Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tu-154M. Tak wyglądał w środku prezydencki samolot (wideo)

źródło Wikipedia, tokfm.pl, lotniczapolska.pl / oprac. Gazeta Lubuska
Tu-154M posiadał trzy silniki i był wyposażony do lotów bez widoczności. Maszyna mogła zabrać na pokład ok. 100 osób. Załogę stanowili pilot, drugi pilot, nawigator i technik oraz trzy do czterech osób dalszego personelu pokładowego.
Tu-154M posiadał trzy silniki i był wyposażony do lotów bez widoczności. Maszyna mogła zabrać na pokład ok. 100 osób. Załogę stanowili pilot, drugi pilot, nawigator i technik oraz trzy do czterech osób dalszego personelu pokładowego. Fot. Gazeta Lubuska
Tu-154M, który rozbił się w Rosji, nosił numer boczny 101 i został wyprodukowany w 1990 r. Wtedy też trafił do 36. specjalnego pułku lotnictwa transportowego. Maszyna w ub.r. przeszła kapitalny remont.

Aleksiej Gusiew, dyrektor zakładów lotniczych Awiakor w Samarze, poinformował, że w 2009 r. maszyna przeszła remont kapitalny. Po remoncie okres eksploatacji samolotu przedłużono do 25 lat i 6 miesięcy. Żadnych uwag wynikających z eksploatacji po tym nie było. Według stanu sprzed miesiąca, po remoncie maszyna wylatała 124 godziny i wykonała około 50 lądowań.

Jak podaje serwis sprzydlatapolska.pl, w sumie Tupolew miał za sobą trzy remonty główne. Do wypadku wylatał 5.141 godzin i 19 minut oraz wykonał 3.821 lądowań.

Po ostatnim remoncie Tu-154M 101 mógł spędzić w powietrzu 7.500 godzin. Wylatał niecałe 140. Do ostatniego lotu samolot wyruszył z warszawskiego Okęcia w sobotę, 10 stycznia, o godzinie 7.15 z 96 osobami na pokładzie.

Prezydencki Tupolewów to jeden z dwóch, jakie były eksploatowane przez 36 specjalny pułk lotnictwa transportowego z Warszawy. Drugi - z numerem 102 - przebywa obecnie w zakładach lotniczych w rosyjskiej Samarze, gdzie przechodzi remont główny.

Tu-154M

Te samoloty używane były przez linie lotnicze byłego ZSRR, Bułgarii, Kuby, Polski, Rumunii, Węgier, KRL-D i Syrii. Maszyny te zostały wycofane z PLL LOT, jednak dwie, typu Tu-154M Lux znajdowały się na wyposażeniu 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego jako samoloty do przewozu władz państwowych.

Katastrofy
- 3 lipca 2001: 145 osób zginęło, kiedy samolot linii Vladivostok Avia rozbił się w Irkucku na Syberii.

- 4 października 2001: Tu-154 w drodze z Tel Awiwu do Nowosybirska w Rosji eksplodował nad Morzem Czarnym. 78 osób zginęło. Późniejsze informacje wskazywały, że samolot został trafiony rakietą podczas ćwiczeń ukraińskiego wojska na morzu.

- 12 lutego 2002: Samolot linii Iran Airtour z 119 osobami na pokładzie rozbił się w pobliżu Chorramabadu w Iranie. Wszyscy zginęli.

- 1 lipca 2002: Tu-154 linii BAL Bashkirian Airlines lecący z Barcelony zderzył się nad Überlingen z samolotem dostawczym. 71 osób z zginęło, 52 z nich to dzieci.

- 24 sierpnia 2004: Samolot w posiadaniu linii S7 Airlines rozbił się w drodze do Soczi nad Morzem Czarnym. Na pokładzie znajdowało się 46 osób, wszyscy zginęli.

- 22 sierpnia 2006: Samolot z rosyjskich linii Pulkovo Airlines z 170 osobami na pokładzie rozbił się podczas burzy nad Ukrainą. Wszyscy zginęli.

- 1 września 2006: Tu-154 lądujący w Meszhedzie, w Iranie wpadł w poślizg i rozbił się na pasie startowym. 80 osób ze 147 zginęło.

- 15 lipca 2009: Samolot linii Caspian Airlines lecący z Teheranu do Armenii rozbił się wkrótce po starcie. Zginęło 168 osób.

- 10 kwietnia 2010: Polski samolot wraz z delegacją, parą prezydencką i najważniejszymi osobami w państwie rozbił się w pobliżu lotniska Smoleńsk-Siewiernyj w Rosji. Zginęło 96 osób.

Katastrofa samolotu prezydenta w Smoleńsku - pełna lista ofiar

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki