Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trzy pytania do …

Jarosław Sender
Odpowiada Zdzisław Karcz¬mar¬czyk, powiatowy rzecznik konsumentów.

n Czy w 2010 roku odwiedziło Pana wielu konsumentów?

- Liczba odwiedzin nieco wzrosła, najwięcej skarg dotyczyło spraw codziennych czyli umów sprzedaży. Postępuje natomiast wyraźna "specjalizacja" reklamacji usług - tu na czoło wysuwają się zdecydowanie usługi telekomunikacyjne. Problemy dotyczą najczęściej usług nabywanych w różnego rodzaju promocjach, które - jak się okazuje - nie do końca są zrozumiałe dla klientów sieci. Reklamowanie umów u operatorów sieci jest utrudnione ze względu na brak bezpośredniej możliwości kontaktu. Dużą część reklamacji usług telekomunikacyjnych stanowią te dotyczące braku zasięgu lub niższego transferu danych niż wynikający z umowy mobilnego internetu. Za usługami telekomunikacyjnymi szybko "podążają" usługi bankowe i ubezpieczeniowe, oraz remontowo-budowlane i AGD.

n Nie przychodzą już klienci z tradycyjnymi reklamacjami dotyczącymi obuwia?
- Można by się cieszyć z powodu dużego spadku reklamacji obuwia. Niestety w Ostrowi statystykę tę nadrabia jeden sprzedawca, który notorycznie odmawia uznania reklamacji nawet w sprawach ewidentnych, np. gdy buty z tej samej pary, mimo jednakowego oznaczenia, różnią się rozmiarami. Przy braku dobrej woli procedura reklamacyjna jest tak samo sformalizowana w tym przypadku, jak i przy innych reklamacjach.

n Czy ludzie są coraz bardziej świadomymi konsumentami?

- Świadomość konsumencka na pewno rośnie wraz ze wzrostem dostępu do dóbr. Niestety, konsumenci nadal pozostają słabszą stroną rynku. System dochodzenia roszczeń jest bardzo zbiurokratyzowany, natomiast prawo chroniące konsumentów niejednoznaczne, różnie interpretowane w tych samych kwestiach nawet przez ekspertów. Nie oznacza to oczywiście, że w sytuacji łamania praw konsumenckich należy pozostawać biernym. W uzasadnionych przypadkach zawsze można liczyć na po¬moc szeregu organizacji konsumenckich, polubownego sądu konsumenckiego bądź też powiatowego rzecznika konsumentów. Zapraszam konsumentów do śledzenia materiałów prezentowanych przez rzecz¬nika na stro¬nie Biuletynu Informacji Publicznych Starostwa Powiatowego: www.bippowiatostrowmaz.pl.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki