Turystyka Kolejowa TurKol.pl wspólnie z przewoźnikami Cargo Master i PKP Cargo zorganizowała wyprawy turystyczne na pokładzie pociągów Galeon i Kuter w ramach projektu Majówka 2024. Jeden ze starych składów zawitał do Ustki.
To była okazja, by podróżować specjalnym pociągiem turystycznym. W piątek 3 maja w trasę Ustka-Słupsk-Kępice i z powrotem wyruszył pociąg ze składem z lat 70. XX wieku z lokomotywą spalinową, tzw. spalinowozem serii SM42-741 ze składem wagonów o nazwie Kuter.
Pociąg został uruchomiony zabytkowym taborem, zestawem historycznych oliwkowych wagonów pasażerskich z przedziałami, wśród których znajdował się wagon barowy WARS.
Według portalu el-tor.pl lokomotywa SM42 (oznaczenie fabryczne 6D) to polski spalinowóz manewrowy produkowany w latach 1965-1992 przez zakłady Fablok w Chrzanowie. Odbiorcami lokomotyw były PKP (oznaczenie SM42) oraz zakłady przemysłowe (oznaczenie Ls800P). Część lokomotyw w ramach specjalnego zamówienia wyeksportowano też do Maroka. Ogółem wyprodukowano dla PKP 1157 takich spalinowozów.
Lokomotywa została zaprojektowana na przełomie lat 50. i 60. XX wieku z przeznaczeniem do ciężkich prac manewrowych, ale także prowadzenia pociągów. Całkowita długość czteroosiowej lokomotywy to 14 240 mm, masa w stanie służbowym - 72 000 kg, rozstaw osi skrajnych – 10 100 mm, średnica kół - 1 100 mm, maksymalna prędkość - 90 km/h, zapas paliwa - 2 840 l, moc silnika 590 kW.
Młodsi z ciekawością oglądali wielką maszynę, starsi z rozrzewnieniem wspominali dawne podróże.
Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?