Targi Expopower w Poznaniu: Po polskich drogach jeździ coraz więcej pojazdów elektrycznych

MRTZaktualizowano 
Jak wygląda elektromobilność w Polsce? Eksperci podczas odbywającego się na Międzynarodowych Targach Poznańskich Forum innowacyjnej Energetyki #Energinn przekonywali, że tendencja jest wzrostowa. Po polskich drogach coraz więcej kursuje pojazdów elektrycznych. Tylko w zeszłym roku zakupiono ich 1324 – głównie przez sektor publiczny. Grzegorz Dembiński
Jak wygląda elektromobilność w Polsce? Eksperci podczas odbywającego się na Międzynarodowych Targach Poznańskich Forum innowacyjnej Energetyki #Energinn przekonywali, że tendencja jest wzrostowa. Po polskich drogach coraz więcej kursuje pojazdów elektrycznych. Tylko w zeszłym roku zakupiono ich 1324 – głównie przez sektor publiczny.

W zeszłym roku sprzedano ponad 2 miliony pojazdów elektrycznych, z czego 408 tysięcy tylko w Europie. To oznacza, że 2,3 proc. wszystkich sprzedanych pojazdów to te z napędem elektrycznym. O elektromobilności dyskutowano m.in. na trwających targach Expopower w Poznaniu.

Czytaj: Targi EXPOPOWER w Poznaniu: Jak powinno wyglądać miasto przyszłości? Smart city stawia na komunikację i elektryczne autobusy

- Rynek rośnie w tempie 30 procent z roku na rok. Nie było miesiąca, by pojazdy elektryczne sprzedawały się gorzej. Jak to się ma do sytuacji w Polsce? Otóż w naszym kraju sprzedano w 2018 roku 1324 pojazdy elektryczne. Większość została zakupiona przez spółki sektora publicznego – np. autobusy elektryczne dla miast. 704 to były hybrydy, a 620 auta o ładowaniu bateryjnym. To jest 0,2 procent rynku. W segmencie hybryd wciąż króluje Toyota – mówi prof. Marcin Hołub z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, jeden z prelegentów Forum innowacyjnej Energetyki #Energinn.

Ekspert podkreśla, że te dane wskazują na coraz większe zainteresowanie autami elektrycznymii w naszym kraju. - To dużo więcej niż w 2017 roku, aż o 24 procent. Przyczynia się też do tego większa dostępność ładowarek. Przybyło ich w zeszłym roku 293, co sprawia, że mamy w Polsce sieć liczącą już 845 ładowarki. Argument więc o braku ich dostępności odpada. Sama jazda autem elektrycznym jest bardzo przyjemna.

Problemem dla przeciętnego konsumenta wciąż jest jednak cena. - Z badań konsumenckich wynika, że by zainteresowanie było większa cena powinna być o 30-40 proc. niższa – dodaje prof. Marcin Hołub.

Z zeszłorocznego badania Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że 17 procent Polaków rozważa zakup auta elektrycznego w ciągu najbliższych 3 lat.

- 82 procent Polaków uważa z kolei, że trzeba uruchomić mechanizmy wspierania zakupu takich pojazdów, np. przez odciągnięcie podatku VAT. Jednak dla 47 proc. Polaków wyzwaniem jest wciąż czas ładowania. Konsumenci w Polsce uważają, że może to być maksymalnie 30 minut na stacji szybkiego ładowania – opowiada prof. Marcin Hołub.

Elektromobilność to więc nowe wyzwania- nie tylko dla twórców i konsumentów, ale także operatorów. - Np. dla takich firm jak Enea, które zajmują się obsługą sieci ładowania. Ale to także rozwój biznesu przez np. carsharing, czy wpływ na środowisko – auto elektryczne wciąż będzie o 12 procent mniejszym emiterem dwutlenku węgla niż nawet nowy samochód diesla. Dziś, niestety, polski rynek na dziś nie wyznacza jasnych propozycji wsparcia finansowych, jeśli ma się szybciej rozwijać. Bo globalnie ten wzrost następuje bardzo szybko – mówi prof. Marcin Hołub.

Zobacz:

Dron Expo 2019 w Poznaniu. Zobacz najciekawsze latające masz...

Sprawdź też:

polecane: Polska jest częścią zagłębia motoryzacyjnego Europy

Wideo

Materiał oryginalny: Targi Expopower w Poznaniu: Po polskich drogach jeździ coraz więcej pojazdów elektrycznych - Głos Wielkopolski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mops

Tymczasem nikt nie informuje, że akumulatory nowej generacji są niebezpieczne. Im nowocześniejszy, tym większe ryzyko wystąpienia samozapłonu. Nasza straż pożarna - w przeciwieństwie do niemieckiej - nie jest przygotowana do gaszenia nietypowych pożarów aut elektrycznych (np. nie posiada specjalnych basenów gaśniczych).

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3