraniu najkorzystniejszej oferty w drugim przetargu, przekazano dokumentację do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych celem przeprowadzenia tzw. kontroli uprzedniej. Jeżeli nie będzie odwołań do 2 grudnia 2019, to po zakończeniu kontroli GDDKiA Białystok planuje podpisać umowę jeszcze przed końcem 2019 r.

Co zostało do zrobienia?

Odcinek Podborze – Śniadowo jest ostatnim na trasie Via Baltica do granicy z Litwą, który będzie budowany. Polaqua po podpisaniu umowy będzie musiała przygotować dokumentację, złożyć wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej i uzyskać decyzję, a potem wybudować dwujezdniową drogę ekspresową o długości 19,463 km z nawierzchnią z betonu cementowego i przebudować 3 km S8 (nawierzchnia asfaltowa). Zadanie to firma wyceniła na 749 mln zł.

Rozwiązanie umowy koniecznością

Umowa z poprzednim wykonawcą odcinka Podborze – Śniadowo została rozwiązana w maju tego roku. Stało się to w momencie, gdy firma RUBAU nie uzyskała zezwolenia na realizację inwestycji w przewidzianym terminie, a nawet nie wystąpiła z wnioskiem o taką decyzję.

A oto kalendarium S61 na odcinku Podborze - Śniadowo:

  • 29 kwietnia 2017 r. - ogłoszenie przetargu
  • 28 listopada 2017 r. - wybór najkorzystniejszej oferty firmy RUBAU (479,1 mln zł)
  • 30 stycznia 2018 r. - podpisanie umowy
  • 16 maja 2019 r - GDDKiA odstępuje od budowy
  • 16 sierpnia 2019 r. - ponowny przetarg
  • 21 listopada 2019 r. - wybór najkorzystniejszej oferty firmy Polaqua (749 mln zł).

Pozostałe oferty:

  • Strabag Sp. z o.o. - 883,68 mln. zł.;
  • Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. (lider) i Stecol Corporation - 912,28 mln zł.;
  • Konsorcjum: Porr S.A. (lider) i Unibep S.A. - 921,03 mln zł.,
  • Budimex S.A. - 899,9 mln. zł. ;
  • Mostostal Warszawa S.A. - 940,97 mln.zł.

Tak powstaje Via Baltica

Odcinek Śniadowo – Podborze jest fragmentem międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z Europą Zachodnią. Właśnie powstająca droga ekspresowa S61 stanowi jego zasadniczą część, przebiega przez województwa: mazowieckie, podlaskie i warmińsko - mazurskie.

Podzielona jest na 11 odcinków realizacyjnych (licząc z drugą nitką obwodnicy Szczuczyna), z których:

  • Pięć jest w budowie: Śniadowo - Łomża Południe, węzeł Kolno - Stawiski, Stawiski - Szczuczyn, II jezdnia obw. Szczuczyna oraz odc. Wysokie - Raczki.
  • Na dwa Podborze - Śniadowo i Suwałki - Budzisko, właśnie wybrano najkorzystniejsze oferty. Cztery odcinki są w trakcie uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej: Łomża Południe - Łomża Zachód, Łomża Zachód - węzeł Kolno (podlaskie) oraz Szczuczyn - Ełk Południe i Ełk Południe - Wysokie (warmińsko-mazurskie).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki